Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Hallo,
Wie kan mij helpen.
De koude start van mijn '93 B230F (benzine) verloopt steeds moeizamer.
Het lijkt dat hij bij een koude start de eerste paar seconden mooi loopt. dan begint de motor te schudden en slaat hij af.(nog geen gaspedaal aangeraakt)
Om hem vervolgens weer te starten is een probleem. Begint te lopen maar slaat direct weer af. Na 5-6 pogingen loopt'ie maar hij schud dan nog als een bezetene. Na een minuutje verdwijnt het schudden en loopt hij prima. Verder de hele dag geen probleem maar de volgende ochtend weer hetzelfde liedje.
Wie helpt mij met tips?
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 516
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2005
240estate schreef:Hallo,
Wie kan mij helpen.
De koude start van mijn '93 B230F (benzine) verloopt steeds moeizamer.
Het lijkt dat hij bij een koude start de eerste paar seconden mooi loopt. dan begint de motor te schudden en slaat hij af.(nog geen gaspedaal aangeraakt)
Om hem vervolgens weer te starten is een probleem. Begint te lopen maar slaat direct weer af. Na 5-6 pogingen loopt'ie maar hij schud dan nog als een bezetene. Na een minuutje verdwijnt het schudden en loopt hij prima. Verder de hele dag geen probleem maar de volgende ochtend weer hetzelfde liedje.
Wie helpt mij met tips?
Schudden lijkt mij te duiden op slechte bougiekabels.
Bougiekabels al op leeftijd :?:
Hangen ze vrij van alle stalen delen :?:
Ex Volvo 240 GLT Sedan - Volvo 240 GLT Station.
Verder Citrofreak met veel eenden, Citroen GS UIT 1978 en nawat omzwervingen nu een Citroen CX Pallas uit 1976.
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Hoe oud de kabels zijn weet ik niet maar ik heb ze al geruild met die van mijn andere 240. Heeft er niets aan veranderd. De 200 loopt nu ook goed met de kabels van de 230.
Heb verder al kleppen gesteld,bougies vervangen, flametrap schoongemaakt. Air control valve gecheckt en schoongemaakt.luchtfilter verniewd. Injectors op valse lucht gecontroleerd. Heb ook al water op de bougiekabels gesproeid zonder vonken als resultaat.
Wat kan ik nog meer checken?
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er is ook nog een koude startinjector, onderin het inlaatspruitstuk. Onder inlaat 3 zit een thermosensor, die meet hoe koud de motor precies is. En de sensor van de gasklep moet ook goed staan, zodra je hem verdraait doet-ie klik.
En lees de foutcodes eens uit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Hallo,
Foutcodes heb ik uit gelezen maar geeft beide keren 1/1/1
Geen foutmelding dus.
Sensor van de gasklep staat goed.
Van de thermosensor zou ik een foutmelding moeten krijgen als die stuk is. Gaat het signaal van de thermosensor ook naar mijn metertje in het dashboard? Weet iemand dat. Dat metertje gedraagt zich keurig.
Volgens mijn Bently werkt de koude start injector pas bij hele lage temperaturen (-15C) Is dat waar??
Bedankt voor de hulp tot nu toe.
Ik heb inmiddels nieuwe bougiekabels gehaald maar de centrale kabel past niet op mijn bobine. Moet ik dus weer ruilen :evil:
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Bobine, verdelerkap, rotor? :?:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 9.868
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Haynes zegt bij 68F, da's 20C. Als de koude startinjector niet zou werken zou je daar geen code voor krijgen.
Er zijn twee temp. sensors naast elkaar, voorste is voor het dashboard.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
ik heb de sensor gevonden en even de stekker er af gehad. Gelukkig kun je daar makkelijk bij
Er zat wat witte corosie op de contacten. even met contactspray ingespoten. Daarna starten en zowaar, hij liep. Niet helemaal super direct maar een stuk beter. Hij heeft vanochtend ook nog even gelopen dus was nog niet helemaal koud. Nog even morgen afwachten
Zal ik ook even een nieuwe multimeter halen want die heb ik wel nodig geloof ik.
Kan ik ook alle andere delen eens even beter controleren.
Bently zegt tot echt dat de koudestartinjector pas in werking treed bij 5 graden Fahrenheit is -15 Celsius.
Tot nu toe kom ik met het Forum verder dan met mijn dure service manual.
Hulde.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Ik herinnerde mij dat op mijn contacthoekmeter ook een Ohm meter zit.
Heb even de sensor getest en die doet het prima.
Ik kwam bij de huidige buitentemperatuur op zo'n 7500 ohm en na een poosje warmdraaien (nog niet op bedrijfstemp) was hij gezakt naar 500 ohm. Waarden die wel binnen de grenzen liggen volgens de tabel.
Misschien dat de aanslag de boosdoener was. Morgen weet ik meer
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Berichten: 387
Topics: 32
Lid sinds: Dec 2005
Off Topic
Deze wijziging maakt dat ik nog vaker achter mijn PC zit. 'tis nu vakantie dus heb er ook de tijd voor. (en ik wordt nog steeds al nieuweling aangemerkt

)
Nu weer on topic
Ik ga zo de bougieskabels ruilen en hem eens een flink koude start geven. Kijken hoe het gaat.
Volvo 240 GL estate B230f '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67