Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
ik zat gisteren tijdens de sleuteldag te denken. als ik een turbo motor dadelijk In de oranje heb zitten. en ik wil mijn rembekrachtiging van vacuüm voorzien waar haal ik deze vandaan. aangezien als de turbo druk levert het hele inlaat traject dan onderdruk staat.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
30 November 2014, 18:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 November 2014, 18:11 door Dopski.)
Als je remt geef je geen gas.
Alhoewel, tijdens een burnout ofzo doet mijn rem het prima...
maw ben ook wel benieuwd hoe dat werkt, volgens mij liep die slang van de rembekrachtiger gewoon naar mn inlaatspruitstuk. Waarschijnlijk wordt het vacuum van te voren al opgebouwd..
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
wil het ook weten ivm cruise control...
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Het vacuum ontstaat door de trek. Daarom bekrachtigt de bekrachtiger ook niet meer op het moment dat je de motor uit zet.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Er zit een terugslagklepje in het witte tuutje op de rembekrachtiger waar de slang op zit. Op het moment dat de motor stationair draait, er op de motor geremd word, enz, dan word er wel vacuum getrokken in de bekrachtiger. Zolang de druk in het spruitstuk hoger is zal het klepje dicht blijven. Mits je bekrachtiger niet lekt zal ie bekrachtigd blijven door het bestaande vacuum. Bij mij valt de bekrachtiging ook niet direct weg zodra de motor uit gaat overigens... Dan vermoed ik dat je klepje lekt.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
voor de cruise control word een Vacuüm pomp gebruikt als je een turbo rijdt. weer wat geleerd dat van de rembrachtiger is dan ook duidelijk voor mij
weer wat geleerd vandaag
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Cruise Control heeft altijd eigen pompje. Als mijn Volvo gas bij moet geven hoor ik het pompje draaien. Motor vacuüm is geen constant gebeuren.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
nog meer geleerd

dankje Arjan !
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
![[Afbeelding: 89yOTeO.jpg]](http://i.imgur.com/89yOTeO.jpg)
Cc pompje in mijn auto.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Als je een kachel hebt met vacuüm regeling (240 met airco en 940 met ecc) dan heb je ook een vacuüm reservoir. In mijn 240 is dat een ding wat lijkt op 3 tennisballen tegen elkaar op een rij. Zal even foto zoeken.
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km