Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2009
245DL (1978) zegt dat de accu niet oplaadt (rood lampje).
(1) Spanningsregelaar vervangen: hielp niet
(2) Hele dynamo laten vervangen (rib uit mijn lijf) - nog steeds brandend lampje.
Accu laadt wel op (14,4 V op de polen)
Beetje frotten aan zekeringen: Floep, en alles is weer normaal.
Eindje rijden: probleem terug. Volgorde is:
Eerst gaat acculampje branden,
Even later doen richtingaanwijzers het niet. Alarmlichten nog wel!
Nog even later: ook alarmlichten doen het niet meer.
Wie het snapt mag het zeggen!
- ps
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
massakabel ergens een bvreukje??
en als je hem hebt laten vervangen...... ga je toch terug om het goed te laten werken?
je hebt tenslotte garantie, lijkt me, en wat is een rip uit je lijf? hier in A'dam , bij Wilkes, ruildynamo, ingezet en al: â⬠140,-
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Een zekering die niet lekker kontakt maakt, maak de zekeringen en houders eens mooi schoon, kan zeer helpen met dit soort problemen.
Zekering 13 is bestemd voor het instrumentenpaneel, RAW, seatbelt warning.
Misschien heb je hier iets aan?
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...system.pdf
http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...models.pdf
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Heb je de dynamo laten vernieuwen omdat je zonder stroom kwam te zitten of omdat het rode lampje brandde?
Ik hoop niet dat het laatste het geval is ,anders heb je waarschijnlijk veel geld voor niks uitgegeven.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
@JOS245
Wrijf het het maar lekker in :-\
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2009
:-[ emmmehhh, tsja, inderdaad... niet zo slim achteraf.
Maar de nieuwe dynamo werkt wel (ook al was de oude waarschijnlijk nog niet op) want er staat 14,1 volt bij stationair draaien (iets tussen 12 en 13 in rust).
Toch gaat rode lampje telkens weer aan en het is echt geen h.....sloep!
Volgens P.H.Olving 1e druk schema '78 zit het blauw/rode draadje achter zekering 5.
Dat zou dan naar pin 15 van de AI gaan en ik vermoed dat dat gewoon het knopje met de driehoek is (kerstboom).
En als de AI op nul (uit, dus) staat, is pin 15 doorverbonden met 49 witte draad die naar KN_REL gaat en daarna door in het geel naar de RAW schakelaar aan het stuur. Ik vermoed dat er
Ik moet de kou in om dit ff allemaal te checken.
Dank voor alle suggesties, ik ga verder speuren met deze tips.
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
de schema's van de bovengenoemde site zijn van een tachtiger, maar het principe zal hetzelfde zijn.
Aan 1 kant van het lampje staat 12 volt, van de zekering. Aan de andere kant staat de 14,1 volt die voor de spanningsregelaar staat.
Als er aan 1 kant geen spanning staat, doordat de accu niet bijlaadt of de zekering defect is of slecht contact maakt, gaat het lampje branden.
De stroom gaat dan lopen via andere, op dat punt, aangesloten onderdelen/instrumenten.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
en ook de staat van je accu gechecked? + accupolen??
als je accu niet meer 100% is kan je lampje ook gaan branden
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
lijkt me sterk, 14,4V op de polen
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 9
Topics: 2
Lid sinds: Dec 2009

Yabba dabba doe,
Black Moose aka Jan, je had helemaal gelijk!
Ik zat in het verkeerde bedradingsschema te kijken (1978) terwijl mijn 245 van 11/1978 het bedradingsschema van 79/80 bleek te hebben. Dus niet zekering 5 (waar niks aan vast zit) maar inderdaad zekering 13. Toen ik er in het donker tegenaan duwde bij ingeschakeld contact zag ik in het midden van de zekering een vonkje!
De zekering was door, maar maakte soms wel en soms geen contact.
Daarna nog 10 seconden werk om zekering te vervangen en een heerlijk testritje gemaakt. 8) Alles werkt weer zoals ik het gewend was. ;D
Toppie, bedankt!
Nog een beetje filosoferend... het zou kunnen dat de zekering (8 A) door de LPG-schakelaar is opgeblazen, die was ook op 13 geprikt. Heb ik nu op 2 gezet (16 A), maar misschien is 11 (ook 16 A) wel een betere keus. De LPG-schakelaar hoeft pas iets te doen vanaf contactsleutel standje 2 tenslotte. Misschien heeft een van de deskundologen daar nog diepe gedachten over?
Gegroet,
ps