Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Restauratie Volvo 242DL van 1977
Hallo Volvo liefhebbers,

Hierbij het restauratieverslag mijn groene Volvo 242 van 1977. Het is een origineel Nederlandse auto van 30-12-1977. Ik heb hem gekocht van een persoon die hem niet meer wilde houden. De Volvo heeft 3 jaar stil gestaan netjes in een droge schuur. Nadat ik de auto goed bekeken had wist ik wat er zoal aan moest gebeuren. Voor de keuring moest er een kleine reparatie gebeuren aan de benzineslangen, ontsteking en de remmen. Na een grondige wasbeurt, beetje commandant en autowas stond de Volvo er weer aardig bij. De auto werd goedgekeurd en omdat een auto betreft die ouder is dan 30 jaar is de keuring 2 jaar geldig. De verzekering is maar 80 Euro voor het hele jaar.
Rijdt heerlijk zo’n Volvo. Ik heb dan ook doe nodige kilometers al gemaakt met de Volvo. De wind vloog door de kofferbak, de wielbakken waren ook vreselijk rot, was geen afkeerpunt voor de keuring. De wielranden en de lak hebben ook de nodige aandacht nodig. Ben inmiddels begonnen met het strippen van de Volvo. Wielranden, wielbakken en plaatmateriaal voor de bodem is meer als voldoende te verkrijgen. Na een paar avonden en weekenden werk was het dan ook in orde. Ik ben nu bezig met het strippen van de voorzijde van de Volvo. Voordat je het weet ligt de hele voorkant eraf. Al met al veel en leuk werk. Ik heb er gelukkig tijd en ruimte voor om dit te doen. Straks als de Volvo geplamuurd en in de primer staat kan hij gespoten worden.

Ik heb nog wel een aantal wensen. Ik had het idee om de fraaie ronde koplampen te vervangen door de dubbele koplampen van het Amerikaanse model met de smallere grill.. Na wat studie is gebleken dat er een hoop bij komt kijken. Je moet de motorkap vervangen ivm de neus, het voorterrein moet vervangen worden, het rooster tussen de motorkap en het raam moet veranderd worden en de bekabeling. Ik denk dat het dus bij het originele uiterlijk blijft. Op dit moment zit er een schakelbak in met 4 versnellingen. Ik wil deze vervangen door een 5 bak of een automaat. Ben hier nog niet helemaal uit. Ik heb wel begrepen de 4 bak te vervangen door een 5 bak met aansluiting voor de kilometerkabel met de daarbij horende aandrijfas die 1 cm korter is gemakkelijker is dan het plaatsen van een automaat. Tevens heb ik een gastank besteld zodat de eerst volgende rit de Volvo mooi op gas rijdt. Even naar de RDW voor de keuring en rijden maar.
Ik zal enkele foto’s meesturen. Zodra ik verder ben met het project laat ik weer van me horen met uiteraard de foto’s.

Groeten!
Antwoord
Gefeliciteerd met je aanwinst en van harte welkom hier.
Zeker in het begin lijkt het heerlijk, zo'n baksteen onder je kont, maar ik begrijp dat je ook de negatieve kanten al redelijk in beeld hebt.
Voor een Amerikaans uiterlijk heb je overigens volgens mij ook andere zijschermen nodig en die zijn zeer zelden verkrijgbaar.
Ideaal dat je ruimte en gelegenheid hebt om al het werk rustig in eigen ruimte te doen. :o :o :o
We zijn hier dol op foto's en niet alleen van mooi en af, maar ook wat ik nu weer voor een ramp ben tegengekomen. :'( :'(
Succes met je verbouwing, ik heb er net een achter de rug(Verroest) en heb daarbij juist weer de oude gedaante(1976) proberen terug te krijgen.
Maar de mijne was al een Amerikaan, dus de voorkant hoefde niet meer. ;D ;D ;D
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
Geef mij maar de voorkant met ronde koplampen. dat hoort er gewoon bij.
Antwoord
pim0175 schreef:Hallo Volvo liefhebbers,

Ik had het idee om de fraaie ronde koplampen te vervangen door de dubbele koplampen van het Amerikaanse model met de smallere grill.. Na wat studie is gebleken dat er een hoop bij komt kijken. Je moet de motorkap vervangen ivm de neus, het voorterrein moet vervangen worden, het rooster tussen de motorkap en het raam moet veranderd worden en de bekabeling. Ik denk dat het dus bij het originele uiterlijk blijft.

De ronde koplampen zijn inderdaad geen straf. Maar voor een overstap naar USA hoef je de kap niet te vervangen. Alleen de flat-nose smalle grille en het raamwerk waar de koplampen in zitten.
[img][/img]
Antwoord
Ik heb geen ervaring met Amerikaanse koplampen maar aangezien je het oude model hebt lijkt me een motorkap met hoge neus monteren het enigste wat je hoeft te doen. De lampen en grille vervangen is plug/play lijkt me.
Antwoord
Originele motorkap kan blijven zitten icm met USA Quadlights,alleen een smalle grille monteren en klaar.
Antwoord
Eindelijk voor elkaar gekregen hoe je de foto's op deze site krijgt, bedankt voor jullie tips.

