14 August 2009, 15:12
Hallo Volvo liefhebbers,
Hierbij het restauratieverslag mijn groene Volvo 242 van 1977. Het is een origineel Nederlandse auto van 30-12-1977. Ik heb hem gekocht van een persoon die hem niet meer wilde houden. De Volvo heeft 3 jaar stil gestaan netjes in een droge schuur. Nadat ik de auto goed bekeken had wist ik wat er zoal aan moest gebeuren. Voor de keuring moest er een kleine reparatie gebeuren aan de benzineslangen, ontsteking en de remmen. Na een grondige wasbeurt, beetje commandant en autowas stond de Volvo er weer aardig bij. De auto werd goedgekeurd en omdat een auto betreft die ouder is dan 30 jaar is de keuring 2 jaar geldig. De verzekering is maar 80 Euro voor het hele jaar.
Rijdt heerlijk zoââ¬â¢n Volvo. Ik heb dan ook doe nodige kilometers al gemaakt met de Volvo. De wind vloog door de kofferbak, de wielbakken waren ook vreselijk rot, was geen afkeerpunt voor de keuring. De wielranden en de lak hebben ook de nodige aandacht nodig. Ben inmiddels begonnen met het strippen van de Volvo. Wielranden, wielbakken en plaatmateriaal voor de bodem is meer als voldoende te verkrijgen. Na een paar avonden en weekenden werk was het dan ook in orde. Ik ben nu bezig met het strippen van de voorzijde van de Volvo. Voordat je het weet ligt de hele voorkant eraf. Al met al veel en leuk werk. Ik heb er gelukkig tijd en ruimte voor om dit te doen. Straks als de Volvo geplamuurd en in de primer staat kan hij gespoten worden.
Ik heb nog wel een aantal wensen. Ik had het idee om de fraaie ronde koplampen te vervangen door de dubbele koplampen van het Amerikaanse model met de smallere grill.. Na wat studie is gebleken dat er een hoop bij komt kijken. Je moet de motorkap vervangen ivm de neus, het voorterrein moet vervangen worden, het rooster tussen de motorkap en het raam moet veranderd worden en de bekabeling. Ik denk dat het dus bij het originele uiterlijk blijft. Op dit moment zit er een schakelbak in met 4 versnellingen. Ik wil deze vervangen door een 5 bak of een automaat. Ben hier nog niet helemaal uit. Ik heb wel begrepen de 4 bak te vervangen door een 5 bak met aansluiting voor de kilometerkabel met de daarbij horende aandrijfas die 1 cm korter is gemakkelijker is dan het plaatsen van een automaat. Tevens heb ik een gastank besteld zodat de eerst volgende rit de Volvo mooi op gas rijdt. Even naar de RDW voor de keuring en rijden maar.
Ik zal enkele fotoââ¬â¢s meesturen. Zodra ik verder ben met het project laat ik weer van me horen met uiteraard de fotoââ¬â¢s.
Groeten!
Hierbij het restauratieverslag mijn groene Volvo 242 van 1977. Het is een origineel Nederlandse auto van 30-12-1977. Ik heb hem gekocht van een persoon die hem niet meer wilde houden. De Volvo heeft 3 jaar stil gestaan netjes in een droge schuur. Nadat ik de auto goed bekeken had wist ik wat er zoal aan moest gebeuren. Voor de keuring moest er een kleine reparatie gebeuren aan de benzineslangen, ontsteking en de remmen. Na een grondige wasbeurt, beetje commandant en autowas stond de Volvo er weer aardig bij. De auto werd goedgekeurd en omdat een auto betreft die ouder is dan 30 jaar is de keuring 2 jaar geldig. De verzekering is maar 80 Euro voor het hele jaar.
Rijdt heerlijk zoââ¬â¢n Volvo. Ik heb dan ook doe nodige kilometers al gemaakt met de Volvo. De wind vloog door de kofferbak, de wielbakken waren ook vreselijk rot, was geen afkeerpunt voor de keuring. De wielranden en de lak hebben ook de nodige aandacht nodig. Ben inmiddels begonnen met het strippen van de Volvo. Wielranden, wielbakken en plaatmateriaal voor de bodem is meer als voldoende te verkrijgen. Na een paar avonden en weekenden werk was het dan ook in orde. Ik ben nu bezig met het strippen van de voorzijde van de Volvo. Voordat je het weet ligt de hele voorkant eraf. Al met al veel en leuk werk. Ik heb er gelukkig tijd en ruimte voor om dit te doen. Straks als de Volvo geplamuurd en in de primer staat kan hij gespoten worden.
Ik heb nog wel een aantal wensen. Ik had het idee om de fraaie ronde koplampen te vervangen door de dubbele koplampen van het Amerikaanse model met de smallere grill.. Na wat studie is gebleken dat er een hoop bij komt kijken. Je moet de motorkap vervangen ivm de neus, het voorterrein moet vervangen worden, het rooster tussen de motorkap en het raam moet veranderd worden en de bekabeling. Ik denk dat het dus bij het originele uiterlijk blijft. Op dit moment zit er een schakelbak in met 4 versnellingen. Ik wil deze vervangen door een 5 bak of een automaat. Ben hier nog niet helemaal uit. Ik heb wel begrepen de 4 bak te vervangen door een 5 bak met aansluiting voor de kilometerkabel met de daarbij horende aandrijfas die 1 cm korter is gemakkelijker is dan het plaatsen van een automaat. Tevens heb ik een gastank besteld zodat de eerst volgende rit de Volvo mooi op gas rijdt. Even naar de RDW voor de keuring en rijden maar.
Ik zal enkele fotoââ¬â¢s meesturen. Zodra ik verder ben met het project laat ik weer van me horen met uiteraard de fotoââ¬â¢s.
Groeten!