Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245, 1976, nu met E-fan
In de onderste koelslang heb ik een "sok"gemonteerd met twee enkele temperatuurschakelaars; eentje van 90-95 en een van 95-100..
De kunststof buitenrand van de V70 ventilator gemodificeerd zodat ie in de originele behuizing past waar oorspronkelijk de ventilator huist. Rondom vrijwel naadloos passend en vastgezet met T-rips (spelling?). De relaishuis ook gemonteerd met T-rips, door de clips die normaal in metalen beugeltjes gaat, 5 cm onder de bovenste koelslang.
De bedrading van de temp schakelaars onderlangs het ventilatorhuis, mooi uit het zicht, naar het relaishuis. Aan de bobine, jawel met T-rips een extra zekeringenkast gehangen. De + netjes tegen het schutbord in de originele clips naar en van de nieuwe zekeringenkast, plus aangesloten op originele +aansluitplaat bij relais en weggewerkt tussen accu en linker voorlamp doorlopend naar relaishuis. Min via dezelfde weg bij bestaande massa aansluiting gevoegd.
Resultaat; een E-fan, maar je ziet er weinig van. De afstand tussen de achterkant van de E-fan en de waterpomp-V-snaarschijf is zo'n 3 cm.
Het werkt uitstekend.
Opvallend vind ik dat 90 graden blijkbaar op 3/4 van het groene gebied is van de tempmeter. Met de originele ventilator ben ik nooit hoger geweest dan 1/4...
Opvallend is dat de koeling met weer als vandaag helemaal niet nodig is en ruimschoots onder het midden blijft, behalve dan bij het stoplicht, dan gaat de langzame stand van de E-fan aan.
Misschien een puntje van aandacht is een relais plaatsen zodat de plus geschakeld wordt via het contact. is even wennen om met sleutels in de hand naast de auto te staan en nog ff het moderne vvvvvvoeoeoeoeoemmmmmm geluid te horen..

Poging om foto's te plaatsen:
Volvo 245 e-fan (file://JEROEN-PC/Volvo%20245%20e-fan)
Antwoord
Bekende en dankbare ingreep.
Zo ben je van die typische fixed-fan brul af...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Heb je een (paar) foto's van het onzichtbare resultaat, ben wel benieuwd. Wil hetzelfde doen in mijn 1976-er.
Antwoord
Zal er een paar maken en proberen hier op het forum te zetten.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 1976 B21 probleem met injectie Kogelman 6 5.114 28 December 2018, 12:27
Laatste bericht: ChielWel
  tankvlotter uitwisselbaar 1976 - en nieuwer ? jero 0 1.493 28 June 2014, 21:56
Laatste bericht: jero
  conditie B21A 1976 jero 7 4.339 7 July 2011, 19:28
Laatste bericht: Jambon
  Inbouw B23 in een Volvo 245L 1976 244DL1975 1 1.841 10 May 2009, 18:11
Laatste bericht: 240diesel

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)