Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Amp?re lampje / spanningsregelaar 240
Beste lezers van het Volvolvo elektrische installatie forum,

Kunnen jullie mij helpen? Als bij mijn Volvo 240 uit 1992 het contact aanstaat, brand het amp?re lampje op het dashboard niet. (De lampjes van de motorolie en remmen branden wel.) De accu meet dan 12 volt. (Gemeten met een multimeter.) Tijdens starten is er even een dipje in het voltage, dan weer 12 volt tijdens stationair draaien. Bij gasgeven blijft dit 12 volt. Alleen bij veel gasgeven 'wordt de dynamo wakker', en loopt het voltage op naar 14 volt. Dit blijft vervolgens 14 volt tijdens stationair draaien. De auto rijdt verder perfect, alleen soms tijdens het rijden slaat de motor af, de accu is dan leeg. Iemand vertelde mij dat de dynamo niet goed kan laden als het amp?re lampje kapot is. Dit lampje is niet kapot (omgewisseld / uitgeprobeerd) maar brandt toch niet. Is dit dan de zekering? Waar zit deze zekering bij een 240 (stationcar) uit 1992? Naast het linker voorportier? Heeft het zin om dan de (koolborstels van de) spanningsregelaar te vervangen? Gaat dit inderdaad eenvoudig / zit de spanningsregelaar achterop de dynamo?

Jullie hulp / advies waardeer ik zeer!
Ik kijk uit naar jullie reactie,
Vriendelijke groet,
Mischa Bakker
Volvo 240 GLE, 2.3 benzine, stationcar, 1992<br />Volvo V70 2.5 T AWD, 2003
Antwoord
als je accu 14 amp aangeeft tijdens draaiende motor( of 13.5 oid) betekend dat dat je accu wordt bijgeladen.
zou dus kunnen zijn dat je ergens een breuk hebt waardoor er spanning weglekt, check je startmotor eens, maar je accu zou ook wel eens overleden kunnen zijn, hoe is het vloeistof niveau daarin??
amp lampje brand bij mij alleen als je contact op stand 1 zet, maar als ze loopt niet, ook niet als je 'r na laten lopen weer afzet Idea
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
Ik hou het ook op een kapotte accu in eerste instantie. Zeker met dit weer overlijden er een heleboel....
Volvo V70 TDI<br />Volvo 242 in veel onderdelen
Antwoord
Beste PP & Robert,

Bedankt voor jullie reactie! De accu heb ik inmiddels omgewisseld met een zeker weten goede uit een andere (probleemloze) Volvo 240. Helaas heeft dit geen resultaat. Als je om te starten het contact aanzet, gaan de controle lampjes op het dashboard aan, behalve het amp?re lampje (het lampje zelf is niet kapot). Het voltage bij de accu is dan 12,6 volt. De auto start goed, alle controle lampjes gaan dan uit. Het voltage is dan 11,8 volt. Tijdens 'normaal' gasgeven gebeurt er met dit voltage niks. Alleen tijdens veel gasgeven schiet dit voltage naar 14,0 volt, waar het dan tijdens stationair draaien blijft. Het lijkt erop alsof de dynamo dan wakker is geworden? Ik denk zelf dat het toch de spanningsregelaar is, deze regelt toch de laadspanning? Is dit eenvoudig te vervangen? Verklaart dit ook waarom het amp?re lampje niet brand tijdens contact aan maar niet draaien van de motor?

Ik kijk uit naar reacties!
Groeten (Gelukkig nieuwjaar!),
Mischa Bakker
Antwoord
Spanningsregelaar lijkt mij een goede optie om te gaan bekijken. Je kunt hem er eerst eens uithalen om de staat van de koolborstels te bekijken. Als het niks meer is, dan kun je hem vervangen.
[Afbeelding: voltageregulator3tc.th.jpg]
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975
Antwoord
Beste forum-lezers,

Vanmiddag heb ik bij Brezan een nieuwe spanningsregelaar gehaald; ze hadden 'm op voorraad. Maar het los-schroeven van de oude gaat erg moeizaam, zelfs met wat WD-40 en geduld. De oude schroeven hebben natuurlijk 14 jaar vastgezeten... Zal ik nu maar de hele dynamo loshalen, zodat ik de schroeven van de spanningsregelaar met een tang kan losdraaien? Of hebben jullie andere tips?

