Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
Ja. Ik (her)ken het.
Wat mij vooral opviel, was dat na montage van de stabi achter de auto beter in de hand te houden was bij knikken in de snelweg in een bocht.
Voorbeeldje: Als je van de A16 ri. Rotterdam de afrit naar de A15 neemt richting Gorinchem, zit er een bocht in die afrit die je probleemloos met 100 km/u kan nemen. Dacht ik althans de eerste keer. Er zit een venijnige hobbel in die bocht ter hoogte van een viaduct. Daar was ik hem de eerste keer dus bijna kwijt. Nu (stabi achter, verlaagd en nieuwe Load Levelers) kan ik er weer om lachen. Maar de stabi alleen maakte de zaak al veel beter te controleren.
`88 245, B230K, M47
stabirubbers voorzijde ook van kleur laten veranderen en meteen de stand van de stabi wat aangepast, leek me logisch tav de verlagingveren = -30 mm..

Dan maar de lucht in...

[Afbeelding: 2293583680102125362S600x600Q85.jpg]

wat ziet zo'n onderzijde er altijd dramatisch uit...

[Afbeelding: 2804100440102125362S600x600Q85.jpg]

beetje verdroogd..

[Afbeelding: 2014285600102125362S600x600Q85.jpg]

[Afbeelding: 2658298920102125362S600x600Q85.jpg]

na demontage, is 1 lange bout, losdraaien met 2 stuks sleutel / dop 1/2 (geen 13 gebruiken..!), vooral niet het moertje in de onderste draagarm laten vallen. en al helemaal niet de flensjes die het rubber vasthouden, die passen nl net onder de schroefveer.. anywho, de buisjes die door het remslangsteuntje lopen bepalen ook de afstand / stand van de stabi, aangezien de auto 30mm verlaagd is verdraaid deze stabi dus ook 30 mm omhoog, om dat te compensere (moetdatdan?, geen idee..niet persÃ..) dus 30 mm er van af gezaagd. Bij montage vond ik dat de onderste remslangen teveel onder spanning kwamen te staan, het houdertje komt ook 30 mm naar beneden oftewel verwijderd van de aansluiting op het "chassis".. dus uiteindelijk nogmaals op 15 mm doorgehaald en na montage ligt de stabi "horizontaal", reststukje zit bovenop want ik heb de bout niet ingekort of vervangen, en het is geen doorlopende draad, voordel is dat je gewoon de boel kunt vastdraaien..

[Afbeelding: 2666024050102125362S600x600Q85.jpg]

oud ende nieuw..

[Afbeelding: 2648174070102125362S600x600Q85.jpg]

stilleven..

[Afbeelding: 2873527280102125362S600x600Q85.jpg]

op z'n plek, reststukje zit boven op, vet aan het tapeind en een stukje slang er op, had geen dopje.. zie dat ik er eentje scheef heb zitten, nog een keer dan maar...

[Afbeelding: 2145163950102125362S600x600Q85.jpg]

ingekorte exemplaar met uiteindelijk weer 15mm erbij..

[Afbeelding: 2475823870102125362S600x600Q85.jpg]

ik kom trouwens op de onderste draagarm een nylon bus tegen, herken ik niet, "73 aanpassing misschien..??

[Afbeelding: 2747819900102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Jambon schreef:Stabi heb ik nog niet echt kunnen beoordelen, ik denk dat je het pas merkt als ie er onderuit is.. Viel me wel op als ik diagonaal over een verhoging rijdt, drempeltje of oprit, dan beweegt de body wel meer "links-rechts-links" (klinkt dat logisch..?)
Ok.

