Berichten: 41
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2010
Vandaag een gebruikte M46 gemonteerd. Bij Nordicar schone bakolie gekocht, ATF-D! Ik heb hierover gebeld met de magazijnman, want ik lees overal dat er ATF-F in moet! Hij verzekerde mij dat de ATF-D ook prima in een M46 kan?!
Bij de eerste proefrit ging alles ok, maar nu merk ik dat de overdrive niet uitschakelt of heel moeizaam.Ook in de lagere versnellingen staat de overdrive soms nog ingeschakeld! Ook zou het oliepeil iets te hoog kunnen zijn (2.4l-i.pv.2.3l) Misschien schuimvorming?
Hebben anderen wel ns ATF-D toegepast in een M46? Verdere tips?
Berichten: 672
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2008
In de mijn zit in ieder gevel ATF-f. Zo voorgeschreven in bijna elke handleiding of boekje van Volvo dat ik al tegengekomen ben. Heb ze besteld bij estateservices. Netjes afgeleverd door de postman in een doosje. Hier in Belgie is alles moeilijk te krijgen als je verteld dat de wagen bijna 25 jaar oud is. ???
Wat niet mag is dat de overdrive nog is ingeschakeld in de andere versnellingen dan de 4de. Bij mij schakelt die automatisch uit als ik een andere versnelling inschakel. IS het contactje dat daarvoor zorgt niet stuk? Zit ergens op de bak tegenover het contactje voor de achteruitrijlichten.
Het peil te hoog zou me verwonderen. Mij hebben ze gegd de bak te vullen onder de auto tot het er uit loopt. Dan is hij vol. Zo gedaan en hij schakelt nu weer prima.
142DL B20A 1974, 760GLE B28E 1986, 780 Bertone B280E 1988, 740Turbo B230FT 1989, 760GLE D24TIC 1990, 480ES 1995
Mijn Volvo's
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
ATF-D klinkt als een Dexron type, dat moet je echt niet hebben. De "friction modifiers" werken niet met de overdrive. Nog liever motorolie.
Manual transmission with overdrive (M46)
Capacity: 2.4 US qts (2.3 liters)
Fluid type: Automatic Transmission Fluid Type F or G(FLM). Engine oil (SAE 10W/40 or 10W/30) is recommended for use in areas where the temperature seldom drops below 14°F (-10°C).
Note! Do not mix ATF and engine oil.
Replace: at 600-1,200 mile (1,000-2,000 km)service only.
The oil level should be up to the filler plug. Drain the oil immediately after driving, while it is still hot, by removing plug.
Transmission and overdrive are lubricated by the same oil. Therefore, when the oil is drained through the drain plug, also remove cover on the overdrive and clean strainer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
10W40 motorolie halfsyntheet. Goeiekoop en het werrrukt..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 41
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2010
Vandaag via de niveauplug het teveel aan olie afgetapt (0.3l) in de hoop dat dit het probleem veroorzaakte. De proefrit ging de eerste 20 km goed, overdrive schakelde in-en uit. Maar zodra de bak goed warm is wil de overdrive niet meer uitschakelen met de schuifknop Pas in de 2e of zelfs 1e versnelling gaat,via de nodige slip, de overdrive eruit. Inschakelen in 4e versn. is nooit een probleem.
Ik blijf het vreemd vinden dat de magazijnman van Nordicar mij ATF-D heeft verkocht voor mn M46. Ik lees overal dat er ATF-F of G in moet. Verder lees ik, via Google, dat ATF-D een soort Dextron 2 is, en gebruikt wordt voor GM, Caterpillar, en MB236.5.
ATF-F of G (Ford M2C-33F/G) of een soms motorolie lees ik echter overal voor onze overdrive.
Morgen zijn gelukkig de winkels open en kan ik de juiste olie halen. Kl.@.re >  Koninginnedag, alle winkels dicht......
Berichten: 41
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2010
Marc1970 schreef:ATF-D klinkt als een Dexron type, dat moet je echt niet hebben. De "friction modifiers" werken niet met de overdrive. Nog liever motorolie.
Manual transmission with overdrive (M46)
Capacity: 2.4 US qts (2.3 liters)
Fluid type: Automatic Transmission Fluid Type F or G(FLM). Engine oil (SAE 10W/40 or 10W/30) is recommended for use in areas where the temperature seldom drops below 14°F (-10°C).
Note! Do not mix ATF and engine oil.
Replace: at 600-1,200 mile (1,000-2,000 km)service only.
The oil level should be up to the filler plug. Drain the oil immediately after driving, while it is still hot, by removing plug.
Transmission and overdrive are lubricated by the same oil. Therefore, when the oil is drained through the drain plug, also remove cover on the overdrive and clean strainer. Tja, en dan lees ik dit weer over ATF-D, is helaas wel degelijk een Dextron 2....Beschrijving ATF D voldoet aan de voormalige GM-specificatie Dexron II D en is voorgeschreven voor de ... ATF D kan overeenkomstig Allison C4 in GM-Allison ...
