5 May 2015, 22:43
Hallo allemaal,
Ik lijd al een tijdje aan het Volvo-virus - komt vast door de twee 240's die mijn vader had tussen 1980 en 1992 en de fijne vakanties die we ermee beleefd hebben. Ofzo.
Vorig jaar heb ik 5 maanden een 240 stationcar uit 1988 gehad om te leren hoe het is een Volvo te hebben en -vooral- te onderhouden. Gekocht voor 750 euro ('s avonds, in het halfdonker, niet zo handig...), met nog 'n paar maanden APK erop. Reed wat 'versleten' (na meer dan 400.000km), maar een geweldige ervaring! Vlak voor de APK-datum bleek dat er voor ruim 2500 euro aan verbouwd moest worden om 'm wat langer op de weg te houden - en dat vond ik 'm niet waard (even los van het feit dat ik op dat moment die euro's niet had ), gegeven de doorgerotte achterklep, achterkant en grote hoeveelheid plaatwerk met deuken. Een opkoper was er 'blij' mee voor 250 euro. Einde verhaal?
Nee, want een half jaar terug liep ik samen met mijn partner tegen een mooie Zweedse opknap-Volvo Duett uit 1966 aan. Die wordt nu stap voor stap gestript en opgeknapt. Snel gaat het niet, maar wel erg leuk om te doen - bijna alles is geschroefd, dat helpt.
[ATTACH=CONFIG]4439[/ATTACH]
Nu wist ik wel dat de tweede Volvo 240 van mijn vader nog operationeel was (met dank aan de RDW-site). Dus stiekem volgde ik 'm daar, om te kijken of de APK nog jaarlijks verlengd werd (en dat was het geval). Gegeven de mooie kleur van die 240 (200, Morkbla metallic), het bouwjaar (nog net geen 88 ivm de oldtimerregeling) en de goede herinneringen was dit toch wel de ultieme 240 voor mij.
Afgelopen zaterdag keek ik even kort op Marktplaats - ik zag 'm ineens te koop staan - ben gelijk gaan kijken en heb 'm gekocht. Geweldig! De 240 is 22 jaar van eenzelfde eigenaar geweest die er best goed voor gezorgd heeft. Geschatte kilometerstand is 300.000 km.
[ATTACH=CONFIG]4440[/ATTACH]
Er zit wel wat werk aan maar hij rijdt prima (beter dan mijn eerste 240). Mijn vader heeft er ooit een aanrijding mee gehad, en eigenlijk zit daar nu het meeste werk nog aan - origineel Volvo lakwerk blijft het beste. Dus nu eerst door de APK met 'm (ik verwacht weinig problemen) en dan stukje bij beetje weer optisch en technisch verbeteren (cruise control zou fijn zijn).
En natuurlijk erg gaaf om met mijn ouders weer een rondje te rijden in ' onze' Volvo!
Ik lijd al een tijdje aan het Volvo-virus - komt vast door de twee 240's die mijn vader had tussen 1980 en 1992 en de fijne vakanties die we ermee beleefd hebben. Ofzo.
Vorig jaar heb ik 5 maanden een 240 stationcar uit 1988 gehad om te leren hoe het is een Volvo te hebben en -vooral- te onderhouden. Gekocht voor 750 euro ('s avonds, in het halfdonker, niet zo handig...), met nog 'n paar maanden APK erop. Reed wat 'versleten' (na meer dan 400.000km), maar een geweldige ervaring! Vlak voor de APK-datum bleek dat er voor ruim 2500 euro aan verbouwd moest worden om 'm wat langer op de weg te houden - en dat vond ik 'm niet waard (even los van het feit dat ik op dat moment die euro's niet had ), gegeven de doorgerotte achterklep, achterkant en grote hoeveelheid plaatwerk met deuken. Een opkoper was er 'blij' mee voor 250 euro. Einde verhaal?
Nee, want een half jaar terug liep ik samen met mijn partner tegen een mooie Zweedse opknap-Volvo Duett uit 1966 aan. Die wordt nu stap voor stap gestript en opgeknapt. Snel gaat het niet, maar wel erg leuk om te doen - bijna alles is geschroefd, dat helpt.
[ATTACH=CONFIG]4439[/ATTACH]
Nu wist ik wel dat de tweede Volvo 240 van mijn vader nog operationeel was (met dank aan de RDW-site). Dus stiekem volgde ik 'm daar, om te kijken of de APK nog jaarlijks verlengd werd (en dat was het geval). Gegeven de mooie kleur van die 240 (200, Morkbla metallic), het bouwjaar (nog net geen 88 ivm de oldtimerregeling) en de goede herinneringen was dit toch wel de ultieme 240 voor mij.
Afgelopen zaterdag keek ik even kort op Marktplaats - ik zag 'm ineens te koop staan - ben gelijk gaan kijken en heb 'm gekocht. Geweldig! De 240 is 22 jaar van eenzelfde eigenaar geweest die er best goed voor gezorgd heeft. Geschatte kilometerstand is 300.000 km.
[ATTACH=CONFIG]4440[/ATTACH]
Er zit wel wat werk aan maar hij rijdt prima (beter dan mijn eerste 240). Mijn vader heeft er ooit een aanrijding mee gehad, en eigenlijk zit daar nu het meeste werk nog aan - origineel Volvo lakwerk blijft het beste. Dus nu eerst door de APK met 'm (ik verwacht weinig problemen) en dan stukje bij beetje weer optisch en technisch verbeteren (cruise control zou fijn zijn).
En natuurlijk erg gaaf om met mijn ouders weer een rondje te rijden in ' onze' Volvo!
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).