Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Auto bromt irritant bij afremmen
#1
Ik weet niet goed in welke rubriek ik deze storing moet plaatsen. De auto laat een irritante bromtoon horen bij het afremmen tussen 40 kmh en 30 kmh. Eerst dacht ik dat het gewoon de remmen waren en ik was al naar nieuwe schijven op zoek toen ik erachter kwam dat het geluid er ook is als ik de rem niet gebruik.
Als ik dus optrek en ik laat de auto zelf vaart minderen door uit te rijden dan heb ik dezelfde bromtoon als dat ik af zou remmen. Het bromgeluid zit tussen 40 en 30 kmh en wordt bij 30 kmh het sterkst. De carrosserie trilt achter gewoon mee ... Ik heb de indruk dat de verschijnselen langzaam aan sterker worden.

Wat kan ik doen? Wie kent dit verschijnsel?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#2
kruisstukje van de cardan aan yoghurt?
Tunnellager naar de gallemiezen?

Kunnen tot vervelende resonanties leiden.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#3
1. Hoe is vast te stellen of het het één [kruisstukken] of het ander [tunnellager] is?

2. Ik zie dat er drie kruisstukken zijn is er een kruisstuk bij dat eerder 'gaat' dan de andere twee of gelijk maar alledrie vervangen?

3. Is het zonder speciaal gereedschap goed zelf te doen?

4. Ik ga 18 maart naar de sleuteldag in Waalwijk. Ik neem toch aan dat ik met die brom wel veilig door kan rijden?
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#4
Kruip onder de auto, pak de aandrijfas weerskanten van een koppeling beet en probeer hem linksom-rechtsom uit te wringen. Mag nul speling opzitten. Een heel klein beetje heeft nog geen gevolgen voor de uitlijning en balancering vd as. Is niet zo interessant welke eerder kapot gaat, kan er niks zinnigs over zeggen. Ik heb hele tijd met allerlei gare kruiskoppelingen onder 144's gereden, geen probleem. Niet te lang 30-40 rijden denk ik.
Voor het 'tunnellager' moet je de hele houder eraf halen en het ding ronddraaien, slechte lagers maken gruizig geluid etc.

Je kan ze zelf vervangen, google 'replace U joint'. Neem de echte van GKN Dana Spicer Löbro
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Motorsteunrubbers nog goed? Bij een afgescheurd rubber kun je met optrekken en afremmen ook een irritante dreun hebben.
De motor hangt dan op de brug onder het blok.
Antwoord
#6
Bij optrekken en afremmen op de motor kantelt de motor, versnellingsbak en uitlaat.
De uitlaat kan met slechte, gescheurde of verkeerd opgehangen ook de carrosserie raken.
Je kunt eerst eens kijken of het snelheid afhankelijk is of toerental afhankelijk.
Allerlij dingen kunnen rare vibraties geluiden veroorzaken.
Trillende sierlijsten, v snaren, lagers, losse rommel in de auto.
Als je niet zeker weet wat de oorzaak is zou ik niet meteen van alles gaan vervangen.

Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#7
...bad universal joint...

https://www.youtube.com/watch?v=mURqhv-rKuo
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
#8
Goeie tips allemaal, waarvoor mijn dank! Motorsteunen zijn door garage vervangen paar maanden geleden. Lijkt me het probleem niet.
Het brommen lijkt me snelheid-gerelateerd want met dezelfde snelheid in z'n drie uitrijden geeft dezelfde bromgeluiden.
Speling ga ik maar eens controleren is makkelijk vast te stellen in ieder geval. Ik laat van mij horen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#9
Zit inderdaad speling in het middelste kruisstuk. Wordt volgende week in Waalwijk vervangen. Ik hoop dat het niet tegenzit. ; )
Bedankt alvast en ik laat nog horen hoe het afloopt.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#10
Heb hetzelfde gehad. Zo zag de oude kruiskoppeling eruit: verroest en pennetjes niet meer in het vet.
[Afbeelding: 3e94116d9b78139ce6bb98adc9168c13.jpg][Afbeelding: cf51a7e654e765dca6f26bc0ac7aad8f.jpg]
Volvo 240 superpolar 1992
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Jongere auto-bak B30 V164 Veenstra01 20 2.902 30 April 2023, 17:31
Laatste bericht: Marc1970
  Trillende auto Witger 1 1.219 14 May 2021, 21:16
Laatste bericht: Marc1970
  Pook losgeschoten met auto in versnelling martin_martin 3 4.806 2 September 2016, 12:24
Laatste bericht: martin_martin
  auto springt uit 4e versnelling jos245 5 4.342 19 March 2010, 20:16
Laatste bericht: Marc1970
  Klapperend geluid onder de auto Splendid 2 3.876 16 September 2009, 08:28
Laatste bericht: abbabak
  Auto trilt, dreunend geluid ook na vernieuwen kruiskoppelingen. Vincent244 11 11.981 6 December 2008, 19:23
Laatste bericht: TheSaint77
  dreunende auto na wisselen bak + aandrijf as a.borgonjen 5 3.925 11 October 2008, 06:32
Laatste bericht: a.borgonjen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)