Berichten: 5
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2020
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort een Volvo 240 GLE Estate gekocht en zit met een probleem met de tankmeter.
Elke keer als deze op 0 stond had ik maar net 350 km gereden en ging er steeds maar weer 40 Liter benzine in. Terwijl ik meen dat er max 60 Liter in kan.
Weet iemand toevallig hoe ik dit probleem met de tankmeter kan oplossen zodat hij zijn waardes weer juist aangeeft?
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: May 2020
Je kan de weerstand eens meten tussen de gever en de behuizing van de vlotter, ik heb een extra aarde draad gemaakt op de behuizing naar het chassis.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Berichten: 141
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2012
Het is ook vaak de 10 volt regelaar achterop, kan je vervangen door een moderne variant.
http://www.164club.se/spanreg.html
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
In 1992 zat die regelaar er al in maar die kan ook stuk uiteraard. Dan geeft de TEMP wijzer ook teveel aan. Maar de Volvo meter is bij mij nooit erg betrouwbaar geweest, blijft aan de veilige kant van leeg zeg maar.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Wat versta je onder 'op 0 staan'?
Recent een soortgelijke melding hier geweest, in roood en maar 40 liter erin. Kennelijk niet uitzonderlijk, mogelijk zoals al gesuggereerd zelfs 'by design'.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
De aanduiding op het meter zakt als een dolle en staat niet in verhouding tot het werkelijke aantal liters dat is verbruikt en dat wat nog in de tank zit. Die van mij tikt tegen de 350km al het rood aan en dan gaat er met moeite 30 liter in. Toen de signaalgever in de tank kapot ging had ik de stille hoop dat het met een nieuwe sensor beter zou gaan, maar dat was vergeefse hoop. De thermometer geeft wel de juiste waarden aan, dus het ligt niet aan dat 10V blokje. Gewoon rijden op je dagteller en enig idee hebben van het gemiddelde verbruik is de meest betrouwbare methode.
Berichten: 5
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2020
De aarde kabel heb ik al losgehaald en opgeschuurd voor een beter contact. Daarnaast werkt de temperatuur meter verder prima dus ik denk niet dat het aan de 10v regelaar kan liggen. Dagteller werkt nog wel. Alleen omdat ik nooit eerder met de volvo heb gereden toen de benzine meter wel werkte, weet ik dus niet hoeveel km ik kan rijden op een volle tank. En met op 0 staan bedoel ik dus dat hij in het rood staat.
Berichten: 473
Topics: 20
Lid sinds: Jun 2014
Dan zou ik hem vol tanken en na 300km opnieuw tanken. Dat haalt elke 240 op een volle tank
. Dan heb je een redelijk beeld van het gebruik.
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Meter staat wel bovenin als je hem volgetankt hebt? Anders slaat het vulpistool wellicht te vroeg af en vul je de tank dus niet volledig. Kan gebeuren als er tegendruk ontstaat in de vulhals, paar seconden pauze tijdens het tanken kan helpen.
Je verbruik is blijkbaar 1 op 8,8 (40 liter op 350 km). Als je zeker weet dat de tank vol is na het tanken zou je dus ruim 500 km moeten kunnen rijden.
Berichten: 5
Topics: 3
Lid sinds: Dec 2020
2 January 2021, 21:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 January 2021, 21:22 door Lucca076.)
De meter staat wel bovenin, bij voltanken, maar loopt snel terug als je 20 km hebt gereden. Iniedergeval alvast bedankt voor de reacties. Ik ga nog even kijken naar de 10v regelaar en anders laat ik het zo hoe het nu is.
Ik heb echter nog een vraag. De motor schokt best wel erg bij stationair en verhoogd stationair toeren. Heb onderhand al de bougies vervangen en merkte ook dat er een klein lek in de uitlaat zat voor de katalysator. Echter na het dichten en vervangen blijft hij nog steeds schokken af en toe. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn?