Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2007
Ik raak een beetje somber van alle berichten over kachels.
Mijn polar uit 1992 krijgt helaas niet meer de aandacht die ,hij had met de oude monteur.
Ik krijg het niet voor elkaar om zelf reparaties te doen (heb geen gereedschap, te weining verstand hiervan en vooral geen ruimte) en ben aangewezen op de garage.
helaas heb ik al een keer de kachel laten vervangen (aanjager) omdat stand 1 en 2 waren verdwenen en uiteindelijk 3 ook.
gebeurt nu hetzelfde.
met nog een leuke vandaag, de ruitenwissermotor. Fijn met dit weer... :-\
ik lees op diverse plaatsen dat het ook aaan de relais kan liggen dat de ruitenwisser kaduuk is.
kennen jullie iemand omgeving hoofddorp die goed is met deze auto's. ik doe hem liefst niet weg, maar wordt er een beetje bang voor
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
polar estate schreef:Ik raak een beetje somber van alle berichten over kachels.
Mijn polar uit 1992 krijgt helaas niet meer de aandacht die ,hij had met de oude monteur.
Ik krijg het niet voor elkaar om zelf reparaties te doen (heb geen gereedschap, te weining verstand hiervan en vooral geen ruimte) en ben aangewezen op de garage.
helaas heb ik al een keer de kachel laten vervangen (aanjager) omdat stand 1 en 2 waren verdwenen en uiteindelijk 3 ook.
gebeurt nu hetzelfde.
met nog een leuke vandaag, de ruitenwissermotor. Fijn met dit weer... :-\
ik lees op diverse plaatsen dat het ook aaan de relais kan liggen dat de ruitenwisser kaduuk is.
kennen jullie iemand omgeving hoofddorp die goed is met deze auto's. ik doe hem liefst niet weg, maar wordt er een beetje bang voor
Dat is idd heel vervelend om elke keer naar een garage te moeten, misschien moet je die auto een keer bij een Volvospecialist (geen dealer) naar binnen rijden en alles in ÃÂ
ÃÂ
n keer na laten kijken.
Groeten van Frans
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Wel vreemd dat de aanjager er mee stopt, zeker als er net een nieuwe inzit. Kijk eens naar de zekeringen, en dan vooral of ze nog schoon zijn en goed contact maken. Bij wijze van onderhoud draai ik ze wel eens een rondje om hun as.
De ruitewissermotor zit toevallig op dezelfde groep (zek. 1, 2, en 3 hebben een gezamenlijke aanvoerende stroomdraad). Schud eens een beetje met de bedrading achter de zekeringkast.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2007
Denk dat het de beste tip is om bij de specialst wat na te laten kijken.
Heb inmiddels ook een bericht gelezen over de ruitenwissermotor, heb dankzij de geweldige beschrijving van Ron (?!) hier ergens gezien dat die vervangen zelfs/ook mij moet lukken.
@Marc1970, het lijkt me dat als stand 1 en 2 van de kachel weer gestopt zijn (met brandlucht..) het motortje wel kapot moet zijn.. (?).
Kan niet versleten bedrading er toe leiden /halfrotte zekeringen... dat zo'n nieuw motortje binnen korte tijd ook weer kapot gaat? Wat je zegt van ruitenwissermotor en kachel op groep 1 was me ook al opgevallen.
Moet julie bekennen dat ik absoluut geen automonteur ben, maar wel supergeinteresseerd... ben alleen bang vanwege de onkosten cq. tijd en moeite manlief (net als de garage...) :'( gaat zeggen dat de bak er beter uit kan
en jammer dat ik de auto dagelijks nodig heb...
ben gewoon gehecht aan mijn tank...
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat: heb dankzij de geweldige beschrijving van Ron (?!) hier ergens gezien dat die vervangen zelfs/ook mij moet lukken.
Ron Rob.
8)
Dank,Dank.
Zelfde geldt ook voor de kachelmotor.
Nagenoeg zelfde moeilijkheidsgraad, alleen ziet het er vele malen moeilijker uit.
Laten vervangen is duur (uren), zelf vervangen is leuk en goedkoop, en moet zeker lukken met
alle beschrijvingen hier.
Ruitenwissermotor moet wel met ââ¬15 ophouden, 2e hands.
Kachelunit kun je wel vinden voor ââ¬50~ââ¬75
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Als de ruitenwissermotor en de aanjager op dezelfde zekering zit, is waarschijnlijk de zekering kapot gegaan door de aanjager.
ff de aanjager op "0" en de zekering vervangen, kun je in ieder geval weer naar buiten kijken.
Succes met de aanjager
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 3
Topics: 0
Lid sinds: Aug 2007
Zou te mooi zijn om waar te zijn... maar wel de moeite van het proberen waard!!
ga ik zo meteen proberen!!
Berichten: 1.386
Topics: 54
Lid sinds: Mar 2005
als de kachel unit eruit gaat zou ik er geen gebruikte voor in terug zetten maar een nieuwe motor
in monteren kost misschien een paar tientjes meer maar je hebt daarna wel een nieuwe kachel .
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Berichten: 23
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
yep,ik zou ook zeker geen oude monteren het is een vervelend klusje.
Afgelopen zondag middag ook mijn kachel vervangen,gelukkig kon ik over een van te voren geprepareerd kachelhuis met nieuwe motor beschikken wat aanmerkelijk in tijd scheelt.
Ik heb er nu ongeveer 2,5 uur over gedaan maar dit was al de vierde keer dat ik deze klus gedaan heb dus ik heb al wat ervaring.
Wat erg handig is zijn een paar klemmen die je op de kachelslangen kan klemmen zodat je het systeem niet hoeft af te tappen,brezan heeft die dingen ze zijn van midlock en bestaan eigenlijk alleen maar uit een haak van 6 mm staaf met wat draad erop en een stempeltje waartegen de slang word afgeklemd.
En ja haal gewoon alles wat maar half in de weg kan zitten los je doet jezelf er een groot plezier mee op het moment dat de kachel eruit en er weer in moet.
Groetjes,Thijs.
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Voor iedereen is er de tip om gewoon een snowcap aan te schaffen, vanaf 70km/h kan je je ventilator uit zetten...
[img][/img]