Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
dynamo weer aansluiten
#1
Vorige week is op een of andere manier de isolatie van mijn plus en min kabel van de dynamo gesmolten. Dit heeft nogal kortsluiting veroorzaakt waardoor de diode brug kapot is gegaan van de dynamo.
In mijn overijverige bui om zo snel mogelijk weer te rijden heb ik de dynamo losgehaald en de gesmolten bedrading weggeknipt en vervangen.
Dit omwikkeld met een speciale tape die 270 graden kan hebben en alles er weer onder geschroefd.

Nu loop ik alleen ontzettend te twijfelen met aansluiten. ???

Er komen drie draden richting de dynamo.
Rode plus kabel van de startmotor, deze zal waarschijnlijk op de B+ moete van de dynamo. Klopt dat?
Zwarte kabel (oude bruine) vanaf de startmotor, waar komt deze?
En er komt nog een zwarte kabel naar de dynamo.
Er komt ook een lichtblauwe kabel (denk 6 qmm) vanaf het blok.

Naast de dynamo zit nog mijn oliesensor (denk ik) met twee steek klemmen. Eentje zit er nog op en gaat naar mijn blok, andere moet ik nog aansluiten.

Ik ben ondertussen compleet de weg kwijt en ik snap niet dat ik zo suf heb kunnen zijn om alles maar los te knippen.

Probleem daarbij is dat de auto nu al 2 weken stil staat omdat ik twee keer een verkeerde dynamo meekreeg van de dealer. Nu de mijne maar laten repareren zodat deze gewoon past.

Het gaat om een 244 GLT uit 1984.

Foto's ben ik ook nog niet zo'n ster in, deze heb ik wel gemaakt.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Gr. Ivar
#2
koop een haynes: KLIK

de zwarte kabels kan ik niet thuisbrengen, zijn daar meestal rood of blauw. zwart is meestal massa
#3
Misschien helpt dit:

http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=144010
http://www.scribd.com/doc/3698839/volvo-240-1991

Of anders nog even verder googelen op het Internet.

Succes.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
#4
Dit plaatje heb ik van de dynmo-aansluitingen:
[Afbeelding: dynamo.JPG]
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
#5
Bosch dynamo met ingebouwde spanningsregelaar, zie plaatje, is wat anders. http://farm4.static.flickr.com/3018/3023...8f1f_o.jpg

Dan gaat de dikke blauwe van het blok aan de behuizing vd dynamo (massa), B+ naar de startmotor (nog dikkere rode) en 61 naar het lichtje op het dashboard (dun draadje, rood in mijn schema's).
Er lopen volgens mij geen andere draden van startmotor naar dynamo.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#6
Niet op gelet, bedankt voor je correctie. Dit plaatje kwam ik tegen in de Vraagbaak maar er zijn idd meer uitvoeringen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
#7
[Afbeelding: Foto-CROOATHX-G.jpg]
Tekst bij afbeelding Opbouw van de dynamo
De voornaamste delen van de dynamo zijn:
-de statorwikkeling met 3 fasen.
-de rotor met magneetwikkeling en sleepringen.
-6 vermogen-, 3 magnetiserings-dioden en 2 koolborstels.

De wisselstroomdynamo kan in een willekeurige richting draaien.
De draairichting is alleen afhankelijk van de soort ventilator die gebruikt wordt.
(Uitgave Volvo TP 30221/1)
[Afbeelding: Foto-YGIEBZOS-G.jpg]
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
#8
Zo!!
Bedankt voor alle reacties! Hier heb ik tenminste wat aan.

Doordat de bedrading gesmolten was heb ik denk ik een rode vervangen voor zwart.

De blauwe dikke (volgens mij 6 of 10 qmm) loopt idd naar het blok. Misschien dat de andere zwarte dan naar de oliesensor loopt.
De vorige eigenaar heeft de kabels zo over het blok laten lopen, zonder enige bescherming....

Ik ga hier mee aan de slag en hoop op tijd klaar te zijn voor de sleuteldag bij Nordicar.
Zou stom zijn als ik daar aankom met een sleepkabel aan de auto...
;D
#9
Een kleine omschrijving van het type dynamo zou handig zijn. Ik weet zo niet uit mijn hoofd welke dynamo er aan een 1984 turbo zit, kan van alles zijn, en dat kan al drie keer veranderd zijn ook.
(Zie wijziging bij afbeelding Zwarte Flirt)
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#10
Alles werkt weer!!
Bedankt voor de tips en schema's, was net voor de bui klaar gister.

Topic mag op slot Big Grin


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 507 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Trekhaak aansluiten JanO 5 1.981 28 September 2022, 15:55
Laatste bericht: Marc1970
  Auto slaat aan bij starten om meteen weer af te slaan. Jambon 9 3.470 21 July 2022, 14:32
Laatste bericht: pepijnwk
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 8.683 27 June 2021, 20:35
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 37.411 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.663 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  electronische km. teller aansluiten jos245 10 11.010 7 July 2020, 08:51
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiten schakelaar elektrische spiegels Ijsbrand84 3 4.150 9 June 2020, 21:15
Laatste bericht: Arjan.
  Dynamo vraag socrates 2 3.428 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.241 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)