4 August 2009, 11:58
Zie ook: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=6098.0
Ik zal alle verdere aanvullingen hier voortzetten, uitgaand van het eerdere geplaatste lijstje. Om te voorkomen dat we "off-topic" gaan. Rood moet nog, groen is gedaan. Oranje is in wording
"Mijn eerste 144 heb ik ook nog, gekocht in 86 en een jaar of 13 elke dag mee gereden. Alles wat daar aan is veranderd wordt overgebouwd. Verder pas ik nog wat zaken aan. Lijstje (de grootste bedreiging voor de portemonnee) gaat er in grote lijnen zo uit zien:
gasinstallatie nieuw ( ik ben overeen gekomen met een installateur dat ik de bij hem aan te schaffen spullen zelf installeer, scheelt centjes en je kunt het zo goed mogelijk doen als je wilt)
vloerbedekking 240 (prettiger dan rubber en stiller in de cabine)
wintermatten (hou je de vloerbedekking prutvrij in de natte maanden, toevallig gevonden, er staan hier 2 144's op de sloop waarvan eentje beter is dan de gemiddelde auto die je op de weg ziet)
Banden 16" op V70 velgen (stukje wegligging, wel noodzaak voor winterrubber want het wordt zo wel breed)
Klokje
tectyl
uitlijnen
geventileerde schijven&blokken (wat sneller gaat en geen ABS heeft moet ook op tijd stoppen)
verlichting aanpassen, laatste Philips Xenon lampen, geen HID (stukje veiligheid)
bekleding oude 140 (dan blijft het originele en onverprutste materiaal in "nieuwstaat")
Scheel stoelen (de originele zijn van nylon, dat gaat stuk, hoezen zijn geen porum, en met een beetje "hoeken"val je van je stoel)
M410 overdrive (de voordelen kennen we...) Inmiddels een P1800 koppelinghuis gevonden om e.e.a. achter de B20 te knopen, is uiteindelijk M46 geworden met een aangepast huis van Huke Basart
Kruisstukken korte tusssenas vv en uitgebalanceerd
Tunnelbak korte pook maken van een 240, Stukje comfort, werd ook als accesoire aangeboden maar moeilijk, en heel, te vinden)momenteel heb ik een kort bakje met klok welke voor de pook wordt geplaatst
KM kabel voor O/D
Ralley cluster overbouwen (originele 5 meter versie)
cluster op dashboard met olietemp- / voltage- / buitentempmeter (originele 5 meter versie)
Isolatie materiaal motorkap en schutbord
Voorspoiler overzetten en spuiten, staat in de primer, heeft helaas ingevreten op de fabrieks coating, fijn weer, op nieuw (origineel Competition parts)
Schokbrekers Bilstein (veel beter, gas gevuld en zowel in- als uitgaande slag dempend, de minste beweging wordt al gecorrigeerd) Overigens riep iemand onlangs, "die gaan binnen een jaar stuk, ben benieuwd, beetje kassa wel...
Zijspiegels (de aanwezige verkeerde spiegel er af, en nu 2 sport spiegels nog verkeerder, uit de periode , er op)Spacers 3mm (voor de correctie van de ET waarde vanwege de V70 velgen)
Bakje op dash (vervallen ivm xtra meters), bakje aan dash (origineel accesoire)
Pookhoes maken, rubberen versie scheurt altijd. Wordt een 740 exemplaar van leer, aangepast met een vinyl onderzijde om eventueel met klittenband op de tunnel te kunnen vastzetten
short throw shifter (pook) gemonteerd
achterbank leer repareren invetten en overzetten
3e remlicht overzetten (240, je wilt toch wel opvallen in de file)omgebouwd naar LED
Audio aanleggen
Deurpanelen oude auto herstellen en overzetten (het originele goedkope interieur is deels nylon en cognac kleurig)
Interval
Ruitenwisser sproeiers overzetten (rails van een pug 405 op de wisser, werkt perfect!!)
Alf (niet origineel)
Lampjes vloer
rolgordels (stukje veiligheid, de ouder versies hadden ze al, deze auto is een "budget" versie geweest)
Volvo jalousie op buitenzijde achterruit
antennekabels aanleggen, mogelijk antenne op de achterruit verwarming (hoeft er geen gat in het spatbord, beweegt altijd door de wind)
Stuur, "boss" aanpassen op nieuw stuur en overzetten (Moto Lita stuur, dikker en wat kleiner, stuur prettiger en stapt makkelijker in)
Motorblok oude auto overbouwen (ja ik weet het, originele heeft 60000 k maar het "oude blok heeft nog minder gelopen en loopt (iets)harder)
[color=green]koeling (ik heb ooit een 240 koelblok in de kappen van de 140 versie laten zetten, plus een Kenlow fan monteren.
