Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2008
Sinds het begin van de zomer lijkt het erop dat de dynamo kapot is. Als de auto een paar dagen staat wil hij alleen nog starten met startkabels. Vervolgens kan ik 20 km rijden, voordat de waarschuwingslampjes flauw beginnen te branden en alle elektrische systemen uitvallen (radio, toeter, richtingaanwijzers, verlichting). Vlak daarna valt de auto helemaal stil, waarna ik dus weer iemand met startkabels moet vinden...
Volgens mij komt dit doordat de accu niet meer oplaadt, maw de dynamo is kapot. Ik zal dus een goedkope vervanger moeten vinden. Maar nu komt het vreemde stukje: ik stond gister stil en kreeg een sleep van een paar honderd meter van iemand. Hierna wilde de auto ineens weer wÃl starten. Is het dan wel de dynamo? Voor alle duidelijkheid: ik snap heel weinig van elektriciteit...
Iemand een tip? Bedankt!
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
AChterop de dynamo zit een wit gevalletje met een zwarte dop waar Bosch opstaat, zie hier:
http://volvolvo.nl/forum/topic,7335.msg1...#msg116803
Dat zijn de koolborstels en de spanningsregelaar in Ã
Ã
n, draai 2 schroeven los en het geval kan eruit. Voor de zekerheid de plus en minpool loshalen vd accu.
De koolborstels (2 zwartgrijze staafjes) moet min. 5 mm uitsteken.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Meet de spanning (volt) over de accupolen eens. Deze moet 12 zijn. Als de motor loopt moet het 13,8 zijn. Is het dan nog steeds 12 dan werkt de dynamo niet naar behoren. Een niet functionerende dynamo kan met de koolborstels, de spanningsregelaar (zie Marc1970) of draadbreuk te maken hebben. Doe eerst de 13,8 volt test eens.
De accu laadt heel snel al weer een beetje op dus dat hij opeens wel een keer start, zou kunnen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Als de dynamo helemaal niet meer werkt, dan zal de accu leegraken en dan loopt de motor helemaal niet meer. Zelfs als je dan een starthulp krijgt zou de motor vrijwel meteen afslaan zodra je de hulpaccu loskoppelt. Het lijkt er meer op dat de accu zijn lading slecht vasthoudt, en waarschijnlijk in combinatie met een dynamo die zijn beste tijd heeft gehad. Dus ik zou zeggen: meet de boordspanning, en vervang de accu.
Overigens, ik meen me te herinneren dat als een accu eenmaal helemaal leeggelopen is (bijvoorbeeld doordat je hebt geprobeerd om de auto te starten tot de accu geen puf meer had), dat hij dan nooijt meer helemaal zijn oude capaciteit haalt. Dus als je op een gegeven moment in een situatie terecht komt dat de accu een paar keer leeg is gelopen, starthulp en rijden, dan heb je kans dat zelfs een nieuwe accu het voor gezien houdt.
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
hier heb ik wat betaalbaar nieuw/revisiespul:
KLIK
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
daarom moet je hem ook niet leegstarten!! Doordat je gaat "trekken" aan de accu zullen de onderzijde van de platen naar elkaar toe willen trekken en oa door het residu wat van de platen afkomt en onderin de bak terecht komt "contact" maken en verslechterd de accu kwaliteit. En dat wordt van kwaad tot erger..
Is wel slim om een grotere accu te plaatsen zodra nodig, niet omdat een slecht startende auto daardoor beter start , ja even.. maar je zodra ook het startprobleem is opgelost je meer puf hebt, sterkere vonk ed, en het hem geen moeite kost en dus mechanisch (de accu hè) niet overmatig belast.
Ik heb een 72Amp accu in de accubak "geperst"..
Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2008
OK, het is inmiddels even geleden dat ik hier heb gepost. De auto heeft in de tussentijd stilgestaan (droog...) en afgelopen weekend heb ik voor het eerst weer actie ondernomen. De borstels van de dynamo waren inderdaad op, dus vervangen door een gebruikt exemplaar. De accu ook vervangen, door een sterker exemplaar en voila; de auto rijdt als een zonnetje.
Maarrrr.... Nu echter het volgende probleem (zucht

): de spanning, gemeten op de accu, is te hoog! Geen 13,8, maar ongeveer 16 volt. Hoe kan dat nou weer?! Betekent dit dat de dynamo toch naar z'n grootje is? Of zijn de koolstofborstels schuldig?
Ik ben dus niet zo'n held in deze afdeling en aangezien ik dat ding weer de weg op wil hebben ben ik erg benieuwd wat jullie hierover te zeggen hebben!
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
spanningregelaar stuk, daar wil je niet mee blijven rijden! accu sloop je r ook mee... Ik neem aan dat je de dynamo gewisseld hebt? Zet de "nieuwe" borstels in de "oude" dynamo..
Berichten: 33
Topics: 4
Lid sinds: Jan 2008
Ik heb de originele dynamo laten zitten en alleen de koolstofborstelsset vervangen, maar wel door een gebruikt exemplaar. Nu vraag ik me eigenlijk af of het probleem opgelost is als ik er een nieuw setje à 30e in monteer.
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
borstels zorgen alleen maar voor het contact, daar veranderd het voltage niet mee. Dan zal de regelaar stuk zijn. Max 14.2 volt..