9 April 2010, 12:35
idd, als je de naam van je hond of buurvrouw op een plaat achter je raam wilt wordt ie zo gedrukt.. (ik heb geen hond, keuze 2 weet ik zo thuis niet uit te leggen..)
Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144.
|
9 April 2010, 12:35
idd, als je de naam van je hond of buurvrouw op een plaat achter je raam wilt wordt ie zo gedrukt.. (ik heb geen hond, keuze 2 weet ik zo thuis niet uit te leggen..)
12 April 2010, 20:13
Vanmiddag even overlegd met de buurman (bandenhandel), ik ga m'n camber wat aanpassen, zoals besproken max 8mm, meer gaat het ten koste van het rubber. Het liefst zou ik de onderste triangels aanpassen, iets verlengen, maar dat lijkt me een heidens karwei. (voor bv MGB kun je langere armpjes bestellen die je r zo tegenaan schroeft, handig wel)
Is bij ons helaas 1 geheel. Het idee is dus om de bovenste triangels 8mm naar binnen te plaatsen, dan komt r dus een blok / strip tussen de asbalkbevestiging en triangelas/shims. Alleen is het afwachten of de bovenzijde band niet tegen het binnenscherm komt, anders een iets dikkere spacer (r zit nu 3mm ivm de V70's, om weer op ET43 te komen) . Ik kon met m'n vorige auto aardig "hoeken" maar inmiddels weet ik dat de banden eigenlijk te klein waren, dan is het gedrag anders. Voor had ik 185-60, das eigenlijk te plat. Later nog een stukje askanteling, daar moeten dat "wiggen" tussen, paar mm, maar hoe maak je die..
12 April 2010, 21:10
Jambon schreef:Vanmiddag even overlegd met de buurman (bandenhandel), ik ga m'n camber wat aanpassen, zoals besproken max 8mm, meer gaat het ten koste van het rubber. Het liefst zou ik de onderste triangels aanpassen, iets verlengen, maar dat lijkt me een heidens karwei. (voor bv MGB kun je langere armpjes bestellen die je r zo tegenaan schroeft, handig wel) Je kan toch Caster en Camber aanpassen met shims toevoegen of weglaten in de bovenste triangelophanging? IIRC... want het is lang geleden dat ik dit gedaan heb. Onderdelenboek met tekeningen... Ik ben zelfs vergeten die shims uit mijn sloper te halen. Heb er nog wel enkele. Weet je de vorm van die shims? Dan is het eenvoudig verschillende diktes staal en uitzagen.
12 April 2010, 21:39
voor mijn gevoel is het aantal shims bovenin een fijnafstelling, ik heb onlangs de as van m'n donoroto gedemonteerd en er is geen shim hetzelfde (dus goed bewaren in de juiste volgorde) Wat ik doe is als het ware 1 grote shim van 8mm toevoegen (en opletten dat de bouten niet te kort worden) zodat de boel iets naar binnen kanteld. Het zijn overigens "vorken", dus je kunt ze van bovenaf tussen balk en spindel over de bout laten zakken.
Caster wil ik doen door de balk ad achterzijde te laten "zakken", dat is veel resoluter dan met shims bovenin haalbaar vermoed ik, anders zou de bovenste "triangel" ook nog scheef komen te zitten.. en komen alle pasvlakken bovendien scheef te zitten, nee das geen goed plan..! Bedenk me nu dat de askanteling zeker "issues" met het stuurhuis gaan opleveren, puzzeltje (of meteen maar een "rack" r in..) edit1, geen "issues" want kogelgewricht.. edit2, wat r ook nog eens bij komt, als je de auto laat zakken (kortere veren) dan wordt het camber eigenlijk nog iets positiever, andersom, kijk maar eens op foto's van "springende" 140's (dit roept om verkeersborden overigens), geheel uitgeveerd heb je behoorlijk negatief camber, dus wat je met die mm's doet is voor een deel terugkomen in de standaard positie ter compensatie van de verlaging, daarna wordt ie pas negatiever... (correct me if I'm verkeerd mee zit)
13 April 2010, 13:31
het wordt nog een echte "leightweight" op deze manier. Vandaag de startmotor van Edwin gemonteerd, zgan, en weegt maar 3 en een beetje kg. ipv 7.5. Zit nog een extra contact aan (15a) welke normaliter zorgt voor een overbrugging van de voorschakelweerstand bij het starten, maar ja, die hebben we weer niet dus hebbie r weer niks aan...
..echt een fluitje van 0.10â¬, de oude "dondert" bijna op je schedel, de nieuwe fiets je er zo tussen... ...wel jammer is dat de oude bouten eigenlijk iets te kort zijn en eigenlijk een kleinere diameter hebben, de bijgelevrde bouten passen niet door het koppelinghuis heen dus de oude bouten voorzichtig aangedraaid op de draad in de starmotor, en vervolgens daar de moeren weer op, gaat net. Wel gaaf hoor, hij zwiept um met een "rotgang" rond en heeft r totaal geen moeite mee. Goeie upgrade voor alles waar een B20/18 in zit..
13 April 2010, 14:07
Maar de originele bouten passen toch gewoon? Je heb alleen niet meer die moeren nodig hoewel mij dat wel een beetje dwars-zat toen ik het bij de gele had gedaan!.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A 244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L 944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht) P1800ES 1972 Blauw Volvo toch ..
13 April 2010, 14:08
Ik roep maar wat hoor: originele bouten engelse draad?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht Volvo S70 '97 Verkocht Volvo V70 '08 --> Daily driver Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
13 April 2010, 16:38
skidje schreef:Maar de originele bouten passen toch gewoon? Je heb alleen niet meer die moeren nodig hoewel mij dat wel een beetje dwars-zat toen ik het bij de gele had gedaan!. Volvo 142 B23 schreef:Ik roep maar wat hoor: originele bouten engelse draad? tis Engelsch en de metrische zijn net te dik voor het gat, maar de boel zit vast en op z'n plek dus ok, ff wennen hoor, net een Japanner.. een Daihatsu 144...
13 April 2010, 16:52
Hoe heet die startmotor ook alweer? (merk - type)
|
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|
Lijst met mogelijk verwante topics | |||||
Topic | Auteur | Reacties | Weergaven | Laatste bericht | |
nieuwe banden merk Camac | volvo142 | 11 | 15.004 |
30 May 2013, 10:37 Laatste bericht: Jambon |
|
van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... | patrick2wd | 11 | 9.110 |
29 October 2012, 13:42 Laatste bericht: patrick2wd |
|
wat nieuwe olie allemaal kan doen... | patrick2wd | 33 | 28.095 |