Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
wat ik van mensen op turbobricks heb begrepen is dat de standaard IC maar matig is. Upgraden naar een IC van een of andere kleine vrachtwagen leverde hun veel winst op. iets minder turbogat, minder verbruik, veel koelere inlaatlucht.
Veel mensen die andere merken rijden gebruiken de volvo IC om up te graden. logisch, als je ziet wat voor een miniscule intercoolers de meeste (oudere) auto's hebben vergeleken met onzo volvo's 8)
Wat ik zelf al zie is dat ie redelijk dun is, en niet echt stevig. ik geloof dat 1.3 bar wel de max is voordat de end-tanks kunnen klappen.
Misschien van 2 standaard intercoolers een maken? Dan heb je een dubbele core die nog precies past.
In de 940 turbo met airco vanaf 1992 zit een grotere intercooler, die is al een stuk beter heb ik begrepen. Ook TDI modellen hebben een grotere intercooler, ik weet niet zeker of dat dezelfde is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Iveco turbo daily schijnt goeie intercoolers erin te hebben. Ik heb gehoord dat die ook wel eens in een Golf TDI ingebouwd worden om zo meer vermogen te genereren.
Ik heb een standaard IC liggen nu voor in mn 245 turbo. Maar wellicht is het leuk een andere te plaatsen die NOG meer efficientie biedt. :lol: Alleen moet dat allemaal wel heel netjes passen vind ik.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 285
Topics: 7
Lid sinds: Dec 2006
ben zelf ook op zoek naar iets beters dan standaard. Vito intercoolers worden bij 360 ombouw projecten gebruikt, ford transit schijnt daar ook wel te passen. Bij een ombouw (360 NA naat turbo) zit je echter vaak met plaatsgebrek dus hoe efficient die IC is zou ik niet kunnen zeggen....
Op turbobricks is het echter ook 1 van de dingen die vaak als verbeterpunt worden aangeraden..
Berichten: 132
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2006
Op marktplaats worden ook wel eens intercoolers aangeboden van volvo.
staat er nog een van volledig aluminium, origineel volvo voor ongeveer 200 euro.
http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...&df=1&fta=
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
volgens mij is er nog een topicwaar ic worden besproken.
ik heb eens navraag gedaan bij de iveco.
die intercoolers van een turbo daily zijn onbetaalbaar en op sloperijen zijn ze eigenlijk niet aanwezig.
stuk gaan ze niet dus ze worden nooit vervangen.
en als ze vervangen worden zijn ze door de midden gescheurd omdat er een bijv. een aanrijding is geweest.
ik heb dat topic gelezen, en JW240 zn antwoord had ik al wel verwacht aangezien die dat vrij vaak herhaalt :wink: (nothing personal)
en ik lees ook al een heeeleee tijd op TurboBricks, maar over upgraden van standaard ic hoor je weinig.
Een FM (Front Mounted) Intercooler is en blijft mooi spul, maar niet iedereen heeft geld daarvoor.
En of dat er op zo'n hok als een volvo 240/740 er een beetje mooi uit ziet heb ik eigenijk ook wel mn twijfels over.
Het idee van 2 cores (of core's??) aan elkaar maken is een goed idee, maar in de praktijk niet zo maar te maken denk ik.
Die intercooler die chiel laat zien, is natuurlijk heel mooi.
Zoveel groter lijkt die niet, zal wel dikker zijn dan ?
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Jelmar schreef:ik heb dat topic gelezen, en JW240 zn antwoord had ik al wel verwacht aangezien die dat vrij vaak herhaalt :wink: (nothing personal)
....
haha geen probleem :-P ik herhaal wel vaker, ik vergeet dat we op dit forum goed op de hoogte zijn van de volvo spullen. Je zou eens op sommige duitse fora moeten kijken, daar is het wel nodig om de tekortkomingen van standaard spul te herhalen :wink:
'k zal er aan denken
wat installatie info:
http://www.forums.turbobricks.com/showth...hlight=npr
http://www.hardcars.com/thepriestmike/NPRpat/
http://www.forums.turbobricks.com/showth...hlight=npr
ik zal wel wat meer zoeken, er is wel wat over te vinden..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
Jelmar schreef:Ik heb eens wat rond gebeld maar kan waarschijnlijk aan Iveco Daily Turbodiesel intercoolers komen.
plaatje van de afmetingen;
![[Afbeelding: iveco_intercooler.gif]](http://i4.photobucket.com/albums/y136/Jelmar/iveco_intercooler.gif)
en ik dacht iets van 40 mm dik
is hier soms interesse in ?
laat maar eens wat weten , jelmar.
ben zeer geintresseerd