Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aansluiten relais
#1
Ik heb een vraagje over het aansluiten van een relais en wel de HG4185B

Ik laat de startmotor draaien mbv een schakelaar. (er staat er geen stroom op de draad die van het contactslot naar de startmotor loopt bij sleutel in stand III, vandaar dat ik start met een start-knop. 8)

In mijn huidige situatie heb ik een draad van de startmotor getrokken ( vanaf pin 50 ) en die
gaat naar 1 kant van de schakelaar (S) en de andere kant van de schakelaar gaat naar de plus van de accu (met een zekering er tussen;
groen vierkantje in de tekening, Z).

[Afbeelding: relais_1.jpg]


Nu wil ik graag een relais ergens tussen zetten, maar ik snap niet zo goed hoe en waar. ???

Mijn relais heeft 4 aansluitingen, te weten: 30, 85, 86, 87 en de layout is zoals op het plaatje hier beneden.

[Afbeelding: relais_2.jpg]

Wie heeft er meer electro-technische kaas gegeten van dit soort zaken dan ik, en kan mij in Jip&Janneke taal uitleggen hoe ik e.e.a. aan moet sluiten.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#2
Een relais schakelt een grote stroom m.b.v. een kleine. De stroom naar pin 50 stelt niks voor, maar je kan er best een relais tussen zetten.
S wordt dan vervangen door het relais, met 30 naar de + pool en 87 naar pin 50 op de starter.

85 en 86 zijn de stuurstroom. 85 gaat naar de massa, zet daar S tussen. 86 krijgt weer + van de accu.

Gevaarlijk trouwens die startknoppen. Als-ie blijft hangen is je startmotor toast. Allebei de plussen zekeren met de kleinst mogelijke zekering is geen garantie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3

Zoiets wordt het dan?

[Afbeelding: relais_3.jpg]

Ik heb nu een wip-schakelaar (type waarschuwingslichten) tussen de andere schakelaars op het dash zitten, die blijft niet hangen, tenzij je hem vergeet terug te wippen.

Ik had zelf het idee dat er een hoge stroom liep (weet niet waarom, maar elke keer "klapt/knapt/klikt" er iets achter de schakelaar, vond dat niet zo'n fijn idee)
Nu een drukschakelaar gekocht; type wat je in je sigarettenaansteker kunt bouwen, en die zou in theorie/praktijk kunnen blijven hangen ja.
[Afbeelding: 120475892171.jpg]
Maar als je 'm loslaat, dan is ie ook los, bij de wip, moet je hem expliciet terugwippen (iets wat andere gebruikers van mijn auto wel eens vergeten...)

Mag dit trouwens voor de APK? zijn zat nieuwe auto's tegenwoordig die starten mbv een start-knop.

Wel een hoog Sjonnie gehalte, dat dan wel weer, maar ben er nog steeds niet uit waarom mijn contactslot niet werkt, en nu kan ik iig starten Big Grin
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#4
Marc1970 schreef:85 en 86 zijn de stuurstroom. 85 gaat naar de massa, zet daar S tussen. 86 krijgt weer + van de accu.

HO!!!
Dat gaat niet goed. De diode ( het pijltje met de streep aan de linkerzijde) is een blusdiode. Dient om inductiespanning af te vangen zodat de contacten niet inbranden. Ga ik nu niet op in, heeft niets met de post te maken. Maar sluit je het aan zoals Marc zegt, krijg je een dikke sluiting. De diode geleid in de richting van de pijl. Is hetzelfde als een draadje over pen 85 en 86 zetten. De andere kant op spert hij en dat is in dit geval de bedoeling. Dus de plus- en minsymbolen bij jouw eerste tekeningetje kloppen, Rob. In je samenvattende tekening dus pen 85 en 86 omdraaien.

Je laatste tekening klopt ook niet. (ik kan het niet overdoen, dan heb je 6 november nog geen antwoord.....) Als je je eigen aansluitingen nakijkt, zie je het volgende: Als je op de startknop drukt, zet je spanning op pen 87. Dat is een contact (zeg maar schakelaar) van het relais. Dat is in rust open, dus gebeurt er: HELEMAAL NIETS!!

Dus: +12 volt van de accu naar de startknop, van de startknop naar pen 85 van het relais, en van pen 86 naar de massa. Dan schakelt het relais via de startknop en ben je voor de helft klaar.
Door de startknop in je huidige opstelling (zoals het nu in de auto zit) te vervangen door het relais, pen 87 en 30 ben je klaar. Zekeren zoals je wilt. Het relais trekt echt maar een paar milliAmperes, daar kan weinig mis mee gaan.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#5
Oeps dat met die diode had ik totaal gemist, ik heb niet van die luxe relais met vonkdemping. Maar goed, de diode zou eindigen in een pufje rook (kan weinig stroom aan) en je zou weer een kaal standaard relais overhouden waarbij het niet uitmaakt hoe 85 en 86 zijn aangesloten op plus en massa, toch?

Verder klopt de tekening wel volgens mij; als je de stuurstroom op 85 en 86 aanzet, sluiten 87 en 30 en krijgt pin 50 op de starter spanning, en vroem.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
kun je ook nog een schakelaartje extra in het circuit zetten als een soort startonderbreker.... wel een hoog Aston-Martin gehalte zo'n startschakelaar.. dat hadden de oudjes moeten hebben met die kleine sleuteltjes..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#7
Marc1970 schreef:Verder klopt de tekening wel volgens mij; als je de stuurstroom op 85 en 86 aanzet, sluiten 87 en 30 en krijgt pin 50 op de starter spanning, en vroem.

Daar heb jij weer gelijk in. Zag de startmotor voor de schakelaar aan........ Moet toch maar eens op tijd gaan slapen.

Overigens heeft een dode diode de neiging permanent en in beide richtingen te geleiden. Dus zal bij elke startpoging de zekering eruit springen.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#8
Martin245 schreef:
Marc1970 schreef:Verder klopt de tekening wel volgens mij; als je de stuurstroom op 85 en 86 aanzet, sluiten 87 en 30 en krijgt pin 50 op de starter spanning, en vroem.

Daar heb jij weer gelijk in. Zag de startmotor voor de schakelaar aan........ Moet toch maar eens op tijd gaan slapen.

Overigens heeft een dode diode de neiging permanent en in beide richtingen te geleiden. Dus zal bij elke startpoging de zekering eruit springen.

..een roterende schakelaar om de motor "aan" te zetten toch.. Wink (een Leopard tank heeft zelfs een minicoopermotor als startmotor..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 533 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Overdrive relais (alternatief?) job245 2 682 17 October 2023, 11:21
Laatste bericht: Marc1970
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 1.456 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 4.492 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Trekhaak aansluiten JanO 5 2.031 28 September 2022, 15:55
Laatste bericht: Marc1970
  Snelheidsmeter aansluiten. Lubse 16 8.808 27 June 2021, 20:35
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiten hendel cruise control (86-) Nicolaas H 45 37.729 5 May 2021, 22:26
Laatste bericht: aeos
  electronische km. teller aansluiten jos245 10 11.062 7 July 2020, 08:51
Laatste bericht: Marc1970
  Aansluiten schakelaar elektrische spiegels Ijsbrand84 3 4.195 9 June 2020, 21:15
Laatste bericht: Arjan.
  relais electrische ramen lars 14 9.879 18 May 2020, 11:29
Laatste bericht: Rin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)