Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
te veel benzine?
Ik zal het stelschroefje achterop eens iets open draaien.
Net de monteur gebeld en die hebben de carburateur niet open gehad, alleen afgesteld.
Dat moet ik ook maar eens leren.

Als ik het niet voor elkaar krijg, haal ik hem eraf en ga ik hem open maken.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Alles duidt erop dat de auto te rijk is afgesteld. Heb je het luchtfilter gecheckt? Als het luchtfilter erg vuil is, gaat het werken als een soort permanente choke. Er kan een obstructie in een van aanzuigbuizen zitten, dat geeft hetzelfde effect.

Een carburateur is in feite een venturibuis. In de vernauwing is de luchtdruk lager dan de omgevingsdruk, en benzine stroomt via de sproeier in de venturi, en verdampt. De luchtdruk is lager naarmate de venturi nauwer is. Dus bij volgas is het luchtdrukverschil klein. Bij stationair is het luchtdrukverschil het grootst. Om ervoor te zorgen dat in alle gevallen de juiste hoeveelheid benzine beschikbaar is, zit er een conische naald aan de gasklep. Bij stationair sluit de naald de sproeier grotendeels af, bij volgas kan de benzine vrij stromen.

Bij een koude motor zal de benzine grotendeels condenseren op de koude onderdelen van de motor, en dus kan de motor niet lopen. Daarom zit er een choke. Een choke is in de simpelste vorm een klep die de doorstroming van lucht tegenhoudt. Daardoor wordt de druk in de venturi veel lager dan normaal, en kan je extra veel benzine aanzuigen. Maar als het luchtfilter e.d. dicht zitten, krijg je hetzelfde effect: weinig doorstroming, groot luchtdrukverschil en teveel benzine. Het kan ook zijn dat de gasnaald krom is, bij stationair en deellast zakt hij dan niet helemaal in de sproeier met als gevolg teveel benzine.

Als je bij een carburateur plotseling volgas geeft, krijgt de motor ineens veel lucht, maar de benzine (massa is traag) stroomt niet meteen door de sproeier. Het gevolg is dat de motor "inhoudt". Dat kan je oplossen met een registercarburateur, dat is een carburateur met 2 (soms meer) aanzuigbuizen: een kleine en een grote buis. Bij deellast gebruik je alleen de kleine buis, bij volgas beide buizen. De tweede trap opent iets later dan de eerste. Bij plots volgas geven reageert de kleine buis direct, en daarna de grote: De motor houdt niet in, en de bestuurder heeft in alle gevallen vermogen.

Bij zogenaamde "constant vacuum" carburateurs wordt de stand van de gasnaald niet door de gasklep geregeld maar door luchtdrukverschillen voor en na de carburateur. CV carburateurs reageren dus wat langzamer, en geven een rustige loop van de motor. Ik neem aan dat jouw 244 een CV carburateur heeft. Bij een CV carb kan het membraan waar de gasnaald aan gekoppeld is lekken met als gevolg dat de gasnaald te hoog of te laag is ingesteld: gevolg: teveel of te weinig benzine.
Antwoord
WvR schreef:...
Ik heb gisteren op internet lopen speuren naar allerlei info over carburateurs. Er is veel te vinden soms wat lang, onbegrijpelijk of saai.

Ik weet niet of je dit zo uit je hoofd neerschrijft, maar complimenten! In dit korte stukje staat volgens mij precies de essentie, in jip-en-janneke taal nog wel.
Antwoord
DopdeDouwer schreef:
WvR schreef:...
Ik heb gisteren op internet lopen speuren naar allerlei info over carburateurs. Er is veel te vinden soms wat lang, onbegrijpelijk of saai.

Ik weet niet of je dit zo uit je hoofd neerschrijft, maar complimenten! In dit korte stukje staat volgens mij precies de essentie, in jip-en-janneke taal nog wel.

