Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
remblokken zelf vervangen voor beginnend monteur
Bij mijn 245 uit 1979 moeten achter de remblokken worden vervangen, dit is als het goed is een werkje van niks maar wil het toch ff checken.

Ik heb net ff het wiel eraf gehad en gekeken en zag een splitpen zitten in het asje van de blokjes, deze moet eruit uiteraard om de pen eruit te halen maar wat gebeurt er daarna?
Kan ik gewoon de pen eruit halen en vervolgens de blokjes eruit trekken? wat moet ik precies doen?
Ik kan wel weer naar de garage rijden om te laten doen maar wil het ook gewon zelf doen.. ook al om het leuke..

Ze moeten echt vervangen worden want ze zijn flink te kraken nu.. zelfs na flink remmen het eerste stukje als je weer begint met rijden. (rem nu dus rustig en heb ze net ff schoongespoten met reiniger, scheelt al een flink stuk)
Antwoord
Eerst goed kijken hoe het zit, dan alles loshalen. Een kant tegelijk doen.

Splitpen eruit, "asje" eruit tikken met een drevel. Kruisveer opvangen. Oude remblokken loswrikken en eruit trekken, onderdelen inspecteren. Remzuigers naar achteren duwen m.b.v. grote sleutel of waterpomptang(pas op voor stofrubbers om de zuigers). Achterkant nieuwe blokjes beetje insmeren met kopervet en in de remklauw schuiven.
Alles weer terugstoppen, rempedaal een paar keer indrukken en stukje rijden en rustig remmen.

Marc
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het is inderdaad niet moeilijk.

Met een tang eerst de borgveertjes uit de pennen trekken.

Vervolgens met een drevel en hamer de pennen eruit tikken. Die kun je er maar langs EEN kant uittikken.

Let op dat bij het terugtikken van de eerste pen het ijzeren plaatje tegen het piepen van de remmen en de twee veertjes die de remblokken aandrukken losspringen.

Nu kun je zien hoeveel voering er nog op de remblokken zit.
Als er een van de twee VEEL harder is versleten is waarschijnlijk aan die zijde de zuiger in de remklauw blijven aanlopen tegen het remblokje.

Die moet je dan eerst weer goed gangbaar maken voordat je nieuwe blokken erin steekt.

Als je geluk hebt hoeft de remklauw er niet perse af: als je een versleten remblokje in de klauw steekt kun je op het rempedaal pompen tot je volle druk hebt.
Vervolgens met grote schroevedraaier en een grote tang de zuiger in de klauw weer helemaal terugduwen en dit een aantal malen herhalen totdat de zuiger weer soepel heen en weer gaat.
Nooit gaan pompen zonder dat er een remblokje in de klauw zit want dan knalt de zuiger eruit Confusedhock:
Blijft een van de twee zuigers zeer stroef gaan of vastzitten dan zul je toch de remklauw moeten demonteren en reviseren.

Als dit in orde is kun je de nieuwe blokken monteren. De nieuwe blokken even opruwen met schuurpapier en alles weer in elkaar zetten in omgekeerde volgorde.

In het begin kan de auto iets minder goed remmen en het pedaal iets sponzig aanvoelen omdat de blokken nog in moeten lopen. Probeer dit "inloopproces" niet te versnellen door extra hard en langdurig te gaan remmen! Na een relatief korte periode remt je auto weer als voorheen of beter Big Grin
Antwoord
Inderdaad,

Een 240 heeft uitstekende remmen. De voorkant heeft hele fraaie 4 zuiger remklauwen, achter 2 zuigerremklauwen. Het mooie is dat er geen zwevend zadel gebruikt wordt, dus geen bewegende delen die slijten, vast gaan zitten e.d.

Maar de remzuigers zelf gaan wel vaak vastzitten. De rem blijft dan hangen omdat het blokje tegen de schijf wordt gedrukt. Op den duur zal het blokje snel slijten. In een erger geval zal de remschijf zeer heet worden, krom trekken en weinig frictie bieden.

Nieuwe remklauwen zijn niet eens zo heel erg duur. Om en nabij de 100 euro. per stuk. Bij bijvoorbeeld Scandcar kan je gereviseerde exemplaren krijgen, maar ik was niet 100% tevreden over de geleverde kwaliteit.

Bij o.a. Brezan is speciaal vet te koop waarmee je de remcilinders kan insmeren tegen het vastzitten. Je dient dan de cilinders vrij ver uit de klauw te "trappen" en de stofhoes even los te halen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord
OK, bedankt!
Ik zit net trouwens ff te kijken op de site van scandcar, ik zie daar eigemlijk maar 1 soort remblokken: Rem blok set A 240/260 ATE - BB1668 en deze: Rem blok set A 140/164/240/260/P1800E/ES Girling - 270164 (ander merk?)
Zijn er niet verschillende types te krijgen of is dit echt een standaard?
Bij mij is het momenteel trouwens ijzer op ijzeer remmen geblazen :? is de remschijf vervangen veel werk? dan moet denk ik de hele klauwe eraf?
Antwoord
ATE en GIRLING zijn de twee types remsystemen van de Volvo 240.
Als je goed op de klauw kijkt zie je ergens en rondje met een G erin of ergens in kleine letters ATE erop staan. Ik vermoed dat jij ATE nodig hebt.

Is je remschijf erg ingelopen? Als de dikte nog goed is en hij slechts licht ingelopen is hoef je niet perse nieuwe schijven te monteren.

