Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
De winter staat weer voor de deur en daarmee de beslagen ramen.
Ik zag van die zakjes voor in de auto met cilica korrels die vocht opnemen.
Geen idee of het werkt met die kleine zakjes maar vind ze nogal duur.
Even googelen bracht me bij kattenbak vulling van cilica korrels.
Twee zakken van 7 liter gehaald voor net geen 15 euro.
Nu ligt er 7 liter in een koelbox met 12 volt ventilator in de auto.
Morgen eens aansluiten op een schakelaar.
Ik ben benieuwd 😀
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De ventilatie is nog niet optimaal in de oude 140. Ik rij zo veel mogelijk met de ramen open en de kachel aan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Dat doe ik ook en voorin valt het mee maar die enorme lappen raam achterin de station zijn pas na een half uurtje schoon.
Met een paar natgeregende mensen erin krijg ik alleen het voorraam nog droog.
Ook nog iets op verzinnen dus 😀
Ruimte genoeg om een paar juist geplaatste 12 volt ventilatoren te plaatsen achterin.
In de deuren wilde ik achter een rooster van een speaker een 12 volt koelfan plaatsen uit een pc.
Blaast dan in de deur en de lucht kan er hoofdzakelijk uit langs het raam denk ik.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Helaas, die auto's zijn potdicht gemaakt op de ventilatieruitjes na. De latere 145 heeft een uitgang t.o. de benzinedop, de sedan onder de achterruit.
Heeft jouw sedan ook twee blaasopeningen op de hoedenplank ri. de achterruit? Ik vind dat nog best effectief. Natgeregende mensen laat ik voor straf hun adem inhouden tot we er zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb een 145 zonder ventilatie onder het achterraam.
De sedan die ik had had inderdaad twee blaas openingen in de hoedenplank, werkte ook prima.
Dat de deuren potdicht zijn is helemaal goed.
Als ik lucht uit de auto in de deur blaas komt het er aan de binnenkant langs het raam weer uit.
Aan de buitenkant sluit het af met een rubberen strip.
Aan de binnenkant zit bij mij een kier van 2 mm.
Das genoeg voor een luchtgordijn langs het raam hoop ik.
Zo'n 12 volt ventilator uit een pc kost drie euro dus als het werkt is het een leuke lowbudget oplossing.
Eventuele vochtige lucht condenseert misschien tegen de koude deurplaat en dat water loopt bij de afvoergaatjes wel weer weg.
Volgende week maar eens proberen bij 1 deur.
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.453
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Ik vraag me ook al lange tijd af of zo'n vochtvreter helpt. Ik heb het alleen nooit geprobeerd omdat ik er vanuit ga/ging dat wanneer je twee tellen de deur open doet, de binnenlucht weer net zo vochtig is als buiten.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik ook, even wachten tot het weer koud word 😀
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Ik heb al een paar jaar zo'n zakje in de auto liggen. Niet per se een wondermiddel, maar het lijkt wel te helpen.
Als het s nacjts afkoelt daaltde vochtcapaciteit van de lucht en treedt er vroeg of laat condensatie op. Ramen zijn vaak als eerste koud, en beslaan dan ook snel. Dor zo'n zakje trek je al een deel van het vocht uit de lucht, waardoor er minder snel of gewoon minder condensatie optreedt.
Het openen van de deur is niet zo'n probleem (behalve bij regen of dikke mist).
Zakje dat ik er in heb ligen heeft een indicator, als het rozig wordt 6 minuten 600 Watt magnetron en weer als nieuw...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 948
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Dat zijn die zakjes met cilica korrels, als dat een beetje werkt.
Ik heb nu 7 liter van dat spul in de auto als test 👍
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Zou genoeg moeten zijn. Bij het regenereren wel iets langer dan 6 minuten 600 Watt, gok ik zo...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005