Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stroom draaien met een B21A
Dat wist ik wel, maar ik bedoel de type benaming. De maritieme (red)bocks beginnen met AQ, de bijbehorende keerkoppelingen zullen ook wel een standaard codering hebben.
Antwoord
Heb je de generator al aangeschaft? Er zijn namelijk ook 3000rpm uitvoeringen, die kun je er koud (monoblock) achter sleuten. Enkellager generatoren hebben een "felexplate" koppeling, die kun rechtstreeks monteren op het vliegwiel. Het geheel wordt gecentreerd door een klockflens tussen het vliegwiehuis en de generator aanflensing (deze zul je zelf moeten maken) Als je de motor continu op 2900 rpm kunt laten draaien middels een Volvo cruiscontrol unit Wink heb je een prachtig isochroon (stabiel) genset met een vaste frequentie van 48,4Hz, daar zal geen enkele gebruiker problemen mee hebben.

In bepaalde gevallen kan de B21 ca. 100kW leveren, lijkt me sterk dat je er zijlinks niet ca. 20kW (16kW + verliezen) af kunt takken. Dynamo, waterpomp en AC pomp samen gaan in de piek samen ook richting 10-15 kW en geef toe je gaat je generator toch ook niet continu met met 16 kW belasten.

Super projectje trouwens.

M.vr.gr en suc6
Arno Borgonjen, Volvo liefhebber en Servicemanager bij Bredenoord Aggregaten in Apeldoorn.
Antwoord
a.borgonjen schreef:Heb je de generator al aangeschaft? Er zijn namelijk ook 3000rpm uitvoeringen, die kun je er koud (monoblock) achter sleuten. Enkellager generatoren hebben een "felexplate" koppeling, die kun rechtstreeks monteren op het vliegwiel. Het geheel wordt gecentreerd door een klockflens tussen het vliegwiehuis en de generator aanflensing (deze zul je zelf moeten maken) Als je de motor continu op 2900 rpm kunt laten draaien middels een Volvo cruiscontrol unit Wink heb je een prachtig isochroon (stabiel) genset met een vaste frequentie van 48,4Hz, daar zal geen enkele gebruiker problemen mee hebben.

In bepaalde gevallen kan de B21 ca. 100kW leveren, lijkt me sterk dat je er zijlinks niet ca. 20kW (16kW + verliezen) af kunt takken. Dynamo, waterpomp en AC pomp samen gaan in de piek samen ook richting 10-15 kW en geef toe je gaat je generator toch ook niet continu met met 16 kW belasten.

Super projectje trouwens.

M.vr.gr en suc6
Arno Borgonjen, Volvo liefhebber en Servicemanager bij Bredenoord Aggregaten in Apeldoorn.

Ik denk dat de truc van John is om de generator aan het net te koppelen, althans, dat neem ik aan (lijkt mij het mooiste). Zelf weet ik niet genoeg van deze spullen om een overzicht te hebben van wat allemaal kan.

de regulateur moet geen enkel probleem zijn voor iemand met wat kennis van regeltechniek. met een cruisecontrol (van het merk Hella bijvoorbeeld) moet het ook wel goed te doen zijn, maar bij netkoppeling zal het net weer anders zijn. Ik zou tzt dan kijken naar iets digitaals, de motor mooi langzaam laten starten, diverse parameters controleren etc... Smile
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Bij een netkoppeling zit je met een synchronisatieprobleem .
Op het moment van inschakelen moeten fase,spanning ,en frequentie gelijk zijn met het net.
Er moet dan synchronisatieapperatuur toegepast worden.
En een netbeheerder zit niet te wachten op mensen die het net gaan bevuilen.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
edwin schreef:Bij een netkoppeling zit je met een synchronisatieprobleem .
Op het moment van inschakelen moeten fase,spanning ,en frequentie gelijk zijn met het net.
Er moet dan synchronisatieapperatuur toegepast worden.
En een netbeheerder zit niet te wachten op mensen die het net gaan bevuilen.

het is toch best vaak toegepast. met de juiste apperatuur is het geen probleem. Maar inderdaad, niet zomer met een oude asynchroonmotor terug gaan pompen (wel aantrekkelijk want ik heb er nog een redelijk sterke...)
terugleveren is met de juiste vergunning etc volledig legaal.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Heren,

Het is niet de bedoeling terug te gaan leveren aan het net. Tenminste niet met deze installatie. Misschien in de toekomst met een kleintje en een a-synchrone generator/motor. Zeer simpel. Netbeheerders moet je niet teveel vertellen. En weinig medelijden mee hebben, hebben ze met jou ook niet.
De generator die ik nu heb is een synchrone, dubbelgelagerde Newage/Stamford uit een schip. Ben nog steeds aan het dubben over de overbrenging. Het zou zo maar kunnen dat ik de generator ruil tegen een 3000 toeren generator en Arno zijn idee volg en een iets lagere frekwentie voor lief neem. Directe koppeling is toch mijn favoriet.

Heb je nog wat liggen om te ruilen, Arno?

Regelaar is inmiddels gevonden. Ouderwetse mechanische regelaar, die in de boormachine bij 2600 toeren begint te reageren. Gelukkig is het ding af te stellen. Echter eerst nieuwe lagers erin. Yankee collega- gassers hebben cruise controls geprobeerd, maar met matig resultaat. Meestal reageren ze te laat.

Ik neem m'n tijd voor het project; meestal hoef je dan niet teveel zaken weer af te breken. Bovendien wil ik eerst nog de puntjes op de i zetten voor de vergasser voor de grasmaaier. 3 pk op houtgas. Kan eigenlijk niet en de traditionele berekeningen houden geen stand. Maar met trail and error lijkt het toch te gaan lukken. En ik overweeg de installatie van de Volvo op een aanhangertje te zetten. Nu is het toch slechts een 2-persoons auto.

Voor geïnteresseerden: ik sta het weekend van 24 oktober met de houtgasmobiel op de Volvo Klassiekerbeurs in Utrecht.

Groet,
DJ
http://woodgas.nl/
Antwoord
prachtig hoor om op deze manier te lezen over de techniek. Leuk topic, ga zo door heren! Wink
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Citaat:Netbeheerders moet je niet teveel vertellen. En weinig medelijden mee hebben, hebben ze met jou ook niet.

Precies !

Was ook niet te bedoeling om hier met het vingertje te zwaaien...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.435 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  Motor (B21A) slaat niet meer aan 245 1984 B21A 17 8.644 30 March 2021, 09:36
Laatste bericht: sludge
  B21A naar B230FT in mijn 244 Nique88 12 6.066 7 February 2021, 12:38
Laatste bericht: Naciremus
  B21A loopt beroerd guido2 7 3.709 30 January 2021, 15:51
Laatste bericht: Marc1970
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.604 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Te hoog stationair - Volvo 244GL B21A gerbenvdlindeu 4 4.826 3 February 2019, 22:07
Laatste bericht: gerbenvdlindeu
  vochtproblemen koude start b21a LPG 245GLE1981 15 11.872 6 December 2018, 08:44
Laatste bericht: henqui
  Motorstoring B21A TransferSmout 17 12.863 24 August 2018, 20:56
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.754 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  B21A 4-bak naar B... Automaat hugo 8 6.673 5 September 2016, 18:22
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)