Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
...dit verhaaltje is gepikt van hier

"nou das ook geregeld, achteraf is het een plakje cake...

...benodigde gereedschappen..

[Afbeelding: 2252223200102125362S600x600Q85.jpg]
..
.eerst het huidige toe-/uitspoor bepaald.. de instelbare stang tussen binnenzijden velg, midden voorzijde..

[Afbeelding: 2471187050102125362S600x600Q85.jpg]

[Afbeelding: 2328749920102125362S600x600Q85.jpg]

..krik onder de onderste wishbone (wensbotje.. red.) , wiel er af en cambetmeter op de naaf, geleend van een bevriende bandenmeneer... niet goed te zien maar ingesteld op 0..

[Afbeelding: 2813413320102125362S600x600Q85.jpg]

...men neme een "special tool", ff de vlam op een wringijzer gezet..

[Afbeelding: 2700830860102125362S600x600Q85.jpg]

...en zonder enige moeite kwamen de bouten los, eentje met 1 hand zelfs. Ik weet niet wat ze in Gent gedaan hebben maar dit is de zolveelste bevesting die niet vast zat..! Aanhaalmoment mijn bips..!

...ver genoeg er uit gedraaid, ongeveer gelijk met de achterkant van de "wishbone-as"..

[Afbeelding: 2269163880102125362S600x600Q85.jpg]

..nadat de ringen geplaatst zijn, 6mm totaal eea nu wel vast gedraaid, ongeveer 1,5 graad verschil..

[Afbeelding: 2884094000102125362S600x600Q85.jpg]

...met de paal als "referentiepunt", camber vooraf..

[Afbeelding: 2257306980102125362S600x600Q85.jpg]

...en achteraf..

[Afbeelding: 2044454320102125362S600x600Q85.jpg]

vervolgens de auto naar achteren gerold en weer terug, het toe-/uitspoor ad hand van de meetstang nagezien, hij ging er zelfs een fractie strakker tussen, het kantelpunt zit dus iets onder het middelpunt. iom de bevriende bandenmeneer heb ik de spoorstang gelost en ongeveer 1 á 2 mm ingedraaid, klein beetje toespoor gegeven. ff de koffie op en dan eens voelen hoe ie ut doet.. "
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
zoals gezegd geen rotonde voorhande in het durrup, nou ja, vlakbij eentje bij Hermandad voor de deur, slechte keuze..

anywho, bij een strak bochtje hoor je de banden niet meer, lees geen onderstuur. Op de snelweg niet meer zoekerig (ongeveer 150), moet nog wel ff een ietsje speling uit het stuurhuis draaien. Lastig want je kunt 2 kanten op, effect is het zelfde, maar daardoor krijg je dus extra slijtage op het worm&tand.. oh well.. Feit blijft dat er 6 spoorststang-/stuurstangkogels zitten in het geheel, tegenover 2 op een 2 serie tandheugel...

Behalve minder "zwabberen" reageert ie ook veel minder op spoorvorming bij rijstrookwisselen..... Rest van de "rommel" zit in de ophanging...
Je vergeet de hulppitmanarm (rubber bus) en het tussenstukje in de stuurstang wat moet voorkomen dat het stuur in je borstkas eindigt bij een botsing. Die 4 kleine rubbertjes zijn erg los.

De 240 heeft ook vier kogels maar twee zie je niet want die zitten in de hoezen. Toch wel een stuk minder overbrengingen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Je vergeet de hulppitmanarm (rubber bus) en het tussenstukje in de stuurstang wat moet voorkomen dat het stuur in je borstkas eindigt bij een botsing. Die 4 kleine rubbertjes zijn erg los.

De 240 heeft ook vier kogels maar twee zie je niet want die zitten in de hoezen. Toch wel een stuk minder overbrengingen.

dacht ik al, anders kan ie nooit scharnieren natuurlijk, maar trek daar vanaf de directere besturing van de tandheugelbesturing, en als het vindbaar is een "shortrack".. Zodra mogelijk tocj maar eens het 2 serie stuurhuis gaan ruilen tegen een kratje bier in waar is het ook alweer, en zien of eea passend te maken is..

Die boutjes van is de stuurstang heb ik vorig jr al vast gedraaid, wederom iets wat gewoon los zat.. scheelde al een hoop..! kun je ook PU van maken..
Morgen de pook maar weer ff losmaken en op z'n kortst afstellen, hoop geprutst wel. Enige nadeel van dit ding is is dat ie niet helemaal trillingvrij is, maar eens proberen op ik iets van pakkingmateriaal onder de seegerring krijg, minder dan een mm is genoeg..

