Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Standaard Intercooler Upgraden.
hallo mensen,

hierbij ben ik weer aan het volgende begonnen.
De intercooler! De standaard 240/740 intercoolers zijn al best efficient, het grote nadeel zijn die plastic kappen, die slecht tegen hogere druk kunnen.

Aangezien ik toch met alu bezig ben, zit ik eraan te denken om die plastic rommel te vervangen voor alu.
Lijkt mij dat je dan toch weer een hele verbetering hebt.

Of zijn de standaard intercoolers slechter als dat ik denk ?

Vragen/ Ideeen & Oplossingen zijn welkom Smile
Antwoord
wat ik van mensen op turbobricks heb begrepen is dat de standaard IC maar matig is. Upgraden naar een IC van een of andere kleine vrachtwagen leverde hun veel winst op. iets minder turbogat, minder verbruik, veel koelere inlaatlucht.

Veel mensen die andere merken rijden gebruiken de volvo IC om up te graden. logisch, als je ziet wat voor een miniscule intercoolers de meeste (oudere) auto's hebben vergeleken met onzo volvo's 8)

Wat ik zelf al zie is dat ie redelijk dun is, en niet echt stevig. ik geloof dat 1.3 bar wel de max is voordat de end-tanks kunnen klappen.

Misschien van 2 standaard intercoolers een maken? Dan heb je een dubbele core die nog precies past.
In de 940 turbo met airco vanaf 1992 zit een grotere intercooler, die is al een stuk beter heb ik begrepen. Ook TDI modellen hebben een grotere intercooler, ik weet niet zeker of dat dezelfde is.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Iveco turbo daily schijnt goeie intercoolers erin te hebben. Ik heb gehoord dat die ook wel eens in een Golf TDI ingebouwd worden om zo meer vermogen te genereren.

Ik heb een standaard IC liggen nu voor in mn 245 turbo. Maar wellicht is het leuk een andere te plaatsen die NOG meer efficientie biedt. :lol: Alleen moet dat allemaal wel heel netjes passen vind ik.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
ben zelf ook op zoek naar iets beters dan standaard. Vito intercoolers worden bij 360 ombouw projecten gebruikt, ford transit schijnt daar ook wel te passen. Bij een ombouw (360 NA naat turbo) zit je echter vaak met plaatsgebrek dus hoe efficient die IC is zou ik niet kunnen zeggen....
Op turbobricks is het echter ook 1 van de dingen die vaak als verbeterpunt worden aangeraden..
Antwoord
Op marktplaats worden ook wel eens intercoolers aangeboden van volvo.
staat er nog een van volledig aluminium, origineel volvo voor ongeveer 200 euro.

http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...&df=1&fta=
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
volgens mij is er nog een topicwaar ic worden besproken.
ik heb eens navraag gedaan bij de iveco.
die intercoolers van een turbo daily zijn onbetaalbaar en op sloperijen zijn ze eigenlijk niet aanwezig.
stuk gaan ze niet dus ze worden nooit vervangen.
en als ze vervangen worden zijn ze door de midden gescheurd omdat er een bijv. een aanrijding is geweest.
Antwoord
ik heb dat topic gelezen, en JW240 zn antwoord had ik al wel verwacht aangezien die dat vrij vaak herhaalt :wink: (nothing personal)
en ik lees ook al een heeeleee tijd op TurboBricks, maar over upgraden van standaard ic hoor je weinig.

Een FM (Front Mounted) Intercooler is en blijft mooi spul, maar niet iedereen heeft geld daarvoor.
En of dat er op zo'n hok als een volvo 240/740 er een beetje mooi uit ziet heb ik eigenijk ook wel mn twijfels over.

Het idee van 2 cores (of core's??) aan elkaar maken is een goed idee, maar in de praktijk niet zo maar te maken denk ik.

Die intercooler die chiel laat zien, is natuurlijk heel mooi.
Zoveel groter lijkt die niet, zal wel dikker zijn dan ?
Antwoord
Ik heb eens wat rond gebeld maar kan waarschijnlijk aan Iveco Daily Turbodiesel intercoolers komen.

plaatje van de afmetingen;

[Afbeelding: iveco_intercooler.gif]

en ik dacht iets van 40 mm dik

is hier soms interesse in ?
Antwoord
Jelmar schreef:ik heb dat topic gelezen, en JW240 zn antwoord had ik al wel verwacht aangezien die dat vrij vaak herhaalt :wink: (nothing personal)
....

haha geen probleem :-P ik herhaal wel vaker, ik vergeet dat we op dit forum goed op de hoogte zijn van de volvo spullen. Je zou eens op sommige duitse fora moeten kijken, daar is het wel nodig om de tekortkomingen van standaard spul te herhalen :wink:
'k zal er aan denken Smile

wat installatie info:
http://www.forums.turbobricks.com/showth...hlight=npr
http://www.hardcars.com/thepriestmike/NPRpat/
http://www.forums.turbobricks.com/showth...hlight=npr

ik zal wel wat meer zoeken, er is wel wat over te vinden..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jelmar schreef:Ik heb eens wat rond gebeld maar kan waarschijnlijk aan Iveco Daily Turbodiesel intercoolers komen.

plaatje van de afmetingen;

[Afbeelding: iveco_intercooler.gif]

en ik dacht iets van 40 mm dik

is hier soms interesse in ?

laat maar eens wat weten , jelmar.
ben zeer geintresseerd
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Maten 245 intercooler. mikus 6 9.576 13 September 2015, 08:39
Laatste bericht: Karinsky
  Artikel Volvo 242 Turbo intercooler in Duitse blad "Autobild Klassik" Kogelman 2 6.123 12 July 2015, 11:27
Laatste bericht: Kogelman
  245 TIC met ruimtegebrek rond de ventilator/ radiator / intercooler - opstelling JohanW 12 10.573 8 April 2012, 20:17
Laatste bericht: JohanW
  Is het blok van de B21ET met met originele Intercooler anders dan een blok zonder IC? Vaan 5 6.500 14 September 2011, 13:43
Laatste bericht: 242-turbo
  intercooler bunne 28 18.828 8 February 2011, 12:31
Laatste bericht: patrick2wd
  Intercooler inbouwen 240Turbo84 34 30.130 15 October 2010, 14:58
Laatste bericht: Jw240
  Turbodruk met intercooler? pierpower 3 4.456 30 August 2010, 12:45
Laatste bericht: 242-turbo
  standaard intercooler ingebouwd inclusief overboostswitch !! TheSaint77 19 26.561 5 December 2009, 18:56
Laatste bericht: Ticcie
  afstelproblemen bij 245Turbo met intercooler turbod 2 3.040 22 September 2009, 20:07
Laatste bericht: edwin
  intercooler Erwin 244 turbo 6 6.259 1 July 2009, 07:51
Laatste bericht: Jw240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)