Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beslagen voorruit - gebruikshandleiding
#1
Vandaag op de snelweg met die enorme regen moeiete gehad 't in de 240 een beetje aangenaam te krijgen. Beslagen ramen, proberen maximaal te ontwasemen met hete lucht, met als gevolg een auto die van binnen een sauna was, maar niet verder ontwasemde. Voor t instappen plensde t dat t goot, dus ik 'bracht' zelf natuurlijk ook de nodige hoeveelheid water mee, maar toch ... alleen voor- en acherruit na een rit van 35 km en 30 min kunnen ontwasemen.

Bij thuiskomst de gebruikershandleiding er nogmaals eens op na geslagen. Van t zomer bliezen de roosters namelijk altijd warme lucht bij de voor- en zijruitjes, ongeacht de instelling, dus ondanks dat ik twijfel of systeem nog wel proper functioneerd, an ik t zelf natuurlijk ook fout hebben en t hele systeem gewoon niet snappen. Wat schetst mn verbazing;

[Afbeelding: WP_20151130_17_53_00_Pro_1.jpg]

Ben ik nu achterlijk, of staat hier een drukfout?

Is onderhoud aan het ventilatiesysteem (inspecteren of alles nog werkt zoals t moet, alles een keer los maken, dr uit halen en reiningen) een arbeidsintensieve klus of goed te doen, qua demontage? Moet je je hele dashboard slopen?
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Antwoord
#2
dat plus de ruiten schoon houden en afblijven.. er zou een verbod op trekkertjes en sponsjes moeten zijn..! Ik heb ooit een blik Glassex gelregen van de plaatselijke dealer, gbruikt bij het afleverklaar maken van een auto. Er zit kalk doorheen. vooral nergens op morgsen.. na het opbrengen laten drogen, de witte waas wegpoetsen en ze ruiten zijn droog en schoon alsof het nieuw glas is. Belangrijkste is dat er geen verontreinigingen meer op het glas zitten waar damp op kan neerslaan.. Vergeet alle anticondens middeltjes..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Mijn auto is nat vanbinnen omdat hij water naar binnen lekt maar het ontwasemen van de voorruit duurt desondanks niet veel meer dan minuut of vijf.
De rest van de ramen duurt overigens wel heel lang.
Dus je auto blaast waarschijnlijk geen warme lucht tegen de voorruit. Check eens of er geen verwarmingsbuizen los liggen waardoor de lucht niet naar de voorruit geleid wordt.
Antwoord
#4
Na 1 km is er al warmte genoeg om alles schoon te blazen. Blazer op 3, Temp op max (dan komt er maximaal warmte uit de motor), die Mix is flauwekul dus op min, Def op max (betekent Defrost en opent de schuiven ri. de voorruit), Floor op min (langs de vloer blazen is leuk voor de mensen op de achterbank). Op de snelweg kan de blazer wel weer uit, de rijwind maakt dan genoeg druk in het systeem. Niet op 1 laten staan, is zwaar voor de lagertjes.
Door het enorme luchtvolume van de 245 krijgt condens geen kans, pas bij meerdere natte jassen aan boord blijft er wat condens op de zijruiten hangen.

Dat boekje lijkt het spoor bijster.

De ventilatie blijft aardig netjes vanzelvus. Als je de aanjager uit wilt mesten moet je de kachelunit uit het dashboard halen, dat is best wat gedoe. Er ligt wel eens wat blad in. Kijk ook de dorpels na, daar kan echt een hoop natte compost in liggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Jambon schreef:dat plus de ruiten schoon houden en afblijven.. er zou een verbod op trekkertjes en sponsjes moeten zijn..! Ik heb ooit een blik Glassex gelregen van de plaatselijke dealer, gbruikt bij het afleverklaar maken van een auto. Er zit kalk doorheen. vooral nergens op morgsen.. na het opbrengen laten drogen, de witte waas wegpoetsen en ze ruiten zijn droog en schoon alsof het nieuw glas is. Belangrijkste is dat er geen verontreinigingen meer op het glas zitten waar damp op kan neerslaan.. Vergeet alle anticondens middeltjes..

