Topics: 31
Het slepen gebeurt in België dus moet ik geen APK hebben en dergelijke

Zal nog wel even contact opnemen met de locale politie...
Edit: net gebeld, mag het voertuig idd niet slepen over de openbare weg als het niet ingeschreven is... dan maar op zoek naar een trailer.
245 GL => B230F aka De Rooie
Topics: 35
simplicity schreef:Het slepen gebeurt in België dus moet ik geen APK hebben en dergelijke 
Zal nog wel even contact opnemen met de locale politie...
Edit: net gebeld, mag het voertuig idd niet slepen over de openbare weg als het niet ingeschreven is... dan maar op zoek naar een trailer.
EDIT: lees idd dat je het antwoord al weet. Was een antwoord aan het voorbereiden dat slepen in België inderdaad niet 'zomaar' kan. Idd, omwille van niet-ingeschreven zijn, maar ook omwille van verzekering en keuring. Ik ga het toch nog even meegeven, kan nog nuttig zijn voor iemand anders. Het is in België sowieso (net als in NL) vereist dat je voertuig is verzekerd moet zijn als het zich op de openbare weg bevindt (op een aanhanger buiten beschouwing gelaten). Nu kan je voertuig dan wel een verzekering hebben, maar als je een verkeersongeval hebt waarbij dat voertuig op sleeptouw betrokken is en niÃ
t gekeurd is, kan de verzekeringsmaatschappij van rechtswege verhaal op je maken. Lees: je bent volgens de wet eigenlijk niÃ
t verzekerd. Noodgevallen, waarbij het voertuig plots opgeeft en even versleept wordt naar de eerstvolgende garage, buiten beschouwing gelaten. Maar zomaar doelbewust gaan slepen van punt a naar punt b in voorkomend geval van verkoop, kan niet.
Citaat:Koninklijk besluit van 14 december 1992 betreffende de modelovereenkomst voor de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.
Art. 25:
3° De maatschappij heeft een recht van verhaal op de verzekeringnemer en, indien daartoe grond bestaat, op de verzekerde die niet de verzekeringnemer is :
(...)
c) wanneer het omschreven rijtuig dat onderworpen is aan de Belgische reglementering op de technische controle, op het ogenblik van het schadegeval niet of niet meer voorzien is van een geldig keuringsbewijs, behalve als het schadegeval zich voordoet tijdens het normale traject naar de keuring of wanneer men in geval van afgifte van een bewijs met de vermelding "verboden tot het verkeer" zich van het keuringsstation naar zijn woonplaats en/of naar de hersteller begeeft en na herstelling naar het keuringsstation rijdt.
Een aanhanger is en blijft de goede oplossing ;D
Het gaat een trailer worden, kost â¬35 voor een halve dag. Daar ga ik dus geen risico voor lopen.
Het trekkend voertuig wordt dan ook niet de 245 aangezien die een trailer en auto niet mag trekken (kan wel alleen lijkt me niet goed voor het beestje

). Ga nu een V70N D5 regelen als trekker, geeft net wat meer zekerheid alhoewel die volgens de gegevens de combi ook niet zou mogen trekken :
Topics: 33
tja, dan toch liever achterwielaandrijving V90. kan volgens kenteken 1600kg hebben maar ik heb er al een trailer met bootje van 2400kg achter gehad naar frankrijk en terug...
Nog beter zou een Defender ofzo zijn alleen heb ik die diengen niet tot mijn beschikking

Het wordt de V70N die het werk mag verrichten, vrijdag ochtend gaat het gebeuren 8)