Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2014
Hallo,
Ik heb een vraag en wil gewoon graag jullie menig en ervaring horen.
Ben geheel nieuw in het Volvo spul, wal altijd een mooi merk gevonden.
Onderstaande staat ook op het 300 forum, dus als jullie daar ook komen dan zie je dit 2 x ; )
De situatie is als volgt:
Baan kwijt, leaseauto kwijt.
Is balen, maar goed.
Nu ben ik wel van de oude auto's, ik bezit een Ford Capri voor de hobby. Sleutelen doe ik vaak zelf, al mis ik de kennis. Heb bijvoorbeeld met goede instructie van ervaren vrienden zelf het blok succesvol gereviseerd ; )
Het is niet onmiddellijk urgent, want er staat ook nog iets anders op de oprit (nieuwe Kia Picanto), maar er moet uiteindelijk iets anders komen.
Ik speel al een tijd met het idee om een oude ervaren Volvo oid te kopen.
Zweeds spul heeft mijn voorkeur, mooi land enzo waar ik al vaak geweest ben.
Ik denk bv. aan een 240 of een 850 station op LPG.
Per jaar zal ik ongeveer 25000KM gaan rijden.
Ik vind een paar dingen belangrijk:
- Ruimte (c klasse auto is minimum)
- Moet station zijn
- Moet zeer goedkoop in aanschaf zijn (geen/weinig afschrijving en risico minimaliseren bij slecht exemplaar)
- Moet bewezen zeer degelijk type auto zijn
- Moet leuk zijn (volvo's zijn leuk, Granada's bv ook)
- Voordeel van oud groot spul, rijdt lekker en met een beetje mazzel toch luxe (afhankelijk van het model, uiteraard)
- Bij LPG G3, zijn de operationele kosten draagbaar is het idee
- Voordeel van zo'n oud ding, alleen WA verzekering nodig.
Nu zijn er natuurlijk 100.000 meningen en tips, maar ik hoor er toch graag een paar.
Kosten zijn zeker op korte termijn een issue.
Ik hoor graag,
Bedankt
Arjen
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Oud is maar relatief

Old Volvo is voor mij een Amazon (Combi) tot 1970.
Volgens mij zou een 940 wel eens een leuke optie voor je kunnen zijn.
Prima doe het zelf auto, G3 mogelijk, veel ruimte, veel opties en niet al te duur in aanschaf (tussen 800 en 2500 heb je doorgaans een prima exemplaar).
Bijvoorbeeld zoiets als deze
http://link.marktplaats.nl/m798411255 al is die wel heel goedkoop in mijn ogen.
Die van mij gaat inmiddels richting de 5 ton op de teller en doet het nog altijd prima.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Een 850 is vaak erg luxe uitgevoerd, maar wel wat complexer qua onderhoud dan een 240 of 940. Wat dat betreft biedt een 940 het beste van beide werelden: toch behoorlijk luxe uitgevoerd en het onderhoud is prima zelf te doen + goedkoper dan een 850.