Hierbij dan eindelijk de foto's:

Zo was de Volvo toen ik hem kocht. Op zich zag hij er netjes uit maar als je echt goed op de details gaat letten zag ik al snel de "bekende plekjes" en wist dat er wat werk aan zat te komen. Achterzijde was er behoorlijk slecht aan toe, de bodem daarin tegen nagenoeg roest vrij!

[Afbeelding: 1.jpg]

Inmiddels had ik originele velgen op de kop kunnen tikken en een grill zonder verstralers. Dit vond ik zelf iets mooier dan de gene die nog op de foto staan. Eerst de auto naar de keuring gedaan, toch nog door de keuring gekregen (en wel voor 2 jaar.. heerlijk toch) Dit heb ik gedaan om toch nog legaal over de weg te kunnen rijden en voor de verzekering van rond de 80 Euro hoef je het niet te laten. Enkele weken na de keuring ben ik begonnen met het weg slijpen van de spatbordranden achter en de wielbakken in de achterklep. Het mooie is dat je al het plaatwerk nog gewoon kunt krijgen voor praktisch een appel en een ei. Veel passen en meten, bang om teveel weg te snijden.. weer passen en meten en stukje bij beetje komt het voor elkaar.

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/6.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/2.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/4.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/IMG_2192.jpg[/img]

[Afbeelding: item.JPG?rot=1]

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/IMG_2198.jpg[/img]

De auto was weer roestvrij aan de achterkant. Bumpers er weer op en rijden maar.. kon er geen genoeg van krijgen.. maar zeg nu eerlijk.. het ziet er niet uit om zo rond te rijden.

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/IMG_2185.jpg[/img]

Dus toen de auto maar weer de garage in en begonnen met de voorzijde te demonteren. Hier zit ook wat roest maar hoe meer ik demonteerde hoe meer ik plekjes tegen kwam wat aandacht nodig heeft. Dus voor dat je het weet is de voorzijde compleet gedemonteerd.

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/IMG_2189.jpg[/img]

En dan kom je erachter dat de radiator ook nog lek is.. dus die er ook maar uit..

[img width=800 height=600]http://i760.photobucket.com/albums/xx241/pim0175/Volvo%20restauratie/IMG_2239.jpg[/img]

Wat me nu nog te wachten staat is dat ik eea wil laten stralen, plamuren en weer strak maken. De nieuwe radiator heb ik inmiddels in huis en kan er dus weer in. Ik heb er lang over nagedacht, ik wilde de auto mooi Volvo donkerblauw spuiten ipv deze groene kleur.. maar ja, dan moet het blok er ook nog uit en eerlijk gezegd zie ik dat allemaal niet zo zitten dus ik laat ik de Volvo mooi groen. Is geen straf maar heb ook iets met blauw...

Nou, dat was hem dan even tot nu toe. Als ik meer foto's heb dan komen ze op deze site.

De groeten!
Antwoord
Persoonlijk vind ik donkerblauw ook een wat mooiere kleur, maar zoals je al aangeeft is het enorm veel werk als je binnen en buitenkant moet doen.
Als je de auto in zijn geheel laat voorzien van een nieuwe laklaag zal dat groen ook niet tegenvallen.
Eigenlijk is een perfect gespoten auto in elke kleur mooi. Smile
Antwoord
Dat ben ik met je eens...

Mooi groen is niet lelijk Wink

Ik kan niet wachten totdat ik weer rijden kan, maar voordat het zover is ben ik wel een aantal dagen/weken verder..
Antwoord
Prachtige wagen en veel respect voor het geleverde werk. Groen is zeker niet onaardig voor een 240. Persoonlijk was het trouwens mijn favoriete kleur.

Groeten, koen
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerste Volvo IVARIO 39 3.279 24 March 2025, 20:58
Laatste bericht: IVARIO
  Voorstellen: Volvo 245 1976 Kogelman 19 4.019 2 April 2024, 17:05
Laatste bericht: IVARIO
  voorstellen volvo 240 1983 dafshooter 1 642 26 February 2024, 13:40
Laatste bericht: Rob
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 216.222 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 1.815 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Eerste Volvo V70D4204T5 3 1.657 16 December 2022, 22:39
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 240 1984 - B230FK - M90 - 16T - LH2.4 jhilverda 49 63.325 22 October 2022, 21:09
Laatste bericht: volvo144
  eigenaar volvo 245 1979 HenkMar 245 5 3.344 31 July 2022, 14:10
Laatste bericht: pepijnwk
Big Grin Volvo 940 2.3 i Polar LPT Bacchus 1 1.635 3 January 2022, 15:40
Laatste bericht: Marc1970
  Voorstellen met volvo 265 Wouter265 1 2.157 18 July 2021, 08:48
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)