Fan van de waterpomp af. Dit levert gratis PK's op en je pomp plus snaar gaan langer mee)
koplamphuizen vv
oliekoeler (het wordt heet)
roest achter scharnieren aanpakken (belgische auto's zijn erg schraal gespoten)
claxon overzetten (nu stuk)(waar heb ik dat ding gelaten) Nieuwe gemonteerd
filter adapter overzetten (hierdoor kan een groter filter worden gemonteerd, je kunt er beter bij en helpt de temperatuur lager te houden doordat de uitlaat er niet langs loopt
Lampje motorruimte lampje kofferruimte(origineel)
plaatselijk stralen dorpels, (steenslag) en behandelen
sluitingen zijruitjes plaatsen (bij wie breken ze niet af)
Stralen binnenzijde wielranden
Zijlichtjes plaatsen (dat vindt ik leuk)
mogelijkheid voor aanpassen grill bekijken, raster door RVS gaas vervangen
mistachterlamp vv (nu een plastic doosje, wordt een chromen Hella)(waar heb ik dat ding gelaten)
getint glas overzetten
getinte voorruit (de originele ruit is nog goed inclusief inrijsticker, en krijg die er maar eens af)snowcap overzetten (origineel Volvo "72-einde 240)
Emblemen vv/aanpassen emblemen
Kentenplaathouders. kentekenplaathouder achter voor gas dop monteren (kantelbaar)
[color=red]Schuifdak (ooit)
Trekhaak
Voortrein uitwisselen (verlaagd)
achterveren uitwisselen (verlaagd)
geventileerde schijven V/A met bijbehorende blokken monteren
Simons systeem overhangen alvorens 4-2-1 spruitstuk inpakken (scheelt max 70% warmte, = vermogen, lees trekkracht onderin!), een inmiddels verkrijgbaar 4-2-1 spruitstuk, kopie van de R-sport versie is beter in de lage toeren. Indien een dergelijk STALEN exemplaar wordt toegepast ÃÂn ingepakt op een straatauto, dan moet deze ook worden ingespoten!!! De windingen houden anders vocht vast en ben je binnen een jaar de spruitstuk kwijt.
flens achteras wisselen met grotere diameter
draagbalk versnellingbak aanpassen ivm M46
PU bussen Panhardstang (later)
[color=green]instelbare Panhardstang
PU bussen draagarmen voor (later)
PU bussen achter
stabi achter
multilink
2 serie rack
kentekenverlichtinghouder vervangen door gespoten exemplaar
handgreep kofferbak accesoire
nieuw type startmotor
US achterlampglazen
US side lights
achterlamunits aangepast voor 4 achtelampen in LED
stekers uitproberen op achteruitrij schakelaar bak
tunnelbak voor korte pook
onderzijde gootjes behandelen en plaatsen voorste GLT windgeleiders
mistlampen gemonteerd
En allerlei andere tijdrovende narigheid waar je even niet aan wilt denken..
Ik zal alle verdere aanvullingen hier voortzetten, uitgaand van het eerdere geplaatste lijstje. Om te voorkomen dat we "off-topic" gaan. Rood moet nog, groen is gedaan. Oranje is in wording
"Mijn eerste 144 heb ik ook nog, gekocht in 86 en een jaar of 13 elke dag mee gereden. Alles wat daar aan is veranderd wordt overgebouwd. Verder pas ik nog wat zaken aan. Lijstje (de grootste bedreiging voor de portemonnee) gaat er in grote lijnen zo uit zien:
gasinstallatie nieuw ( ik ben overeen gekomen met een installateur dat ik de bij hem aan te schaffen spullen zelf installeer, scheelt centjes en je kunt het zo goed mogelijk doen als je wilt)
vloerbedekking 240 (prettiger dan rubber en stiller in de cabine)
wintermatten (hou je de vloerbedekking prutvrij in de natte maanden, toevallig gevonden, er staan hier 2 144's op de sloop waarvan eentje beter is dan de gemiddelde auto die je op de weg ziet)
Banden 16" op V70 velgen (stukje wegligging, wel noodzaak voor winterrubber want het wordt zo wel breed)
Klokje
tectyl
uitlijnen
geventileerde schijven&blokken (wat sneller gaat en geen ABS heeft moet ook op tijd stoppen)
verlichting aanpassen, laatste Philips Xenon lampen, geen HID (stukje veiligheid)
bekleding oude 140 (dan blijft het originele en onverprutste materiaal in "nieuwstaat")
Scheel stoelen (de originele zijn van nylon, dat gaat stuk, hoezen zijn geen porum, en met een beetje "hoeken"val je van je stoel)
M410 overdrive (de voordelen kennen we...) Inmiddels een P1800 koppelinghuis gevonden om e.e.a. achter de B20 te knopen, is uiteindelijk M46 geworden met een aangepast huis van Huke Basart
Kruisstukken korte tusssenas vv en uitgebalanceerd
Tunnelbak korte pook maken van een 240, Stukje comfort, werd ook als accesoire aangeboden maar moeilijk, en heel, te vinden)momenteel heb ik een kort bakje met klok welke voor de pook wordt geplaatst
KM kabel voor O/D
Ralley cluster overbouwen (originele 5 meter versie)
cluster op dashboard met olietemp- / voltage- / buitentempmeter (originele 5 meter versie)
Isolatie materiaal motorkap en schutbord
Voorspoiler overzetten en spuiten, staat in de primer, heeft helaas ingevreten op de fabrieks coating, fijn weer, op nieuw (origineel Competition parts)
Schokbrekers Bilstein (veel beter, gas gevuld en zowel in- als uitgaande slag dempend, de minste beweging wordt al gecorrigeerd) Overigens riep iemand onlangs, "die gaan binnen een jaar stuk, ben benieuwd, beetje kassa wel...
