Berichten: 37
Topics: 7
Lid sinds: Jan 2009
Nu ik achter mn volvo sta, of hem bekijk zie ik dat de achterwielen dichter bij elkaar staan dan de voorwielen..
Nou snap ik totaal niet waarom volvo dit ooit heeft gedaan, maar wat ik wel weet is dat de spoorbreedte van een:
240 as 1360 mm is
en van een
740 as 1460 mm is
De spoorbreedte van de vooras van een 240 is: 1430 mm
Dus qua bemating zou het ideaal zijn..
Maarrrr.....
Hoe zit het qua montage? is het een heel ander systeem, en dan bedoel ik met ophangingspunten enz?
En hoe zit het met de sterkte van deze assen? sterker/zwakker?
En is de overbrengings verhouding hetzelfde? en wat voor as is dit?
Want wat er nu onderzit is een Dana 30 as. wat is die van een 740?
En zijn hier makkelijk sperdiff's voor te verkrijgen?
Alvast bedankt voor de moeite..
Groeten,
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De spoorbreedte achter is een erfenis van de 140.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
wat een ouwe rommel weer..

overigens heb ik me laten vertellen dat een grotere spoorbreedte vóór dan achter beter spoort.. ???
Zie ook DS..
Jammer dat een "nieuwe" as onder een ouder model meteen 10 cm uitbouwen betekent..
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
de ophanging is heel anders. Enige dat zou werken is alles brackets van een 240 as afsnijden en op een 740 as lassen.
die extra breedte is wel extreem hoor, dat krijg je met de wielkasten niet gemakkelijk passend....
Het heeft met de wegligging en grens onder/overstuur te maken volgens mij, het precieze zou ik weer moeten opzoeken.
qua techniek is de 1031 as niet echt meer een dana30 maar heeft wel nog heel wat gelijkenissen. de sperren die in de 240 as passen passen daar ook in.
gaat het om de looks of om de wegligging? voordat je voordeel pakt van die bredere achteras moet je de vooras echt goed op orde hebben denk ik.
Voor de looks, een mooi setje brede banden helpt al goed hoor, als je er 225 breed ofzo opzet ziet dat er al een stuk mooier uit. Spacers werken wat dat betreft ook goed. Heb zelf een tijd 23 mm spacers bij mn virgo's gebruikt, ziet er al duidelijk beter uit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 11.679
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
logischerwijs heb ik al plaatjes gevonden van 2serie ophanging onder 1series. Het systeem lijkt wel heel sterk op elkaar. Als de as zelf toch er onder te krijgen is, dan zullen de aansluitingen op die as moeten worden verzet, komt ook wel voor 1 - 2 serie as onder een Amazon bv..). Moet je wel een andere ETwaarde velgen monteren om te voorkomen dat de spatbordranden als kaasschaaf gaan werken..
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Jw240 schreef:de ophanging is heel anders. Enige dat zou werken is alles brackets van een 240 as afsnijden en op een 740 as lassen.
die extra breedte is wel extreem hoor, dat krijg je met de wielkasten niet gemakkelijk passend....
Het heeft met de wegligging en grens onder/overstuur te maken volgens mij, het precieze zou ik weer moeten opzoeken.
qua techniek is de 1031 as niet echt meer een dana30 maar heeft wel nog heel wat gelijkenissen. de sperren die in de 240 as passen passen daar ook in.
gaat het om de looks of om de wegligging? voordat je voordeel pakt van die bredere achteras moet je de vooras echt goed op orde hebben denk ik.
Voor de looks, een mooi setje brede banden helpt al goed hoor, als je er 225 breed ofzo opzet ziet dat er al een stuk mooier uit. Spacers werken wat dat betreft ook goed. Heb zelf een tijd 23 mm spacers bij mn virgo's gebruikt, ziet er al duidelijk beter uit.
ik ben altijd weer verbaasd wat jij allemaal voor kennis hebt, JW ;D chapeau!
Goed idee van die spacers. Ik ga me daar ook eens aan wagen. Als de mijne weer eens straks op zn virgo's mag gaan staan :
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Over spacers heb ik pas iets gelezen bij de "buren"het volvo700 forum.
Als ik het goed heb ging het over het al-dan-niet doorgaan van een group-buy.
Hoe dan ook wel leuk om te lezen alleen het forum ligt er even uit anders had ik even een link geplaatst.
Morgen maar even bekijken dan ;D
Toen ik mijn achteras verbouwde van Jeep naar Volvo heb ik met de gedachten gespeeld de as gelijk breder te zetten.
Ik heb me toen laten weerhouden door de lengte van de steekassen van de 240 maar NOOIT aan 700-serie steekassen gedacht, dom dom dom.
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
Sorry dat ik t zeg maar die site heeft de laatste tijd alleen maar problemen. Ik kom er nooit, en nu wil ik er eens af en toe op en lukt t niet....
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
Dat is dan echt pech hebben ik check de site iedere dag zeker Ã
Ã
n keer en grijp haast nooit mis.
Wat omgangsvormen betreft vind ik het trouwens een echt toffe site.
EDIT; site doet het weer; link
http://www.volvo700vereniging.nl/node/30864
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
240diesel schreef:Dat is dan echt pech hebben ik check de site iedere dag zeker ÃÃn keer en grijp haast nooit mis.
Wat omgangsvormen betreft vind ik het trouwens een echt toffe site.
EDIT; site doet het weer; link http://www.volvo700vereniging.nl/node/30864
Ben ik t roerend mee eens. Ik hoop dat die omgangsvormen zich hier nou ook eens wat verbeteren. ??? Hij doet het weer inderdaad.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"