Dank voor de tip. Ik neem aan dat je gewone Glassex bedoelt? Of een speciale kalkversie ofzo?

jos245 schreef:Dus je auto blaast waarschijnlijk geen warme lucht tegen de voorruit. Check eens of er geen verwarmingsbuizen los liggen waardoor de lucht niet naar de voorruit geleid wordt.

Integendeel,, zie mn post; alleen maar. Zomer en winter, ongeacht stand van t vent.systeem.

Marc1970 schreef:Op de snelweg kan de blazer wel weer uit, de rijwind maakt dan genoeg druk in het systeem. Niet op 1 laten staan, is zwaar voor de lagertjes.

Dat boekje lijkt het spoor bijster.

De ventilatie blijft aardig netjes vanzelvus. Als je de aanjager uit wilt mesten moet je de kachelunit uit het dashboard halen, dat is best wat gedoe. Er ligt wel eens wat blad in. Kijk ook de dorpels na, daar kan echt een hoop natte compost in liggen.

Dank voor je handige tips.

Marc1970 schreef:Na 1 km is er al warmte genoeg om alles schoon te blazen. Blazer op 3, Temp op max (dan komt er maximaal warmte uit de motor), die Mix is flauwekul dus op min, Def op max (betekent Defrost en opent de schuiven ri. de voorruit), Floor op min (langs de vloer blazen is leuk voor de mensen op de achterbank).

Volgens mij zijn er 2 figuurtjes in t boek omgewisseld. T hele idee achter een schuif voor de temperatuur, en een voor de mix blijft een vreemd iets. Zeker als je er in de praktijk na uren mee te hebben gespeeld nog geen bal van snapt (of mn systeem is zo gaar als een mandje, kan natuurlijk ook).

Marc1970 schreef:Als je de aanjager uit wilt mesten moet je de kachelunit uit het dashboard halen, dat is best wat gedoe. Er ligt wel eens wat blad in.

Volgens mij dwarrelt er bij mij n complete gft-bak ergens rond in t systeem, hoor dagelijks een partij blad ratelen.
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Antwoord
#6
Nee da's een wit met rood literblik, roze spul met kalk.. Nooit in de winkel gezien..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Jambon schreef:Nee da's een wit met rood literblik, roze spul met kalk.. Nooit in de winkel gezien..


Waar haal je het vandaan dan? Bij de garage langs?
Antwoord
#8
raampje(s) op een kiertje als je rijdt... scheelt een hoop
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
Ik heb altijd een bakje met vochtvanger in de auto staan.
Antwoord
#10
De verwarming blijft me maar bezig houden. Ik wil m binnenkort eens gaan aanpakken, maar een paar extra handjes zijn dan wel handig. Zat zelf te denken om dit een tijdens een 240-register sleuteldag te doen. Is dit een klus om daarmee naartoe te nemen (als nieuwkomer) of is dat te veel gevraagd voor 1 dag?

Voordat ik onderdelen ga bestellen wil ik weten wat er exact kapot is. Een korte opsomming van de euvels;
- 's zomers en 's winters staat altijd warme lucht op de
- voorruit en op de
- blowers voor de zijramen, ongeacht instellingen. Voor de winter meestal wel prettig, maar zodra de temperaturen iets boven de 5 deg C komen kan t al soms te heet zijn.
- ratelend geluid bij verhogen blower speed
- blower blaast (voor mn gevoel) in stand 0 net zo hard als stand 3.

Ik denk de aanjager, maar wellicht ook wat problemen met schuifjes?

Reparatie bied me tevens de kans eens de ventilatie-/bloweropeningen schoon te maken als ik toch alles dr achter heen moet halen.
_____________
'93 245 GLT B200F M47
'09 C30 1.6D Sport
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Beslagen ramen, vocht in de auto Jerry 21 26.021 18 December 2016, 13:39
Laatste bericht: simplicity
  Volvo 240 beslagen voorruit En blower doet het niet.. VolvoFrank87 6 11.441 11 January 2016, 21:45
Laatste bericht: Gideon
  blazer op de voorruit doet het maar gedeeltelijk Sylvester 1 3.222 25 January 2013, 13:35
Laatste bericht: Niels240
  Airco en voorruit ontwasemen deusjevo 5 7.930 27 January 2007, 21:45
Laatste bericht: deusjevo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)