Met de onwijs strak sturende seat heb ik dat ook. Misschien te maken met stabi's inderdaad?
Die nylon ring heb ik ook onder mijn 69'er zitten... Is samen met een rubber ring de 'afdichting' van de voorste bus omdat die er van achter naar voor ingeperst zit, en dus niet van achteren naar voor zoals je zou verwachten.
Volvo 142, 1969
Martin245 schreef:Ja. Ik (her)ken het.
Wat mij vooral opviel, was dat na montage van de stabi achter de auto beter in de hand te houden was bij knikken in de snelweg in een bocht.
Voorbeeldje: Als je van de A16 ri. Rotterdam de afrit naar de A15 neemt richting Gorinchem, zit er een bocht in die afrit die je probleemloos met 100 km/u kan nemen. Dacht ik althans de eerste keer. Er zit een venijnige hobbel in die bocht ter hoogte van een viaduct. Daar was ik hem de eerste keer dus bijna kwijt. Nu (stabi achter, verlaagd en nieuwe Load Levelers) kan ik er weer om lachen. Maar de stabi alleen maakte de zaak al veel beter te controleren.

ja dat voel je wel, hij blijft wat vlakker, als je van A16 rechts ri Gouda gaat, moest ik zijn gisteren heb je ook een aardige, alhoewel ik tegenwoordig wat minder lef heb om de grens op te zoeken, een Hyunday Hutsefluts heb ik maar even losgelaten, maar ja, 30 jr verschil, wat zeg ik, in techisch opzicht misschien wel 60 jr verschil dus wat boeit ut..

Het moet alleen geen "rammelende plank" worden.. Overigens heb ik geen "platte" banden dus daar blijft ook een stuk comfort, en daardoor iets minder wegligging.. zo maar ens ff laten, alleen nog wat camber/caster tuning..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
DopdeDouwer schreef:
Jambon schreef:Stabi heb ik nog niet echt kunnen beoordelen, ik denk dat je het pas merkt als ie er onderuit is.. Viel me wel op als ik diagonaal over een verhoging rijdt, drempeltje of oprit, dan beweegt de body wel meer "links-rechts-links" (klinkt dat logisch..?)
Ok.

Met de onwijs strak sturende seat heb ik dat ook. Misschien te maken met stabi's inderdaad?

wel degelijk, het wiel dat ergens op rijdt bepaald wat de body doet, zodra dat achter herhaalt neemt dat wil hem vervolgens ook weer mee. Toen ik voor het eerst met de IPD stang voor reed en met de zelfde snelheid thuis de oprit in draaide, sloeg ik met m'n hoofd tegen de deurstijl, daar houdt je dan voortaan wel rekening mee..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
rickhahn schreef:Die nylon ring heb ik ook onder mijn 69'er zitten... Is samen met een rubber ring de 'afdichting' van de voorste bus omdat die er van achter naar voor ingeperst zit, en dus niet van achteren naar voor zoals je zou verwachten.

AHA (komen volgende mnd naar HMH.. nou en..? ) dan heb ik dat ooit verkeerd gedaan, of degene voor mij.. iig heb ik die bussen altijd van buiten naar binnen geperst naar het oude voorbeeld zeg maar..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Boele schreef:Ben benieuwd of je het merkt!

Toch jammer dat ik de grote diabolo's nog niet in PU heb, ben benieuwd of dat merkbaar is. Zitten nu nieuwe rubberen ??? in!

Weet je uit het hoofd de breedte van de achter stabi?

Groeten

op zich helemaal niks mis met rubber hoor, er is al veel verschil tussen de oude en de nieuwe, ik heb ooit de hele voortrein van nieuwe voorzien en reedt vervolgens slingerend over de weg omdat ie opeens veel strakker stuurde, ze gaan allen wat minder mee en zijn bewegelijker..

Maten van stabi's onthoudt ik niet echt maar heb ze wel genoteerd..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Ja, die bussen zitten er tegenwoordig allemaal verkeerd in, 't is triest gesteld met de onderste draagarm. Volgens mij worden ze zelfs compleet verkocht, met de bussen verkeerd erin.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
ongetwijfeld omdat ie van buiten naar binnen makkelijker te monteren valt, waarschijnlijk heb je er en speciaal Volvo steuntje voor nodig, en zonderdat ding draai je de boel maar gewoon om..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.110 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.097 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.771 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)