Berichten: 43
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2005
Hmmm.
Zou het wat zijn om je dynamo te laten doormeten ? Dat is zo gebeurd, je haalt hem eruit en rijdt naar de dynamoservice.
Bij mijn dynamo viel me op dat de koperen banen waarover de koolborstels lopen ingesleten waren. Zodanig dat ik bang ben dat ik binnenkort aan een dynamorevisie toe ben. Na vervanging van de regelaar was het probleem over bij mij dus ik ben niet verder gaan kijken.
Ik zou eens naar een dynamoservice/revisieberdijf gaan en je probleem eens voorleggen.
Succes
Geert
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Je schrijft, dat je de accu van een andere 240 heb geprobeerd ?
Misschien dat je eens kan vragen de dynamo even om te wisselen, dan weet je het direct.
Overigens kan je bij de meeste Bosch service-punten zo een revisie-dynamo meenemen. Anders zou ik even op de sloop proberen, een nieuwe spanningsregelaar met nieuwe borstels heb je al. Op de sloop wel direct even controleren of de rotor mooi recht draait.
Meestal is het trouwens net andersom, met bijladen van de accu, als de dynamo niet goed meer is, dan daalt de spanning als het toerental oploopt en is het stationair wel goed.
Maar alles is mogelijk natuurlijk, zal vast wel ergens een wikkeling zijn in de dynamo die verzwakt is.
Berichten: 938
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2005
En de riem slipt niet?
Anders inderdaad de dynamo zelf eens laten testen bij een revisiebedrijf..
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2006
Beste forum lezers,
Op jullie aanraden heb ik vandaag de dynamo en al zijn aansluitingen losgemaakt, met het plan om hem naar een revisiebedrijf te brengen en door laten meten, en als hij niet goed werkt, omruilen. Toen ik hiermee bezig was ontdekte ik dat een dun rood draadje op +/- 5 cm van de dynamo door is, dit draadje zit op de D+ aansluiting van de dynamo. De dikke rode draad op de B+ aansluiting en de blauwe (massa?) draad zijn nog wel intact.
Weten jullie waar dit dunne rode draadje van de D+ aansluiting van de dynamo van is? Geeft dit een signaal naar het amp?re lampje op het dashboard en stuurt dit het laad-proces? Kan dit de eerder genoemde storing aan mijn Volvo verklaren?
Ik kijk weer uit naar jullie reactie!
Groeten, Mischa Bakker
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
8) Repareer het graadje en kijk wat er gebeurd. 8)
Als alles weer goed werkt is het antwoord ja, veranderd er niets is het antwoord nee

:wink:
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Dat dunne rode draadje gaat volgens mij naar het dashboard en is volgens mij de'"gever" voor de toerenteller (die is als het goed is voorbedraad) , zou dus goed kunnen dat die ook het laadstroomlampje voorziet, ik twijfel alleen of het iets met bijladen te maken heeft.
Maar zoals eerder gemeld, gewoon proberen !
Berichten: 1.404
Topics: 41
Lid sinds: Mar 2005
toerenteller gever zit toch op de bobine??
was dat niet rood/wit of geel/goen??
orte Bochtenridder

& Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Berichten: 43
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2005
PP schreef:toerenteller gever zit toch op de bobine??
was dat niet rood/wit of geel/goen??
Yep!
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Tuurlijk stom van mij, was even in de war met een diesel.
Berichten: 18
Topics: 5
Lid sinds: Jan 2006
Beste lezers,
Bedankt voor jullie advies! Ik ga de breuk waarschijnlijk na het weekend repareren, en hou jullie op de hoogte van het resultaat.
Groeten,
Mischa Bakker
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003