Ik wacht weer op jullie reactie!
Groeten, Mischa Bakker
Antwoord
Volgens mij is het niet zoveel werk om de dynamo los te halen. ik geloof 3 bouten plus moeren en wat bekabeling dus dat lijkt me inderdaad even verstandig, zodat je er goed bij kan komen. Als je ze dol draait ben je helemaal ver van huis..
Antwoord
let daarbij wel op dat je de accu los maakt om kortsluiting te voorkomen met het verwijderen van de dynamo
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
En de massa klem eerst natuurlijk om enig mogelijk vuurwerk te voorkomen.
Antwoord
Beste Forum,

Hartelijk dank voor alle tips! Vanmiddag heb ik de dynamo los gehad en de oude (Bosch) spanningsregelaar vervangen door een nieuwe (Hella). De oude koolborstels waren inderdaad aan vervanging toe, maar nog wel intact. Helaas is het probleem niet opgelost.
1. In rust heeft de accu een spanning van 12,5 volt.
2. Met doordraaien van het contactslot gaan er drie controle lampjes op het dashboard branden: de lambda sonde, de oliedruk, en de handrem. Maar niet het amp?re lampje! (Lampje zelf is intact.)
3. De auto start zonder probleem, en loopt mooi.
4. Vlak na starten is het voltage op de accu 11,8 volt; de accu moet dan even bijkomen? Zelfs met ruim gasgeven loopt dit voltage niet op; de dynamo begint niet met laden.
5. Alleen na heel veel gasgeven (meer dan tijdens normaal rijden) begint de dynamo ineens met laden. De spanning op de accu is dan 13,7 volt. Deze spanning op de accu blijft ook vervolgens tijdens stationair draaien aanwezig (13,7 volt).
De accu heb ik ook gecontroleerd, alle zes de cellen hebben nog ruim voldoende water, en omwisselen met een zeker weten goede accu maakt geen verschil. Bij een iets nieuwere Volvo 240, ter controle, is de spanning op de accu in rust 12,5 volt. Na starten is dit meteen 14,0 volt, dit blijft zo onafhankelijk van het toerental en het aantal stroomverbruikers.

Wat zou de volgende stap zijn? Ik heb geen idee, en hoop dat jullie met het forum nog goede tips en adviezen kunnen geven!

Ik kijk weer uit naar jullie reacties!
Groeten, Mischa Bakker
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Afgekeurd op het "controle lampje" voor het mistachterlicht marc-f 2 1.559 9 September 2022, 13:06
Laatste bericht: marc-f
  spanningsregulator/spanningsregelaar Volvo240 6 4.150 18 July 2020, 22:15
Laatste bericht: Volvo240
  lampje vervangen in teller: hoe? BartJu 4 3.868 18 April 2020, 13:38
Laatste bericht: Nicolaas H
  Blauw grootlicht lampje altijd aan en grootlicht fout petervanriemsdijk 0 2.537 8 August 2017, 15:04
Laatste bericht: petervanriemsdijk
  Achterlicht zwart lampje ? Dutchgo 4 4.718 2 November 2015, 13:42
Laatste bericht: Potvisboer
  motor slaat af als lamda sonde lampje gaat branden Jaap SHREK 5 6.412 5 March 2015, 11:49
Laatste bericht: Jaap SHREK
  amp lampje volvie55 2 2.757 24 January 2015, 16:04
Laatste bericht: Jambon
  Lampje koplamp gaat steeds snel stuk. Nicolaas H 20 16.164 2 May 2014, 01:41
Laatste bericht: Nicolaas H
  Spanningsregelaar Prins 2 3.607 21 March 2014, 18:46
Laatste bericht: Prins
  Nw spanningsregelaar oude types 240 140 164 ErwinP 2 3.689 30 December 2013, 21:15
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)