Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remblok montageset achter ATE
#1
Ik kwam erachter dat ik een Girling bevestigingsset op mijn achterschijven heb.
Pennen veel te dun (en al krom) en bij slijtage van de blokken komt het vasthoud-veertje tegen de schijf aan met veel herrie en slijtage van de schijf.

Schijven vervangen, nieuwe pads EN een remblok montageset achter ATE.
Maar, daar zit een kruis-veerplaatje bij die de pennen vast moet huden.
Alleen, dat past niet echt lekker en nu zie ik dat er meerdere smaken van zijn, heb ik nu de verkeerde?

Ik heb deze:

[Afbeelding: 52993544112_21cb32cefb_z.jpg]

maar dat past niet echt lekker........
Hij houdt alleen de pennen vast en zweeft verder. Zit echt los.....

[Afbeelding: 52994286884_e8672b8d93_z.jpg]

[Afbeelding: 52994146416_21cb32cefb_z.jpg]

Nu zie ik dat er ook een langere versie bestaat dan degene die ik heb, bij mij is de lip naar boven en onder toe met een bochtje, bij deze is die recht en langer..

[Afbeelding: 52993565782_0029b69dfb.jpg]

of deze:

[Afbeelding: 52994537235_06c2c8db82_z.jpg]

Heb ik de verkeerde?

En: hoe blijft de pen in de klauw?
het gat waar hij doorheen moet is net krap genoeg voor de pen; hoe moet ie dan de borging er in krijgen?
Flinke tik met de hamer? (gaat ook niet passen btw, gat is te klein) en je kan niet echt een hamer tussen de klauw en de veer krijgen.... 



resultaat van aanlopend Girling-veertje........ (beetje lang mee doorgereden...)

[Afbeelding: 52994548865_4d0493b4ca_z.jpg]S
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Je hebt ook van die pinnen die met een heel klein splitpennetje vast zitten.
Antwoord
#3
Lek is boven denk ik.

Ik heb toch echt de 272643 (achter, solid) besteld, maar de 272639 (Voor, ventilated) gekregen........
Kak!

[Afbeelding: 52995431691_2554621774_z.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Als goed besteld en verkeerd geleverd, dan zou ik toch reclameren. En ook die beschadigde schijf proberen mee vergoed te krijgen. (was dat via zelfde leverancier?)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#5
HUuu die hele rem opzet ziet er hoedanook griezelig uit. Die anti-rammel veer-vierkant moet andersom, en de pennen moet je erin slaan met dat borgveerringetje en al. Bij Ate remmen.

Maar goed. Je hebt daar Girling remmen achter (als het goed is staan er allemaal letters beginnend met LV en cijfers in de zijkant geslagen), daar gaan pennen met borgveertjes (kleine R clips) in, en de blokken met draadveren op hun plek: https://turbobricks.com/index.php?thread...ng.326963/
De remblokken zijn ook net verschillend in hoogte, dat terzijde.

Dat geschuurde op de schijf rem je in no-time weg (is mijn ervaring met een kuisversleten remblok).

Oh kijk, Skandix heeft ook een goeie gevonden om ATe en Griling uit elkaar te houden, het aantal bouten: https://www.skandix.de/en/installationpi...e/2000511/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
Citaat:Die anti-rammel veer-vierkant moet andersom,

Huh? hoe andersom?

Citaat:en de pennen moet je erin slaan met dat borgveerringetje en al. Bij Ate remmen.

dat lukt dus alleen op de werkbank.........
De pen pastte op de nano net door het gat aan de binnenzijde, 0,0000001mm speling; daar ga je nooit dat borgveerringetje bij inkrijgen.

Citaat:Maar goed. Je hebt daar Girling remmen achter

Kak, nee toch, na tig jaat moet ik toch wel het verschil weten tussen Girling en Ate.
Er zaten blokken in met pennen met borgveertjes (hele dunne pennetjes, want gat aan de buitenkant van de klauw is heeeeeeeeel klein (past dus precies de punt van de ATE-pen in)) en de girling draadveren (die dus mijn schijf opvraten)

Citaat:Dat geschuurde op de schijf rem je in no-time weg

Eeeeeh, denkutniet.........

