Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koppelomvormers uitwisselbaar?
Ik heb me laten vertellen dat een koppelomvormer bij een automaatbak moet blijven omdat deze "op elkaar ingelopen" zouden zijn.
Maar wat is de consequentie als je een gebruikte koppelomvormer opeens op een andere automaat van exact hetzelfde type zet?
Mechanisch past het in elk geval gewoon.
Kan dit gewoon?
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
Lijkt me een mechanisch ding waarop niet veel "in kan lopen"?

En anders hoor ik graag, waarom niet, met goede argumenten!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Lijkt me een mechanisch ding waarop niet veel "in kan lopen"?

En anders hoor ik graag, waarom niet, met goede argumenten!
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Ik denk dat je beter kan zeggen dat de koppelomvormer bij het type motor en bak moet passen ipv alleen de bak.
Zeker weten doe ik het niet maar ik denk dat de automaat van de diesel een andere koppel omvormer heeft dan die
van de benzine uitvoering.
En dan zit er missschien ook nog verschil tussen de turbo en nog turbo's.
Het verschil zit in de zogenaamde stall speed van de koppel omvormer.
Dat is het toerental waarbij de koppelomvormer aangrijpt ( de verbinding maakt tussen motor en bak).
Met een koppelomvormer met een hogere stall speed draait de motor dus wat meer toeren bij wegrijden.
En das weer leuk voor stoplicht sprintjes bijvoorbeeld.
Of de koppelomvormers van onze bakstenen verschillend zijn van stall speed weet ik niet maar ik zou het wel graag willen weten.
Iemand die het weet?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Ik denk dat je beter kan zeggen dat de koppelomvormer bij het type motor en bak moet passen ipv alleen de bak.
Zeker weten doe ik het niet maar ik denk dat de automaat van de diesel een andere koppel omvormer heeft dan die
van de benzine uitvoering.
En dan zit er missschien ook nog verschil tussen de turbo en nog turbo's.
Het verschil zit in de zogenaamde stall speed van de koppel omvormer.
Dat is het toerental waarbij de koppelomvormer aangrijpt ( de verbinding maakt tussen motor en bak).
Met een koppelomvormer met een hogere stall speed draait de motor dus wat meer toeren bij wegrijden.
En das weer leuk voor stoplicht sprintjes bijvoorbeeld.
Of de koppelomvormers van onze bakstenen verschillend zijn van stall speed weet ik niet maar ik zou het wel graag willen weten.
Iemand die het weet?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
Stall speeds zijn zeker verschillend. In mijn zoektoch naar het antwoord op mijn andere vraag over de extra solenoide (en een PDF van greenbook TP 31642/1), kwam ik dit overzicht tegen:

[img width=800 height=600]http://thelostartof.net/stallspeeds.jpg[/img]

Zowel het antwoord op m'n andere vraag als het greenbook helaas nog niet gevonden....

Het "op elkaar inlopen" leek mij ook al een beetje een vreemd verhaal.
Ik zou ook zeggen zodra je een koppelomvormer bij extact hetzelfde type bak houdt, dan het goed moet gaan.
Antwoord
Stall speeds zijn zeker verschillend. In mijn zoektoch naar het antwoord op mijn andere vraag over de extra solenoide (en een PDF van greenbook TP 31642/1), kwam ik dit overzicht tegen:

[img width=800 height=600]http://thelostartof.net/stallspeeds.jpg[/img]

Zowel het antwoord op m'n andere vraag als het greenbook helaas nog niet gevonden....

Het "op elkaar inlopen" leek mij ook al een beetje een vreemd verhaal.
Ik zou ook zeggen zodra je een koppelomvormer bij extact hetzelfde type bak houdt, dan het goed moet gaan.
Antwoord
Volgens het schema is dus de combinatie van behuizing en koppelomvormer belangrijk en is e.e.a. dus niet 1 op 1 uitwisselbaar. Dit maakt het "hang maar een automaat" onder je auto met een donor auto ook een ander verhaal toch? ook een BW55/BW35 naar AW70/AW71 conversie vereist wat meer finesse. Een automaat uit een b230 onder je 2 liter Superpolar hangen kan dan nog eens naar uitpakken. Om inderdaad niet eens te spreken van V6 of Diesel donoren...
Antwoord
Volgens het schema is dus de combinatie van behuizing en koppelomvormer belangrijk en is e.e.a. dus niet 1 op 1 uitwisselbaar. Dit maakt het "hang maar een automaat" onder je auto met een donor auto ook een ander verhaal toch? ook een BW55/BW35 naar AW70/AW71 conversie vereist wat meer finesse. Een automaat uit een b230 onder je 2 liter Superpolar hangen kan dan nog eens naar uitpakken. Om inderdaad niet eens te spreken van V6 of Diesel donoren...
Antwoord
Maar een koppelomvormer hergebruiken op een automaatbak met hetzelfde modelnummer zal dus wel goed gaan.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  koppeling uitwisselbaar? Prins 2 2.681 11 March 2014, 00:19
Laatste bericht: Volvo 142 B23

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)