Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
ik zie het ook, waar komt dat stukje oudhollandsch tekstueel huisvlijt nu weer vandaan..?! Moedelood, briljant gevonden, dat dan weer wel.. Big Grin En zou het op de rol komen? of ouderwets gieten..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
ik vond 'm ook vrij geniaal.
rickhahn schreef:
Jambon schreef:
[Afbeelding: 2014783280102125362ueCXxn]

..en kun je de bovenste draagarmbouten eigenlijk losdraaien als de boel nog aan elkaar zit? zo gaat ie niet lukken.. Hoe stellen ze dat normaal gesproken af..? eea moet trouwens aan deze kant wel los, het stuurkogelrubber is door..

Volvo had daar een speciale sleutel voor. Is een soort dop met een stalen staaf met allerlei bochten erin eraan vast. Staat wel in je Haynes!



Rick

ff droog geoefend (hÃ, nu regent ut weer..) met een voorasbalk op het droge en m'n eigen "SVO2731" en dop 5/8, dat moet lukken, zolang je maar een dop hebt met "fijne vertanding", dan kun je hem steeds 1/8e slag geven. Ik ga er van uit dat deze klus normaliter op de brug gebeurd zodat ie op de wielen blijft staan, tussen stap is krik onder de onderste fusekogel, wiel er af, zakken tot op de originele hoogte, gradenmeter aan de remschijf en je kunt aan de slag terwijl je er naast zit.. moet lukken als het droog is.. (we zitten niet meer in het leger hè..)

...zo past ie er net tussen, normaal gesproken ligt de draagarm hoog genoeg om te kunnen draaien, anders zou de "special tool" ook geen zin hebben..

[Afbeelding: 2102939870102125362S600x600Q85.jpg]

...voor het handige moet de stang nog een knik naar links maken zodat er meer beweging onstaat..

[Afbeelding: 2179304320102125362S600x600Q85.jpg]

...paar aluminium wiggen van 8mm, je kunt zien dat er nu nog 10mm bout overblijft, je kunt de voorwielen zowat "plat" leggen..

[Afbeelding: 2682647270102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Jambon schreef:Ik ga er van uit dat deze klus normaliter op de brug gebeurd zodat ie op de wielen blijft staan, tussen stap is krik onder de onderste fusekogel, wiel er af, zakken tot op de originele hoogte, gradenmeter aan de remschijf en je kunt aan de slag terwijl je er naast zit.. moet lukken als het droog is.. (we zitten niet meer in het leger hè..)
Ik weet niet precies wat je nou met de schoef afstelt (camber?), maar het best is dan: auto op vlakke grond parkeren, opkrikken, wielen eraf, assteuntjes (op gelijke hoogte) onder de fusekogel en
Citaat: gradenmeter aan de remschijf en je kunt aan de slag terwijl je er naast zit.. moet lukken als het droog is.. (we zitten niet meer in het leger hè..)
Dan staat de voorkant aan beide kanten op de goede hoogte en kan je evt. verschil uitsluiten.
Wel leuk werkje lijkt me.
als je de schroef lost kun je de shims ad achtekant aanpassen, in dit geval voor / achter dezelfde dikte r bij voor negatief camber.. die 8mm is een test, je hebt blijkbaar maar iets meer dan 1 graad negatief nodig. Stiekum dromen van een IRS met dan 0.5 negatief..

jouw wijze van werken komt op het zelfde neer, zolang je voor en na maar dezelfde verschillen L&R hebt. En eerst de afstand van binnenzijde wiel tot binnenzijde wiel meten want uitspoor neemt met deze handeling toe. Nadien op de vloer weer op die afstand zetten.

wie weet waar ik een paar lange shims kan laten CNC-en voor caster afstellen, van 0 naar 5mm, lengte iets van 200mm..?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
..misschien toch een paar verstralertjes..

[Afbeelding: 2817540850102125362S600x600Q85.jpg]

(was het bij jullie ook zo koud vandaag..?)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Ja bij ons ook, ik moest wat langer gloeien dan normaal in augustus....

[Afbeelding: PC170243.jpg]
Staat sjiek! Ik vind dit mooier dan die andere verstralers erop, eigenlijk :Smile
Volvo 142, 1969
rickhahn schreef:Staat sjiek! Ik vind dit mooier dan die andere verstralers erop, eigenlijk :Smile

die andere zijn mistpitten, ik heb de foto's van de GT grill nog eens bekeken, toch wel geinig. Als ik het doe moet ik eerst een nette rand om de lampjes zien te vinden als het origineel..

[Afbeelding: 2409695290102125362S600x600Q85.jpg]

..en nog de schertsplaatjes namaken waarmee de lampjes steviger in het front hangen..

[Afbeelding: 2755755020102125362S600x600Q85.jpg]
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Wat is trouwens de juiste diameter van de GT verstralers, zelfde als de 164? en dat is?

anyone??
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 15.004 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 9.107 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 28.092 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 32.749 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)