[Afbeelding: 53002529999_2c3114c29b_z.jpg]


Citaat:Oh kijk, Skandix heeft ook een goeie gevonden om ATe en Griling uit elkaar te houden, het aantal bouten:

Hmmm, zal straks even de bouten tellen en kijken of ik iets van merktekens kan terugvinden op de klauw.

ANyways, Als er al Girling blokken zjin die er qua maat in passen, dan nog, krijg je ze niet vast want: pennetje-gat aan buitenkant is zoals gezegd, precies dik genoeg voor het uiteinde van een ATE-pennetje. (er zaten hele dunne pennetjes met een borgclip gaatje in, maar die waren al krom geremd...)

===================================================================
Naschrift:

okay, Okay, het zijn dus Girlings..

Ik vond nog een oude foto van toen ik ze opgestuurd kreeg:

[Afbeelding: 53002785810_c805ccab07_z.jpg]

Het kruis zit dus idd andersom (EN is ook een ander type dan ik heb, MAAR, als het Girling is, zou de blokken met de draadveren vastgehouden moeten worden.

Dus: Girling blokken in de juiste maat kopen (of de ATE pads houden, volgens mij gelijk), EN Girling pennen met de borgclips en draadveren (of plaatveer) EN gat aan de buitenzijde van de klauw opboren naar Girling-pen-maat
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#7
Dat is een aardige groef daar in die remschijf, heb je geen bermbranden veroorzaakt met de vonken?

HIer een foto van hoe zo'n kruisveer hoort (bovenste foto, Brembo staat erop, kon geen Ate vinden maar werkt net zo): https://www.gtrlife.com/threads/2009-201...ide.68182/

Ah en hier een Ate onder een Porsche, met de manier om de pennen eruit te slaan (met een drift): https://joe-engineer.com/diy-brake-pad-r...rsche-911/

Wel benieuwd naar een overzichtsfoto van die remklauw die geen Ate en geen Girling is, de rode kleur is ook wel apart.
-edit- Daar zijn ze! Er zijn ook antirammelveren in de vorm van een plaatje voor de Girling, maar ik gok dat dat kruisje van een andere klauw komt: https://www.klassiekevolvo.nl/product/re...5-5002007/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#8
Ja, Girling achter-solid heeft 2 smaken om de remblokken vast te houden. (VolvoNr272641)

Met Springplate

[Afbeelding: 53002673531_52cc96ab14_o.png]

Met WireClasp

[Afbeelding: 53002821809_28b90fdeb7_o.png]


Citaat:Ah en hier een Ate onder een Porsche, met de manier om de pennen eruit te slaan (met een drift):

Ja, der uit is easy. maar sla ze er maar eens in vanuit binnenuit...
ANyhow, gaat nu een Girlingsetje op, heb ik dat probleem ook niet meer.Nu maar hopen dat de Girling pennen door gat passen.....
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#9
Dit past beter:

Linker foto: NA-situatie, rechter foto: VOOR-situatie

[Afbeelding: 53010257532_1340dec120_o.png]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#10
Eind goed al goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke type achter remklauw Rob 3 3.904 16 November 2019, 16:41
Laatste bericht: Rob
  Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter) Grey240Polar 11 17.144 20 August 2017, 07:51
Laatste bericht: Wouter1953
  lekke leidingen remsysteem achter kees58 3 5.515 25 December 2015, 10:23
Laatste bericht: oudevolvo
  Vraagje over het schild achter de remschijf voor. Kwekkel 1 4.325 1 May 2015, 22:06
Laatste bericht: Stinky
  945 Remklauw achter links Martinus 0 4.736 21 April 2015, 17:06
Laatste bericht: Martinus
  Achter remmen werken niet meer DanielR 2 7.567 26 June 2014, 22:20
Laatste bericht: Marc1970
  Remblokken achter 245 diesel 1986 Sylvester 2 2.643 12 July 2013, 17:16
Laatste bericht: boedr
  Hitteschild achter remschijf. Sebastiaan! 6 5.267 9 March 2013, 17:52
Laatste bericht: Sebastiaan!
  links achter geen remdruk volvo 242 1975 240R 11 8.846 19 February 2011, 12:28
Laatste bericht: 240R
  Probleem schijfrem achter, handremschoen te groot????? Jeroen V 8 4.957 15 March 2010, 14:45
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)