15 May 2006, 11:39
Hallo volvoliefhebbers,
Ik ben sinds een week eigenaar van een echte Volvo 245 turbo.
Het is een Nederlandse auto uit 1985 die 186.000 km gelopen heeft.
De auto heeft echter de afgelopen 6 jaar stilgestaan, waardoor hij niet veel beter is geworden. De ergste roest is tegen gegaan en er zijn nieuwe stukken in gelast zoals een nieuwe reservewielbak, spatbordranden en dorpels. Nu is hij qua uiterlijk niet echt mooi, hij zou eigenlijk overgespoten moeten worden, maar dat komt wellicht later nog eens.
Motorisch is de auto in goede staat, hoewel na zeker 6 jaar stilstand hij wel weer een beetje ingereden moet worden. Ik heb direct een intercooler laten monteren zodat ik iets meer vermogen heb en een gelijkmatiger vermogenstoename. De turbo heeft nog de turbodruk zoals die voor montage van de intercooler was (overigens is het de originele oliegekoelde turbo nog). Ik heb op internet zitten surfen en als ik het goed begrijp, moet/kan de turbodruk nu omhoog omdat er iets drukverlies is vanwege de intercooler, toch?
Ik heb een aantal vragen voor mensen met (ervaring met een) Volvo 240 turbo:
Bij hoeveel toeren komt bij jou de turbo erin?
Bij mij is dat vanaf 2.500 toeren maar pas echt goed bij 3.000 toeren
Wie heeft ervaring met een intercooler, wat is de vermogenstoename?
Ik heb alleen een intercooler laten monteren, geen andere in- /of uitlaat.
Hoe hoog mag de turbodruk zijn (op de originele meter) na montage van een intercooler. Bij mij is de max druk, 2/3e van het gele gebied van de meter. Als ik het goed heb begrepen, wordt de turbodruk gemeten voordat de lucht de intercooler in gaat. De druk waarmee de lucht de intercooler uitgaat zou dan ook lager zijn, klopt dat?
Hoewel hij best snel is, valt de power nu een beetje tegen. Ik denk dat mijn lease-auto; Volvo V50 2.0D, sneller isââ¬Â¦. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Overigens heb ik de afspraak dat mijn auto na 3 weken/ 1.000 km door de garage waar ik hem heb gekocht, wordt nagelopen. Dan wordt de turbodruk (eventueel) verhoogd, kleppen gesteld e.d. Iemand nog tips wat nog meer te checken?
Groet
R
Ik ben sinds een week eigenaar van een echte Volvo 245 turbo.
Het is een Nederlandse auto uit 1985 die 186.000 km gelopen heeft.
De auto heeft echter de afgelopen 6 jaar stilgestaan, waardoor hij niet veel beter is geworden. De ergste roest is tegen gegaan en er zijn nieuwe stukken in gelast zoals een nieuwe reservewielbak, spatbordranden en dorpels. Nu is hij qua uiterlijk niet echt mooi, hij zou eigenlijk overgespoten moeten worden, maar dat komt wellicht later nog eens.
Motorisch is de auto in goede staat, hoewel na zeker 6 jaar stilstand hij wel weer een beetje ingereden moet worden. Ik heb direct een intercooler laten monteren zodat ik iets meer vermogen heb en een gelijkmatiger vermogenstoename. De turbo heeft nog de turbodruk zoals die voor montage van de intercooler was (overigens is het de originele oliegekoelde turbo nog). Ik heb op internet zitten surfen en als ik het goed begrijp, moet/kan de turbodruk nu omhoog omdat er iets drukverlies is vanwege de intercooler, toch?
Ik heb een aantal vragen voor mensen met (ervaring met een) Volvo 240 turbo:
Bij hoeveel toeren komt bij jou de turbo erin?
Bij mij is dat vanaf 2.500 toeren maar pas echt goed bij 3.000 toeren
Wie heeft ervaring met een intercooler, wat is de vermogenstoename?
Ik heb alleen een intercooler laten monteren, geen andere in- /of uitlaat.
Hoe hoog mag de turbodruk zijn (op de originele meter) na montage van een intercooler. Bij mij is de max druk, 2/3e van het gele gebied van de meter. Als ik het goed heb begrepen, wordt de turbodruk gemeten voordat de lucht de intercooler in gaat. De druk waarmee de lucht de intercooler uitgaat zou dan ook lager zijn, klopt dat?
Hoewel hij best snel is, valt de power nu een beetje tegen. Ik denk dat mijn lease-auto; Volvo V50 2.0D, sneller isââ¬Â¦. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
Overigens heb ik de afspraak dat mijn auto na 3 weken/ 1.000 km door de garage waar ik hem heb gekocht, wordt nagelopen. Dan wordt de turbodruk (eventueel) verhoogd, kleppen gesteld e.d. Iemand nog tips wat nog meer te checken?
Groet
R
985 Volvo 245 Turbo intercooler, 185.000 km