Haha, het komt inderdaad gewoon uit mijn hoofd. Ik zat op mijn werk te wachten op de resultaten van wat simulaties, dus om de tijd te doden ff een berichtje getikt. Ik zie alleen dat ik de discussie van de acceleratiepomp ben vergeten ;D

Ik heb ook een motorfiets, een Honda CB400, met 4 CV carburateurs. De motor is zojuist door de motorfietsenmeneer opgepikt, omdat (naar ik inschat) het membraan van een van de carburateurs is gescheurd ;D Toeval bestaat niet, moet je maar denken.
Antwoord
WvR schreef:Alles duidt erop dat de auto te rijk is afgesteld.

Mooi en duidelijk verhaal!!

Een ervaren monteur heeft hem afgesteld een paar weken geleden en tot afgelopen weekend reed hij prima. Het is opeens gekomen, dat vind ik het vreemde aan de zaak.

Luchtfilter is ook recentelijk vervangen...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Raar. Als de auto van het ene op het andere moment raar doet, dan verwacht dat er iets plotseling kapot gegaan is of zo. Er kan in de carb. iets gebroken zijn (membraan gescheurd?), of er is ergens een kabeltje gebroken of losgeraakt. Andere mogelijkheden: ongedierte (zit er een dooie muis in het luchtfilter?). Er zit als het goed is ook een aluminium slang vanaf de uitlaat richting luchtfilter met een klep, is die misschien vast gaan zitten of anderszins?

Te rijk lopen kan ook komen door slechte ontsteking, maar dat zou je merken aan het feit dat de motor erg onregelmatig loopt. Als de bougies af en toe een slechte vonk geven, verbrandt de benzine in de verbrandingskamer niet of slechts ten dele. Dan kan benzinedamp zich ophopen (rijk lopen) totdat er een mengsel onstaat dat echt niet meer wil ontbranden (dit noemt men ook wel "de bougies zijn vetgeslagen", i.e. de gedeeltelijk verbrande benzine laat een olieachtig residu achter). Slechte ontsteking komt ofwel door versleten bougies (maar dat gebeurt dus niet van vandaag op morgen, en indicatie van slechte bougies is vaak dat de koude start slecht is, en dat lijkt juist niet het probleem), of een slechte bobine. Misschien is een van de elektrische verbindingen van/naar de bobine losgetrild?
Antwoord
Ontzettend bedankt voor het meedenken allemaal!
Ik ben er misschien achter!
De slang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger vertoont scheurtjes.
Ergens las ik dat er zeker na de carburateur, er geen luchtlek moest zijn. Dus maar eens goed gecheckt.
Nou waren de scheurtjes bijna niet te zien maar ze zaten er toch echt.
Ik stel me voor dat hetvolgende gebeurde:
Tijdens het remmen kwam natuurijk druk op de vacuumslang waardoor er valse lucht werd aangezogen. Bij stationair lopen (b.v. stilstaan bij inparkeren of voor een kruispunt) sloeg hij daarom af. Alleen vreemd, je zou verwachten dat hij dan niet zou verzuipen maar juist te arm zou lopen.

Ik heb de slang nu luchtdicht gemaakt met tape en hij loopt weer als een zonnetje...

Morgen maar even een nieuwe slang monteren.

Hopelijk is dit het.
Antwoord
neem een bus remmenreiniger en spuit op alles wat vacuum kan lekken bij draaiende motor, kom je r feilloos achter waar de lekkages zitten..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
ga ik ook doen!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Benzine lpg Rin 2 322 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 417 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  vertraagd oppakken LPG naar benzine BartJu 36 12.774 6 June 2023, 22:44
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 719 30 April 2023, 16:52
Laatste bericht: Marc1970
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.463 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Benzine filter volvo 240 '86 Gurd 21 16.130 4 March 2019, 11:06
Laatste bericht: Gurd
  Volvo b230fk met computergestuurde gas/benzine-injectie af laten stellen Volvorine 8 9.121 7 January 2019, 11:55
Laatste bericht: Volvorine
  b20 start niet op benzine Dirk86 6 6.005 8 July 2018, 18:29
Laatste bericht: Dirk86
  Trekt op als dweil op benzine ... Nicolaas H 9 6.138 16 June 2017, 00:01
Laatste bericht: Nicolaas H
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.625 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)