Ook ietsjes lichter (scheelt wegenbelasting) en lagere nieuwprijs (scheelt in verzekeringspremie bij veel verzekeraars).
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
Ik gebruik mijn 240 gewoon dagelijks, ca 10K per jaar. Op benzine zo 1:9.5/10.5 met kortere ritten (zo max 20 km en veel stad-achtig rijden, dagelijkse rit is 2x10 km met veel optrekken en remmen). Lagere baan zal wel wat gunstiger zijn, heb ik nog niet gemeten.
240? Makkelijk en goedkoop om aan te werken maar wel duidelijk minder stil dan een (late) 740/940 of 850. Zelfs eerste model V70 vind je nu al voor rond de 1000 euro, kan ook een optie zijn. De 850 t5 die we thuis nog steeds hebben (nu al 10 jaar) heeft in 150.000? km niet echt veel (of duur) onderhoud nodig gehad. Wat seals, airco verdamper, draagarmen/veerpootlagers, klepseals, remmen, d-riem. Sommige dingen zijn wel auto-specifiek (zoals klepseals en andere dingen rond de olie bij de nieuwere Volvo's) maar ook best goed zelf te doen. Dingen als remmen en eens een setje draagarmen a 150 euro zie ik als slijtage. Bij 240's slijt dat ook maar is het misschien minder snel te voelen.
Soms tellen kleine comfort dingen ook op; een 850 heeft vaak al airco/climate control, wat meer stereo, e-ramen, stoelverwarming etc. Een 240 heeft dat wat minder vaak. Leverbaar zeker maar kan soms ook wat meer geld kosten in aanschaf.
G3 is niet zo makkelijk om in een 240 te krijgen. Technisch zal een late 240 het goed kunnen en is ie niet anders dan een iets latere 940 die het wel kan krijgen. Ligt puur aan de regels.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 6
Topics: 2
Lid sinds: Apr 2014
Ik heb inmiddels marktplaats en aanverwante plekken behoorlijk afgestruind evenals her en der de nodige topic gelezen.
Op dit moment denk ik dat ik een 850/V70 als meest interessante optie zie.
Begrijp ik goed dat een 850/2.5 op gas/G3 ongeveer 1:7,5 doet?
En een Diesel 1:17?
Wegenbelasting is ongeveer gelijk?
Dan zou een Diesel dus ook een goede optie kunnen zijn bij ± 25.000km/j.
Hoor graag jullie mening.
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
dat zou best wel eens kunnen klopen. ik zou zeggen ga kijken op mp kies een 850TDI en een 850 op peut en kijk op VWE.nl kun je het precies zien wat het kost aan wegenbelasting. bedenk je wel dat het wat duurdere auto's in onderhoud zijn.
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Mbt g3 , ik heb een 1992 940 op gas. Niet G3. In aanschaf gewoon goedkoper dan een 1995 of later 940. En scheelt 25 euro per maand. Als ik de auto 3 jaar heb heb ik even veel betaald als dat ik een 1995 940 op g3 gekocht had. Ik rijd trouwens 1 op 7,2 en vorig jaar bijna 40000 km gereden waarvan minstens 30000 snelweg en daarvan zeker 20000 met 140 of harder. Mbt onderhoud ik heb veel geleerd laatste 3 jaar. Kopwissel Zelf gedaan, veren en dempers zelf vervangen , pu rubbers voor geplaatst en nog aantal dingen. Terwijl ik toen ik de 940 kocht al trots was als ik zelf de lampen kon wisselen

nou ja ongeveer dan.
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Ow en gas of geen gas scheelt 50 euro wb per maand. Maar gas is een euro per liter goedkoper. Dus meer dan 50 liter gas per maand kan gas al uit. Das een keer in de maand tanken.
1 juni heb ik de 940 precies 3 jaar en heb ik er nu zo'n 106000 km zelf mee gereden
Verzonden van uit mijn Volvo
met 3G met behulp van Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
1 op 17 met een 850 TDI ga je never nooit halen: mijn V70 Classic TDI die ik had reed op lange afstanden op z'n best 1 op 15, en ook die van de monteur (had er op een gegeven moment zelfs 2 van) deden niet beter dan 1 op 14,5. Die Audi-diesels zijn goed en degelijk, maar blinken niet bepaald uit in verbruik. Dan is een D5 toch wel wat zuiniger.
Berichten: 385
Topics: 26
Lid sinds: Jul 2011
26 April 2014, 11:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 April 2014, 11:09 door roger2401990.)
Ik heb een V70 Classic 10V automaat met een Vialle LPI installatie (G3). Gemiddeld verbruik is bij normale rijstijl (woon - werk kilometers) 1 op 8,5.
Daarnaast heb ik een 240 GL automaat op benzine. Over het verbruik van deze auto zal ik het maar niet hebben...
Volvo 240 1990
volvo V70 1998