De stekkers van de achteruitrijverlichting op de bak frommelen, doet ie het ook eindelijk (de lampjes..)

en toch maar eens plannen om voor de winterperiode de motor er uit te halen >Sad , de boel lekt vrolijk door..
Jambon schreef:zoals gezegd geen rotonde voorhande in het durrup, nou ja, vlakbij eentje bij Hermandad voor de deur, slechte keuze..

anywho, bij een strak bochtje hoor je de banden niet meer, lees geen onderstuur. Op de snelweg niet meer zoekerig (ongeveer 150), moet nog wel ff een ietsje speling uit het stuurhuis draaien. Lastig want je kunt 2 kanten op, effect is het zelfde, maar daardoor krijg je dus extra slijtage op het worm&tand.. oh well.. Feit blijft dat er 6 spoorststang-/stuurstangkogels zitten in het geheel, tegenover 2 op een 2 serie tandheugel...

Behalve minder "zwabberen" reageert ie ook veel minder op spoorvorming bij rijstrookwisselen..... Rest van de "rommel" zit in de ophanging...

leuk om te lezen dat je aanpassingen succesvol zijn, ik blijf het appart vinden dat je met hier en daar een paar mm verschil in afstelling zo'n groot verschil in stuurgedag kan realiseren. Daar verbaas ik me iedere keer weer over.

Over die stuurkogels: praat me er niet van, BMW 02tjes (4x), een e21 BMW 318, 1x Alfa Spider, 1x BMW e3 2800 en 1x BMW e9 3.0CS, allemaal vergelijkbare stuurinrichtingen....bij allemaal heb ik er APK ellende mee gehad...
idd, terwijl ik de boel er tussen aan het knopen was, en redelijk eenvoudig ging, had ik al in m'n achterhoofd "morgen zal de boel wel los moeten om er nog meer tussen te stoppen". Niet gezegd dat dit nu de ultieme oplossing is, de "scheefstand" is immers op het oog weinig. Voorlopig maar ff laten zo. Ik hoop op korte termijn toch aan de achterkant de PU bussen te gaan monteren + het 2serie stabilisatortje, dan nog maar eens zien wat ie doet. Eigenlijk moet voor ook het PU verhaal er in maar zover ben ik nog niet, dan moet de boel meteen maar getraald etc. worden, kogeltje vervangen.. Dan wordt het toch een beetje een "scheermes" met de contouren van een glasbak.. Alleen de "dikke" banden "bewegen" nogal wat, maar ik wilde persà niet op te kleine banden rijden. Wellicht als er een set aan vervanging toe is ad voorzijde een lagere sectie monteren. De vorige tuut reed voor op 60-15, en dat ging behoorlijk haaks de hoek om..
in tegenstelling tot de wielophanging een beetje gefröbelt, de eerder prijsgemaakte stekkertjes aan de achteruitrijschakelaar getekkerd, dus de juiste maat, die vallen er nooit meer af. Massa bij die van de solenoid van de od geschroefd, dan maar meteen de knullig aangeknoopte stekkertjes vervangen, zie er weer als nieuw uit, had op termijn zeker voor storing gezorgd.

Zo'n kabelschoentangetje, doe je zelf een lol en kieper die meteen bij het oudijzer en geef je zelf zoiets cadeau.. Ik heb um ook van MP, niet duur, werkt perfect en eea zit professioneel vast zoals het hoort.. errug fijn.. dan ook meteen een striptang, ook handig, de mijne is inmiddels op, een andere dus..

Maar goed, de lampjes werken (APK puntje), hoeft niemand meer te schrikken als ik plots achteruit rij, en je ziet nog iets achter je. Liefst monteer ik de achteruitrij versie van de Hella mistachterlamp, dan heb ik een leuk setje en das ongeveer een schijnwerper..

Pook maar niet meer aan begonnen, de bak moet zakken om er goed bij te kunnen, morgen naar weer...
Citaat:geef je zelf zoiets cadeau
Moet je ook de goede connectors [Afbeelding: 640909-2.JPG]
gebruiken, anders heeft het nog geen zin.
Hier zit nog een extra metalen hulsje in zodat je ook de isolatie klemt.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Jambon schreef:in tegenstelling tot de wielophanging een beetje gefröbelt, de eerder prijsgemaakte stekkertjes aan de achteruitrijschakelaar getekkerd, dus de juiste maat, die vallen er nooit meer af.

Achteruitrij verlichting staat bij ons ook nog op het programma...
Heb je een foto van je gefröbel? Altijd goed om je een beetje geestelijk voor te bereiden (zo'n tang heb ik).

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.110 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.097 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.771 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)