Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kachel ventilator-motor
ik heb een 264

ik heb al een tijdje de aanjager kapot, nu de winter begint is het wel net zo fijn als de kachel weer volop warme lucht kan blazen. Tongue ;D
ik heb zitten kijken waar de motor zit maa die zit helemaal onder midden consule en je kunt er zeer slecht bij.

heeft er hier ook iemand al eens een motor vervangen?

ik zoek eigenlijk een beetje advies, om het op de snelste manier te doen, zonder al teveel los te halen Big Grin

alvast bedankt.
Antwoord
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3542.0

Kijk hier maar eens voor te beginnen. Het is een K klus
Succes ermee
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
't Is eigenlijk andersom, hoe meer je loshaalt hoe sneller het gaat. Trek gerust de voorstoelen en de onderste helft van het dashboard eruit.

Ik heb ooit ergens wel eens aangeraden het lagertje van de motor een kwartslag te draaien en dan weer terug te stoppen, daar wil ik even verandering in brengen. Dit is NIET de manier, na een half jaar (veel op stand 1, mensen die niet graag de ramen opendraaien in de zomer) begaf-ie het alweer. Haal een nieuwe(re) motor en zet die erin.

Overigens is stand 1 het zwaarst voor de motor, in hogere standen centreert het gebeuren (zware koperen spoel) vanzelf waardoor de lagers minder belast worden.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ik kan nog aan een tweedehands kachel motor komen uit een donor auto maar moet ik er wel zelf uit halen
dus kan ik mooi even kijken hoe het zit.

of heeft er toevallig nog iemand een motor op vooraad liggen?

in ieder geval bedank voor de snelle reactie's ik weet nu al dat ik daar zeker wat aan heb dus ga ik er snel mee aan de slag

groeten
Antwoord
Wat voor kachelunit heb je, combined unit of standaard? Het beste is om een nieuwe kachelmotor te halen... Met een tweedehands is het de vraag hoelang die het uithoudt en met een nieuwe ben je er zeker van dat je een tijdje vooruit kan.. Ik heb onlangs nog een kachelmotor vervangen van een combined unit en ruim een jaar geleden nog een kachelmotor vervangen van mijn 240GL automaat, die ik toendertijd had.. combined unit is prima te doen, standaard unit is wat meer werk, maar ook te doen. Neem er in ieder geval wel de tijd voor.. een kachelmotor vervangen heb je niet in 1 á 2 uur gedaan. Trek er in ieder geval maar een dag voor uit Smile
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
Overigens is stand 1 het zwaarst voor de motor, in hogere standen centreert het gebeuren (zware koperen spoel) vanzelf waardoor de lagers minder belast worden.
[/quote]Kijk dat vind ik een prachtig advies. Na al de verhalen van kapotte aanjagers had ik het idee de aanjager zo veel mogelijk te sparen. Nu blijkt dat dat juist verkeerd is.
En ik wil echt dat ding niet veranderen.
Antwoord
@gideon

ik weet zo niet wat voor kachel unit ik heb.
maar waar kun je een nieuwe motor kopen dan?
Antwoord
Neem geen (!) 2ehandse motor, daar krijg je spijt van...
Ik heb die van mij hier gehaald http://www.volvo-parts.nl/index.php?main...ts_id=2625
Kost wat, maar het werkt veel beter dan m'n oude en een ÃÂÃÂn dag geprobeerde 2ehandse (ja, ik spreek uit ervaring) stand ÃÂÃÂn lijkt wel stand drie op de oude motoren.
Helaas geen Volvo meer..
Antwoord
Ik heb nu wel een tweedehandse, van HunterParts met drie maanden garantie, die lui sturen echt geen rommel op. Het bleek een Bosch te zijn, i.t.t. de Electroluxen die ik eerder heb gezien. Deze Bosch had een veel betere lagerconstructie.

De enkele motor zoals op de foto in de vorige post hoort in de gewone kachel-aanjager opzet, de CU motor heeft aan weerskanten een rotor en hoort in de kachel-airco.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
farmer schreef:@gideon

ik weet zo niet wat voor kachel unit ik heb.
maar waar kun je een nieuwe motor kopen dan?

Bij Nordicar http://www.nordicar.nl en zie anders de link van Bartman. Maakt in beide gevallen niet zoveel uit waar je hem haalt, Scandcar is net zo goed Smile
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Electrische raam motor Svenska 3 1.380 1 June 2023, 21:09
Laatste bericht: Svenska
  Ventilator met viscokoppeling vervangen door electrische. michiel 67 87.112 11 January 2021, 07:19
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor bekabeling. Lubse 17 11.667 2 October 2019, 20:55
Laatste bericht: Arjan.
  Vervangen kachel, nog meer lotgenoten? twannie 125 86.728 9 December 2018, 12:52
Laatste bericht: Maarten245DL
  Vervangen ventilator Ben 17 20.641 24 April 2018, 09:51
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Motor slaat na 2 a 3 tellen af na intall 123 Steven245 1 2.678 18 September 2017, 22:07
Laatste bericht: Marc1970
  Ontsteking valt uit! Volvo 240 met B230k motor, carburateur en Renix ontsteking. saila 7 9.574 4 July 2016, 12:19
Laatste bericht: saila
  kortsluiting bij achterruit wisser (motor)? Joost Zuidam 4 4.311 17 June 2016, 11:18
Laatste bericht: Marc1970
  Slecht lopen als de kachel aangaat Prins 7 5.630 6 April 2016, 12:10
Laatste bericht: Prins
  Dimlicht werkt niet bij draaiende motor Pluk 1 3.239 31 January 2016, 19:44
Laatste bericht: wesleyscheggetman

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)