Topics: 1
In de zomer van vorig jaar kocht ik een Volvo 240 Diesel (break) uit februari 1986. Deze was tot dan regelmatig gebruikt en mechanisch in orde, maar werd afgekeurd en verkocht omwille van roest onderaan. De carrosserie is ondertussen volledig opgelapt en herspoten, diesel leidingen vervangen enzoverder, en eerstdaags mag hij opnieuw naar de keuring om hem terug in te schrijven.
Mijn vraag: ben ik verplicht dure Z platen te huren om naar de keuring te rijden, of kan ik hem alvast inschrijven en verzekeren en dan naar de keuring rijden?
Hoe lossen jullie dit op? Bedankt voor jullie hulp.
Topics: 35
Hey Dirk,
De Belgische situatie heeft een beetje een patstelling in haar wetgeving bestaan op dat vlak (nouja, wanneer ook niet). Je bent verplicht een voertuig voor keuring op eigen kracht te laten voorrijden, een wagen langsbrengen op een trailer of aanhangwagen mag dus niet. Dat betekent dat dat voertuig nummerplaten moet hebben, maar nummerplaten worden alleen uitgereikt nà dat een bewijs van keuring en verzekering is voorgelegd aan de DIV (dienst inschrijvingen). Het is dus niet mogelijk om nummerplaten te bekomen vóór jouw wagen gekeurd is. Alvast inschrijven kan dus niet.
Wat je wel kan doen is de platen van een andere wagen 'lenen'. Misschien heb je nog een tweede/oude wagen, of kan je terecht bij iemand die je kent? De platen van die wagen zet je dan tijdelijk even op jouw wagen, en dat alleen om er mee naar de keuring te rijden en terug. Let wel op: zorg dat je wagen ten allen tijde verzekerd is! Dat betekent dat een auto alleen op de openbare weg mag staan (dus ook geparkeerd), rijden of zichtbaar zijn als er platen opzitten Ãn de auto verzekerd is. Is dat niet het geval, dan moet je de wagen ergens stockeren op een vanaf de openbare weg niet zichtbare plaats (achtertuin, gesloten garagebox enz). Als je platen leent, moet je de verzekering van de 'donorauto' inlichten dat je tijdelijk even met een ander voertuig rijdt. Op die manier is je auto dan voor een korte tijd verzkerd (duur bepaald door de verzekering, kan wel aangepast worden). De meeste verzekeringen laten dat wel toe, maar je moet wel eerst hun toestemming vragen. In mijn geval (Ethias) kon dat ook telefonisch, en moet je het chassisnummer van de te keuren auto doorgeven. In principe ben je in die situatie wettelijk niet orde, tenslotte rij je rond in een auto op platen waarop de auto niet officieel is ingeschreven, en kan je in het slechtste geval een boete krijgen. Dat komt nauwelijks voor, je moet al pech hebben dat je wagen er bij een random-controle wordt uitgepikt en dus boorddocumenten moet voorleggen, maar vaak laten de politiediensten het 'voor die ene keer toe' omdat je er in principe alleen maar mee naar de keuring gaat. Veel belangrijker is de verzekering van je auto! Z-platen zijn dan wel weer een volledig correcte handelswijze, maar idd duurder. Aan jou de keuze!
Succes!
hartelijk dank! Dit is inderdaad een 2de wagen en ik heb de platen al eens (eenmalig) gewisseld om hem naar een andere locatie te rijden. Ik was echter niet zeker of de keuring dit zou accepteren, maar als ik dit lees ga ik dat zeker zo uitvoeren.
Nogmaals bedankt!
hmm.... slecht nieuws. Ik belde eens even met een keuringstation in de buurt en kreeg meteen te horen dat dat enkel kon met handelaarsplaten, en dat ze mij niet doorlaten met andere platen.

Misschien varieert dit van keuringsstation tot station? Nog iemand ervaring?
Topics: 107
DirkG schreef:Misschien varieert dit van keuringsstation tot station?
Aangezien de APK keuringen in Belgie door de overheid verzorgd worden lijkt me dat onwaarschijnlijk.
DirkG schreef:hmm.... slecht nieuws. Ik belde eens even met een keuringstation in de buurt en kreeg meteen te horen dat dat enkel kon met handelaarsplaten, en dat ze mij niet doorlaten met andere platen. 
Misschien varieert dit van keuringsstation tot station? Nog iemand ervaring?
Hmm, vervelend. Ik weet dat het idd 'officieel' niet echt toegelaten is, maar er heeft nog nooit een haan naar gekraaid. Bij mij is het altijd al gelukt, laatste keer was eind september 2006. Misschien zijn ze strenger geworden vanaf 2007? En het klopt wel dat er best wel willekeur is tussen de stations hoor. Het hangt er maar vanaf welke keuringmeester je hebt!
Topics: 38
De keuringsstations waar ik kom hebben allebij flinke affiches hangen waarop duidelijk staat te lezen dat je met de originele platen of met handelaarsplaten moet voorrijden andere platen zijn niet (meer) toegestaan.
Ikzelf heb toen dankbaar gebruik gemaakt van Auto Paashuis, die mijn Principessa 2 nog een poosje op de toen Nederlandse originele platen heeft laten staan.
In wezen zo krom als een hoepel, want voordat je een auto kunt INVOEREN moet ie eerst UITGEVOERD zijn en dan lever je de platen in. Maar goed ik heb het toen zo opgelost, nadat ik Principessa 1 aan Auto Paashuis heb teruggeleverd omdat daar geen originele platen meer op zaten (en geen originele papieren, want daar gaat het hun eigenlijk om, de Belgen willen zich als europeeshoofdstadhoeder niet verdiepen in de verschillende europese uitvoerdocumenten ??? >

)
Heeft me toen dus wel het heen en weer vervoer gekost en de bpm over Principessa 2, bovendien moest ik een verzekering op chassisnummer regelen, gelukkig dacht mijn verzekeringsagent daar ook soepeltjes in mee.
groet
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Ik wou gewoon even meegeven dat hij ondertussen gekeurd werd, met handelaarsplaten. De roet uitstoot was echter te hoog en de schokdempers moesten vervangen worden, maar in stilte werd me toevertrouwd dat dat ook kon met mijn eigen platen als ik zorgde dat mijn verzekering op de hoogte was.
Zo zie je maar dat het echt wel afhangt van station tot station. Hopelijk heb ik meer succes wanneer ik me voor de 2de keer aanbied.
Groeten,
Dirk
He, da's mooi!
Hopelijk komt het met de roetuitstoot en de schokdempers ook snel in orde!
Succes!