Topics: 116
Waarschijnlijk simpel op te lossen maar heb zelf geen idee: ik heb een paar weken geleden schijven en schoentje achter vervangen. Nu piept het geheel als ik zachtjes rij en zacht het rempedaal beroer. Rem ik harder geen geluid alleen bij lage snelheden en weinig remdruk. Hoe kan dit?? Heb op internet gezocht maar daar hebben ze het over versleten blokken of schijven, maar in mijn geval zijn ze net nieuw. Iemand een idee ??? ??? ???
Topics: 289
Verwschillende redenen, dito oplossingen
Als ik nieuwe blokken monteer haal ik voor montage de vijl erlangs, ik vijl alle randen iets schuin. Vervolgens komt er tussen het blokje en de zuiger kopervet, dit neemt ook resonantie = piepen weg. Sommige merken hebben aluminium plaatjes op die plek om dezelfde reden.
Verder moet alles goed gangbaar zijn, vrij kunnen bewegen. Teveel restdruk op de remklauwen kan betekenen dat een blokje "sleept" en heter blijft, kan ie ook van gaan piepen.
Verder de samenstelling van het frictie materiaal verschilt van merk tot merk. Hardere blokken hebben de neiging eerder van zich te laten horen.
Omdat je alles nieuw hebt gemonteerd moet ea eerst wat op elkaar inlopen, in het begin de remmen sterkt te belasten kan betekenen dat plaatselijk de blokken wat heter worden met als mogelijk gevol;g "verglazing" ervan. Is wat extremer maar in dat geval moet je de blokken iets vlak schuren tot het punt waar de "verglazing" weg is. Zelf nooit mee gemaakt maar het bestaat.
Bedankt voor een wederom snelle reaktie

Heb de blokken niet afgevijld maar wel een laagje kopervet tussen gedaan. Misschien moet ik het gewoon nog even aanzien, ik heb igg geen harde remakties ondernomen.. Mocht het aanhouden is het dus verstandig om de blokjes er even uit te halen en te kijken naar verglazing en eventueel wat afvijlen.
Thanks
als je dat doet, een vlakke ondergrond, schuurpapier r op, en het blokje goed vlak houden, maar het zal wel loslopen verwacht ik, rijdt er eerst maar eens mee.
Ik heb nu denk ik een 800km met de volledige set V/A gereden, en soms hoor je r eentje, of juist als je remt bij het achteruit rijden. Dan rem je nauwelijks en is de aangrijping wellicht niet volledig. Geen paniek hoor..
Heb geen last van paniekaanvallen hoor :o , het is alleen lichtelijk irritant..
wellicht handig om hier voor een bepaald type een ervaring- /aanbevelinglijstje te vormen met gebruikte merken, wel/niet geventileerde schijven, sportief of "boodschappen" gebruik, levensduur, vervuiling etc.
Topics: 5
Volvo alleen verkoopt nog blokjes met koper erin verwerkt.Dit geeft toch weiniger bijverschijnselen van trillende blokjes tov de zuigers.Kopervet helpt in de meeste gevallen.De zuigers moeten zeker ook soepel gaan.In en uit een paar maal herhalen zou normaal een goed resultaat moeten opleveren.
Topics: 17
Maar het merk van de blokjes is ook erg belangrijk. Ik heb 1 keer Lucas blokjes gekocht en die waren met geen mogelijkheid stil te krijgen....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Bedankt voor de reakties, remmen zijn nagenoeg piepvrij nu. Moet leren geduld te hebben denk ik ;D ;D