Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 as onder een 240?
Nu ik achter mn volvo sta, of hem bekijk zie ik dat de achterwielen dichter bij elkaar staan dan de voorwielen..
Nou snap ik totaal niet waarom volvo dit ooit heeft gedaan, maar wat ik wel weet is dat de spoorbreedte van een:
240 as 1360 mm is
en van een
740 as 1460 mm is

De spoorbreedte van de vooras van een 240 is: 1430 mm

Dus qua bemating zou het ideaal zijn..

Maarrrr.....
Hoe zit het qua montage? is het een heel ander systeem, en dan bedoel ik met ophangingspunten enz?
En hoe zit het met de sterkte van deze assen? sterker/zwakker?
En is de overbrengings verhouding hetzelfde? en wat voor as is dit?
Want wat er nu onderzit is een Dana 30 as. wat is die van een 740?
En zijn hier makkelijk sperdiff's voor te verkrijgen?

Alvast bedankt voor de moeite..

Groeten,
Antwoord
De spoorbreedte achter is een erfenis van de 140.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
wat een ouwe rommel weer.. Wink overigens heb ik me laten vertellen dat een grotere spoorbreedte vóór dan achter beter spoort.. ???

Zie ook DS..

Jammer dat een "nieuwe" as onder een ouder model meteen 10 cm uitbouwen betekent..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
de ophanging is heel anders. Enige dat zou werken is alles brackets van een 240 as afsnijden en op een 740 as lassen.
die extra breedte is wel extreem hoor, dat krijg je met de wielkasten niet gemakkelijk passend....

Het heeft met de wegligging en grens onder/overstuur te maken volgens mij, het precieze zou ik weer moeten opzoeken.

qua techniek is de 1031 as niet echt meer een dana30 maar heeft wel nog heel wat gelijkenissen. de sperren die in de 240 as passen passen daar ook in.

gaat het om de looks of om de wegligging? voordat je voordeel pakt van die bredere achteras moet je de vooras echt goed op orde hebben denk ik.
Voor de looks, een mooi setje brede banden helpt al goed hoor, als je er 225 breed ofzo opzet ziet dat er al een stuk mooier uit. Spacers werken wat dat betreft ook goed. Heb zelf een tijd 23 mm spacers bij mn virgo's gebruikt, ziet er al duidelijk beter uit.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
logischerwijs heb ik al plaatjes gevonden van 2serie ophanging onder 1series. Het systeem lijkt wel heel sterk op elkaar. Als de as zelf toch er onder te krijgen is, dan zullen de aansluitingen op die as moeten worden verzet, komt ook wel voor 1 - 2 serie as onder een Amazon bv..). Moet je wel een andere ETwaarde velgen monteren om te voorkomen dat de spatbordranden als kaasschaaf gaan werken..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Jw240 schreef:de ophanging is heel anders. Enige dat zou werken is alles brackets van een 240 as afsnijden en op een 740 as lassen.
die extra breedte is wel extreem hoor, dat krijg je met de wielkasten niet gemakkelijk passend....

Het heeft met de wegligging en grens onder/overstuur te maken volgens mij, het precieze zou ik weer moeten opzoeken.

qua techniek is de 1031 as niet echt meer een dana30 maar heeft wel nog heel wat gelijkenissen. de sperren die in de 240 as passen passen daar ook in.

gaat het om de looks of om de wegligging? voordat je voordeel pakt van die bredere achteras moet je de vooras echt goed op orde hebben denk ik.
Voor de looks, een mooi setje brede banden helpt al goed hoor, als je er 225 breed ofzo opzet ziet dat er al een stuk mooier uit. Spacers werken wat dat betreft ook goed. Heb zelf een tijd 23 mm spacers bij mn virgo's gebruikt, ziet er al duidelijk beter uit.

ik ben altijd weer verbaasd wat jij allemaal voor kennis hebt, JW ;D chapeau!

Goed idee van die spacers. Ik ga me daar ook eens aan wagen. Als de mijne weer eens straks op zn virgo's mag gaan staan :Smile
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Over spacers heb ik pas iets gelezen bij de "buren"het volvo700 forum.
Als ik het goed heb ging het over het al-dan-niet doorgaan van een group-buy.
Hoe dan ook wel leuk om te lezen alleen het forum ligt er even uit anders had ik even een link geplaatst.

Morgen maar even bekijken dan ;D

Toen ik mijn achteras verbouwde van Jeep naar Volvo heb ik met de gedachten gespeeld de as gelijk breder te zetten.
Ik heb me toen laten weerhouden door de lengte van de steekassen van de 240 maar NOOIT aan 700-serie steekassen gedacht, dom dom dom.
Antwoord
Sorry dat ik t zeg maar die site heeft de laatste tijd alleen maar problemen. Ik kom er nooit, en nu wil ik er eens af en toe op en lukt t niet....
Antwoord
Dat is dan echt pech hebben ik check de site iedere dag zeker ÃÃn keer en grijp haast nooit mis.
Wat omgangsvormen betreft vind ik het trouwens een echt toffe site.

EDIT; site doet het weer; link http://www.volvo700vereniging.nl/node/30864
Antwoord
240diesel schreef:Dat is dan echt pech hebben ik check de site iedere dag zeker ÃÃn keer en grijp haast nooit mis.
Wat omgangsvormen betreft vind ik het trouwens een echt toffe site.

EDIT; site doet het weer; link http://www.volvo700vereniging.nl/node/30864

Ben ik t roerend mee eens. Ik hoop dat die omgangsvormen zich hier nou ook eens wat verbeteren. ??? Hij doet het weer inderdaad.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Versnellingsbak scheef er onder 240R-ens 3 3.589 13 May 2019, 16:28
Laatste bericht: Marc1970
  Achter as 240 onder 140. Madman 16 14.463 30 May 2016, 12:19
Laatste bericht: noobaddieizpurvekd
  welke vsbak past onder 240 van'81? the_former_saint 4 2.915 25 December 2011, 23:57
Laatste bericht: Marc1970
  AW70/71 L plug and play onder 244 modeljaar 1983? oudevolvo 41 22.565 2 March 2011, 10:25
Laatste bericht: oudevolvo
  Klapperend geluid onder de auto Splendid 2 4.343 16 September 2009, 08:28
Laatste bericht: abbabak
  Automatische versnellingsbak onder een 945 LPT Bill 1 2.061 23 March 2009, 10:47
Laatste bericht: wanderer
  andere bak onder mijn 244 GL uit '78 makkebeer 8 6.657 27 June 2007, 10:32
Laatste bericht: jos245
  Achteras met LSD, welke passen onder een 244? Mouch 8 8.436 13 May 2007, 19:11
Laatste bericht: Jelmar

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)