Berichten: 288
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
Ik moet volgende week een Volvo uit de 200-serie verslepen over een langere afstand, een 40km. De auto is heeft een drie traps automaat en staat al jaren stil, rijden is geen optie omdat de motor het niet doet en de klep niet open te krijgen is.
Het verslepen zou gebeuren middels een trekstang en verlichting wordt verzorgd door een verlichtingsbalk van een trailer zodat het geheel wel veilig verloopt. Alleen hoe zit het met de automaat? Kan dit technisch of rij ik de autmaat aan gort?
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
40 km. is wel erg ver.Ik zou het niet doen.
Een automaat slepen (met max. 30 km. per uur) heb ik eens gedaan maar dat was over een afstand van 10 km.
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Uit het 240 1989 boekje, dat zou dan een AW70 zijn maar de voorloper, de AW/BW55, werkt net zo:
Towing cars equipped with automatic transmission:
- Gear selector in position N. Check transmission oil level (see section titled "Transmission oil").
-Maximum speed: 20 mph (30 km/h).
-Maximum distance with rear wheels on ground: 20 miles (30 km).
Dus als je halverwege deze wereldreis een flinke pauze houdt om alles af te laten koelen moet het kunnen.
De 1975-'76 auto's hebben soms een BW35, bak vd oude stempel met twee oliepompen. Ik heb een BW35 probleemloos ruim 100 km gesleept met veel hogere snelheden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 262
Topics: 40
Lid sinds: Nov 2008
Misschien een idee om de as te verwijderen tussen de bak en achteras. Succes.
945 GL 1993 en de V70 t6 uit 2011 Flamengo red.
Wat kan het leven lekker zijn in een Volvo.
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Martinus schreef:Misschien een idee om de as te verwijderen tussen de bak en achteras. Succes.
Dit lijkt me voor het slepen de meest simpele oplossing, zonder extra risico op bakschade.
Bedank wel dat de P-stand dan ook niet beschikbaar is. En die zou wel eens handig kunnen bijspringen om de handrem te helpen als je m (hellend) wilt parkeren. Al kun je altijd wat voor de wielen leggen natuurlijk....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 288
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
Tussenas gaat er dan even tussenuit, kan ik ook met een wat hogere snelheid rijden. Nu nog de keuze maken voor het trekkend voertuig, de 245 of de Vito...
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
gewoon lekker met de 2serie, kan ie makkelijk
Berichten: 1.710
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Of lekker met de Vito, kan t ook makkelijk, en spaart je geliefde 245...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 288
Topics: 31
Lid sinds: Aug 2007
Het zal toch de 245 worden... met m'n stomme kop niet helemaal nagedacht: de 245 heeft een trekhaak en dus ook stopcontact voor de lichtbalk, de Vito heeft geen trekhaak en dus ook geen stopcontact. Ach gaan we met een hele mooie combi rijden 8)
Er zal een update volgen in het topic Berta en de Rooie...
Alvast bedankt voor het meedenken!
245 GL => B230F aka De Rooie
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
ehm, tipje: een gesleepte auto moet alsnog verzekerd zijn, in de wegenbelasting zitten (niet geschorst) en een geldige APK hebben.