Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vocht / starten
Wie heeft er een oplossing? Ik gebruik mijn 264 niet dagelijks. Gevolg is dat ik regelmatig met een lege accu zit. Het vreemde is dat de auto tijdens wintersport bij -10 tot -15 na een week buiten gestaan te hebben gewoon startte. Na weer thuis te zijn en nu het dooit en vochtig wordt heeft de auto na twee dagen stil staan weer problemen met starten. (lege accu)
Antwoord
Ik zet op m'n oude auto's altijd een massasleutel die de massa van de accu onderbreekt.

voordelen;
-nooit lekstroom, accu blijft hierdoor fit
-kortsluit/brand beveiliging (volvo's elektra staat niet zo heel hoog aangeschreven bij de 200's)
-anti-diefstal/joyriding
-makkelijk bij klussen aan de elektra van je auto, accu is in een handomdraai afgekoppeld

nadelen;
-radiogeheugen is steeds leeg
-klokje houdt er mee op
-je moet er aan denken als je uitstapt

Maar je kunt natuurlijk ook de illegale verbruiker opsporen door een multimeter in je stroomkring te plaatsen en je zekeringen 1 voor 1 te trekken waarbij je de resultaten noteerd.(laat je niet foppen door de binnenverlichting ;D)
Als je alle zek. hebt gehad weet je welke kring verantwoordelijk is voor hoeveel stroom en kan je in de bewuste kring verder zoeken naar bijv. stromvretende alarminstallaties en aanverwante artikelen.

succes
Antwoord
Dank voor je reactie, maar ik ga er eigenlijk niet vanuit dat het lekspanning is. Bij een temperatuur van -15 tot -20 heeft hij een hele week stil gestaan en was het starten en lopen.

Wiebe
Antwoord
Dus het probleem is niet de accu maar de ontsteking? Oude bougiekabels en stroomverdelers vol zout en stof kunnen slecht tegen vocht, je zou ze eens kunnen schoonmaken/vervangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
je zegt in je openingstopic;

"Na weer thuis te zijn en nu het dooit en vochtig wordt heeft de auto na twee dagen stil staan weer problemen met starten. (lege accu)"

bedoel je nu dat je de accu zelf leeg-start in een poging de motor aan te laten slaan

of,

kan je niet starten wegens een lege accu?
Antwoord
Engels is in deze duidelijker: "doesn't crank" = motor draait niet rond, "doesn't start" = draait wel rond maar start niet.

Zou je "de motor zwengelt niet" kunnen zeggen?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
bij zwengelen zie ik meer iemand voorovergebogen aan een slinger draaien die ergens "voor uit de bumper komt" ;D

je zou ook kunnen zeggen; tornen, maar ik ben het met je eens dat het vaak erg verwarrend is in de gewone spreektaal.......

Antwoord
In antwoord op gedrieen:

Bougie kabels en verdeler kabels zijn hageltje nieuw

Op de vraag of ik hem leeg start, neen hij is leeg of heeft niet genoeg power meer om de startmotor rond te krijgen.

Volgens mij draait je motor pas rond als deze loopt. Voor zover mijn kennis is. Op het moment dat er een ontsteking is dan gaat de motor pas draaien, toch ;-)
Antwoord
Wordt je accu wel (voldoende) bijgeladen?
Ruwe indicatie is even de spanning te meten als de motor loopt, 14-15Volt geeft aan dat de dynamo laadt, hoeveel is onduidelijk, maar je weet in ieder geval iets.......
8-12Volt geeft aan dat er zeker niet wordt bijgeladen.

Het kan ook zijn dat de dynamo al heel druk is met het voeden van achteruitverwarming,aanjager,stoelverwarming en aanverwante zaken.
Dan blijft er voor de accu niet veel meer over vrees ik, zeker als de ritjes kort zijn.
Antwoord
Dynamo is in orde, dynamo geeft 14,2 V af. Dus de accu laat wel bij. Ik kan natuurlijk heel simpel een nieuwe accu kopen maar dat is ook zonde geld als daarmee mijn probleem niet opgelost is.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Auto slaat aan bij starten om meteen weer af te slaan. Jambon 9 3.833 21 July 2022, 14:32
Laatste bericht: pepijnwk
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 4.565 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Vocht, denk ik, maar waar? Frank&Frida 3 4.041 5 March 2018, 23:11
Laatste bericht: Frank&Frida
  Inhouden en niet meer starten Tireda 6 4.532 3 January 2012, 00:18
Laatste bericht: Tireda
  Min pool accu warm bij starten Leander 6 7.252 31 January 2011, 18:51
Laatste bericht: Leander
  240 reageert niet meer op afstandsbediening alarm & CV, nu wil auto niet starten curly 4 5.452 6 December 2010, 12:42
Laatste bericht: Rubicon
  Niet starten.. erik 5 3.702 14 April 2009, 20:58
Laatste bericht: aernout

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)