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Deze ATF-D (wat het ook is) doet duidelijk niet wat het moet doen. Weg ermee. Weer wat geleerd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 41
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2010
Ik hoop t maar,Marc..
Ik kwam dit ook nog tegen, solenoid die niet terug kan door vervuiling:
Vraag: 1983 Volvo DL 4 cil turbo geen kilometerstand: 225.000. After running at highway speeds when it's hot outside, I can't get the tranny to go out of overdrive. Na het draaien op de snelweg snelheden als het warm is buiten, kan ik niet krijgen de tranny om uit te gaan van de overdrive. I've tried shifting into 4th and even 3rd without any luck. Ik heb geprobeerd een verschuiving in de 4e en 3e zelfs zonder enig geluk. It kind of goes between both gears like it's slipping and seems real hard on the gears. Het soort gaat tussen de beide tandwielen alsof het slippen en lijkt op de echte harde versnellingen. I believe that the overdrive filter may be plugged according to a manual I was looking at but would like another opinion to feel better. Ik denk dat de overdrive filter kan worden aangesloten volgens een handleiding was ik op zoek naar beter, maar zou graag een ander advies voelen. Is the fluid really ATF? Any help would really be appreciated since I recently moved and can't find my manual! Is de vloeistof echt ATF? Alle hulp zou erg gewaardeerd worden, omdat ik onlangs verhuisd en kan niet vinden mijn handleiding! Thanks a lot. Thanks a lot.
Answer: Your problem with the transmission not shifting out of overdrive is probably due to an internal transmission problem. Antwoord: Uw probleem is met de transmissie niet verschuiven van de overdrive is waarschijnlijk te wijten aan een interne overdracht probleem. Changing the fluid in the transmission may help. Veranderen van de vloeistof in de overbrenging kan helpen. If not, it may be time for some internal repair work. Zo niet, dan is het misschien tijd voor een aantal interne reparaties.
Follow-up: I have faced this before, and the cause of the problem is black gunk inside the solenoid. Follow-up: Ik heb dit al eerder geconfronteerd, en de oorzaak van het probleem is zwarte smurrie binnen in de spoel. The black gunk is finely divided iron "dust" that's attracted and held by the magnetic field. De zwarte smurrie is fijn verdeeld ijzer 'vuil' dat is aangetrokken en het bezit van het magnetisch veld. This problem occurs on cars with high mileage (one of my Volvos did it a second time when the odometer rolled over 425,000 miles). Dit probleem treedt op bij auto's met een hoge kilometerstand (een van mijn Volvo deed het een tweede keer toen de kilometerteller rolde 425.000 mijl). The "gunk" packs in so tight that the solenoid can't switch out even when the current is stopped and the magnetic field disappears. De "gunk" packs in zo strak dat de magneet niet uit kan schakelen, zelfs wanneer de stroom is stopgezet en het magnetisch veld verdwijnt. Thus, the solenoid plunger is glued in the "on" position, and the OD continues to receive hydraulic pressure. Zo spoel zuiger van de gelijmde in de "on" stand, en de OD blijft ontvangen hydraulische druk. (In reverse, this can damage the OD.) The solenoid can be removed, disassembled, cleaned, and reinstalled in under an hour for $0 by anyone who doesn't mind a bit of grease. (In te keren, kan dit tot beschadiging van de OD.) De magneet kan worden verwijderd, gedemonteerd, schoongemaakt en opnieuw installeert in minder dan een uur voor $ 0 door iemand die niet erg een beetje vet. Don Lakeville, MA Don Lakeville, MA
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
herkenbaar, dezelfde OD zit ook onder de MGB's, en die hebben daar vaker last van. Owee als je dan achteruit gaat rijden. De solenoïd vervuild en zit vast. Ik had het ook. Auto afgezet, even laten staan, na 10 min. was ie in ruststand teruggekeerd, maar wel tijd voor aandacht..!
Berichten: 41
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2010
Vandaag eerst Ford ATF-F gehaald en bak weer ververst. Helaas, na een kwartier weer problemen om de overdrive uit te schakelen. Toch die :-\ solenoide...hoopte ik. Kosten: 168 ex ..en niet op voorraad. Maar Nordicar heeft ook een sloperij op zaterdag, en de jongen daar had nog een M46 liggen, met solenoid. Kosten voor de solenoid:50 euro. Hij had alleen geen passende steeksleutel om m los te halen. Ik weer naar huis, oude steek 25 afgevijld en getest op mn oude solenoid.
Terug naar Heerhugowaard ging ook mn schuifknopje van de overdrive vervelend doen, dus meteen geinformeerd wat deze kost bij Nordicar:42 euro :-[.....echt niet dus.
Solenoid losgehaald, en een aanwezige klant liet zien hoe je door een universele schakelaar in de pook je overdrive ook kunt schakelen. Zag er netjes uit, gewoon een 0-1 drukknopje.
Thuis de solenoid erin, en ik heb zo n 40 km proefrit tot volle tevredenheid afgelegd. Pffffffff
De oude solenoid ga ik demonteren, en zien of hij te reinigen is inwendig.
|