Zijspiegels (de aanwezige verkeerde spiegel er af, en nu 2 sport spiegels nog verkeerder, uit de periode , er op)Spacers 3mm (voor de correctie van de ET waarde vanwege de V70 velgen)
Bakje op dash (vervallen ivm xtra meters), bakje aan dash (origineel accesoire)
Pookhoes maken, rubberen versie scheurt altijd. Wordt een 740 exemplaar van leer, aangepast met een vinyl onderzijde om eventueel met klittenband op de tunnel te kunnen vastzetten
short throw shifter (pook) gemonteerd
achterbank leer repareren invetten en overzetten
3e remlicht overzetten (240, je wilt toch wel opvallen in de file)omgebouwd naar LED
Audio aanleggen
Deurpanelen oude auto herstellen en overzetten (het originele goedkope interieur is deels nylon en cognac kleurig)
Interval
Ruitenwisser sproeiers overzetten (rails van een pug 405 op de wisser, werkt perfect!!)
Alf (niet origineel)
Lampjes vloer
rolgordels (stukje veiligheid, de ouder versies hadden ze al, deze auto is een "budget" versie geweest)
Volvo jalousie op buitenzijde achterruit
antennekabels aanleggen, mogelijk antenne op de achterruit verwarming (hoeft er geen gat in het spatbord, beweegt altijd door de wind)
Stuur, "boss" aanpassen op nieuw stuur en overzetten (Moto Lita stuur, dikker en wat kleiner, stuur prettiger en stapt makkelijker in)
Motorblok oude auto overbouwen (ja ik weet het, originele heeft 60000 k maar het "oude blok heeft nog minder gelopen en loopt (iets)harder)
[color=green]koeling (ik heb ooit een 240 koelblok in de kappen van de 140 versie laten zetten, plus een Kenlow fan monteren.
Fan van de waterpomp af. Dit levert gratis PK's op en je pomp plus snaar gaan langer mee)
koplamphuizen vv
oliekoeler (het wordt heet)
roest achter scharnieren aanpakken (belgische auto's zijn erg schraal gespoten)
claxon overzetten (nu stuk)(waar heb ik dat ding gelaten) Nieuwe gemonteerd
filter adapter overzetten (hierdoor kan een groter filter worden gemonteerd, je kunt er beter bij en helpt de temperatuur lager te houden doordat de uitlaat er niet langs loopt
Lampje motorruimte lampje kofferruimte(origineel)
plaatselijk stralen dorpels, (steenslag) en behandelen
sluitingen zijruitjes plaatsen (bij wie breken ze niet af)
Stralen binnenzijde wielranden
Zijlichtjes plaatsen (dat vindt ik leuk)
mogelijkheid voor aanpassen grill bekijken, raster door RVS gaas vervangen
mistachterlamp vv (nu een plastic doosje, wordt een chromen Hella)(waar heb ik dat ding gelaten)
getint glas overzetten
getinte voorruit (de originele ruit is nog goed inclusief inrijsticker, en krijg die er maar eens af)snowcap overzetten (origineel Volvo "72-einde 240)
Emblemen vv/aanpassen emblemen
Kentenplaathouders. kentekenplaathouder achter voor gas dop monteren (kantelbaar)
[color=red]Schuifdak (ooit)
Trekhaak
Voortrein uitwisselen (verlaagd)
achterveren uitwisselen (verlaagd)
geventileerde schijven V/A met bijbehorende blokken monteren
Simons systeem overhangen alvorens 4-2-1 spruitstuk inpakken (scheelt max 70% warmte, = vermogen, lees trekkracht onderin!), een inmiddels verkrijgbaar 4-2-1 spruitstuk, kopie van de R-sport versie is beter in de lage toeren. Indien een dergelijk STALEN exemplaar wordt toegepast ÃÂn ingepakt op een straatauto, dan moet deze ook worden ingespoten!!! De windingen houden anders vocht vast en ben je binnen een jaar de spruitstuk kwijt.
flens achteras wisselen met grotere diameter
draagbalk versnellingbak aanpassen ivm M46
PU bussen Panhardstang (later)
[color=green]instelbare Panhardstang
PU bussen draagarmen voor (later)
PU bussen achter
stabi achter
multilink
2 serie rack
kentekenverlichtinghouder vervangen door gespoten exemplaar
handgreep kofferbak accesoire
nieuw type startmotor
US achterlampglazen
US side lights
achterlamunits aangepast voor 4 achtelampen in LED
stekers uitproberen op achteruitrij schakelaar bak
tunnelbak voor korte pook
onderzijde gootjes behandelen en plaatsen voorste GLT windgeleiders
mistlampen gemonteerd
En allerlei andere tijdrovende narigheid waar je even niet aan wilt denken..