Als de nippel van de remleiding aan de remklauw er wat roestig uitziet en mogelijk moeilijk zonder schade los te draaien, dan zou ik hem daar niet losmaken.
Als je het clipje waarmee de remleiding op de achteras geborgd is verwijdert dan heb je genoeg speling om de remklauw met de remleiding er nog aan los te maken en van de remschijf af te schuiven zonder dat de leiding los hoeft. Een voordeel hierbij is dat je de remmen niet hoeft te ontluchten zolang de leiding niet los is geweest !

Je kunt vervolgens de oude remschijf losmaken en de nieuwe erop zetten en dan de remklauw weer over de remschijf heen schuiven en de 2 bouten door de klauw vastdraaien.

Zorg wel dat je een doos of iets anders bij de hand hebt om de remklauw met leiding op te leggen zodat deze niet onnodig helemaal naar beneden door gaat hangen.
Antwoord
Vanmiddag bezig geweest om de remblokken te vervangen, heel simpel systeem inderdaad en heel goed te doen... althans... als de cylinders niet totaal vast zitten... de voorste vd 2 zit helemaal muurvast en de achterste komt niet ver genoeg terug om de blokken tussen te doen.. :?

Word dit nu complete klauwen vervangen of is het nog wel gangbaar te krijgen zodat de blokken er wel tussen gaan? ik hoop het laatste, heb eigenlijk al veels te veel kosten gehad aan hem.. begin het zat te worden.. Sad
Antwoord
heb je er al wel beweging in gehad zo ja dan is het een kwestie van oude remblokken er terug in zetten en weer eruitpersen met de voetrem weer terug drukken met een tang enz. zorg wel dat je er de 2oude remblokjes ertussen hebt zitten anders pers je de zuiger eruit
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
da goose schreef:..... de voorste vd 2 zit helemaal muurvast en de achterste komt niet ver genoeg terug om de blokken tussen te doen.. :?

Word dit nu complete klauwen vervangen of is het nog wel gangbaar te krijgen zodat de blokken er wel tussen gaan? ik hoop het laatste, heb eigenlijk al veels te veel kosten gehad aan hem.. begin het zat te worden.. Sad

Heb je geprobeerd om de stroefgaande zuigers terug te duwen met een grote tang( dus niet met een waterpomptangetje)?
Als je een plaatje in de remklauw steekt met de dikte van een remblokje zonder voering dan komt de zuiger ver naar buiten zonder eruit te springen en kun je met wasbenzine de zuiger rondom schoonwassen.

Als een van de zuigers echt muurvast blijft zitten zul je toch de klauw moeten demonteren en met wat geluk en kruipolie krijg je 'm dan alsnog los. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat een zuiger echt zo muurvast zat dat ik de klauw maar weggegooid heb.

Als je de remleiding van de klauw los hebt gehad zul je wel het remsysteem moeten gaan ontluchten en dat kan soms behoorlijk tegenzitten heb ikzelf ervaren.
Antwoord
bedankt bedankt bedankt!

het is me gelukt! Ik heb de remcylinders los kunnen krijgen, eerst gereinigd met een spray met wasbenzine en daarna goed afgerweven en dat herhaald.
Daarna drupje breakfree (olie op teflon basis) en dan ff klein stukje induwen, dan weer eruit. Schoonmaken met wasbenzine, weer drupje olie, weer in en uit en steeds verder..
Op den duur liep ie 'soepel' en kon ik de blokken er tussen krijgen en ging het verder allemaal perfect! (simpel systeem.. kan iedereen met een beetje technisch inzicht)

Ik heb alleen wel de hoesjes eraf gelaten, deze waren behoorlijk vergaan en brokkelde dus af.
Is het ernstig om deze eraf te laten of raden jullie aan om ze toch te vervangen? dan moet ik deze nog ff regelen.

De andere kant ging overigens heel soepel, de blokken waren ook veel minder versleten.. heb er een vermoeden van dat deze eerder vervangen zijn ofzo.
Hij remt in ieder geval weer fijn zonder ijzer op ijzer gekraak 8)
Hoe lang moet je de blokken trouwens in laten lopen voor je weer vol in de ankers kan zeg maar? :lol:
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Photo Aandrijfas uitnemen om remankerplaat te vervangen Adank@M-stad 2 261 5 August 2025, 14:16
Laatste bericht: TeunTimmermans
  Ankerplaten voorijde vervangen DanielR 14 13.665 15 September 2020, 12:23
Laatste bericht: Rob
  Remmen vervangen 240 Gurd 19 16.098 27 August 2020, 16:40
Laatste bericht: Nicolaas H
  Zelf doen of uitbesteden (Vervangen remschijven en remklauwen achter) Grey240Polar 11 18.862 20 August 2017, 07:51
Laatste bericht: Wouter1953
  Remblokken vervangen Volvo V40 uit 2000 HansK 5 10.146 18 May 2017, 12:13
Laatste bericht: RM
  remblokken volvo 140 Laurens Zondag 2 5.794 29 April 2016, 22:31
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Abs unit vervangen Vissertje 2 4.653 22 June 2015, 18:15
Laatste bericht: Vissertje
  voor schijven en blokken koert4 2 5.814 4 May 2015, 21:43
Laatste bericht: A_A
  Vraagje over het schild achter de remschijf voor. Kwekkel 1 4.654 1 May 2015, 22:06
Laatste bericht: Stinky
  schijven vervangen PeterDeM 5 9.800 20 March 2015, 22:14
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)