15 July 2009, 16:22
Volvo 244 GLE op LPG. Na veel backfires te hebben gehad, heb ik het motorblok vervangen voor een betere 'minder versleten'.
Om te zorgen dat het gedoe met een kromme luchmassa schijf, bij een backfire, te voorkomen zou de schijf met arm omhoog moeten staan bij het rijden op LPG.
Met een paar servo's van deurvergrendeling en een doos Meccano [Temsi] heb ik een mechanische kleplichter in elkaar geknutseld.
Hij wordt bediend door de schakelaar voor LPG / benzine.
Omdat de aandrijving door servo's niet continu bekrachtigd kan worden, zit er een micro-switch tussen die de stroom kring onderbreekt maar tevens op het dashboard een ledje laat branden.
De kleplichter zelf zit in het luchtmassa meterhuis. Met wat contra gewichten loopt het systeem mooi soepel.
Het werkt goed, bijkomend voordeel is dat ik 100 km meer op een tank LPG rijd en dat de plunjer van de benzine injectie niet slijt.
Tevens zal bij een eventuele backfire de druk gemakkelijk langs de schijf kunnen.
![[Afbeelding: lmm-servo-4.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-4.jpg)
![[Afbeelding: klep1.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/klep1.jpg)
![[Afbeelding: klep2.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/klep2.jpg)
[img width=450 height=600]http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/klep3.jpg[/img]
![[Afbeelding: lmm-servo-1.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-1.jpg)
![[Afbeelding: lmm-servo-2.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-2.jpg)
![[Afbeelding: lmm-servo-3.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-3.jpg)
Misschien kan het ontwerp wel anders/beter maar dit koste mij bijna niets en het is redelijk bedrijfszeker.
Om te zorgen dat het gedoe met een kromme luchmassa schijf, bij een backfire, te voorkomen zou de schijf met arm omhoog moeten staan bij het rijden op LPG.
Met een paar servo's van deurvergrendeling en een doos Meccano [Temsi] heb ik een mechanische kleplichter in elkaar geknutseld.
Hij wordt bediend door de schakelaar voor LPG / benzine.
Omdat de aandrijving door servo's niet continu bekrachtigd kan worden, zit er een micro-switch tussen die de stroom kring onderbreekt maar tevens op het dashboard een ledje laat branden.
De kleplichter zelf zit in het luchtmassa meterhuis. Met wat contra gewichten loopt het systeem mooi soepel.
Het werkt goed, bijkomend voordeel is dat ik 100 km meer op een tank LPG rijd en dat de plunjer van de benzine injectie niet slijt.
Tevens zal bij een eventuele backfire de druk gemakkelijk langs de schijf kunnen.
![[Afbeelding: lmm-servo-4.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-4.jpg)
![[Afbeelding: klep1.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/klep1.jpg)
![[Afbeelding: klep2.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/klep2.jpg)
[img width=450 height=600]http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/klep3.jpg[/img]
![[Afbeelding: lmm-servo-1.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-1.jpg)
![[Afbeelding: lmm-servo-2.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-2.jpg)
![[Afbeelding: lmm-servo-3.jpg]](http://www.kayauke.nl/240/volvo/LPG-244/lpgpics/lmm-servo-3.jpg)
Misschien kan het ontwerp wel anders/beter maar dit koste mij bijna niets en het is redelijk bedrijfszeker.
ex volvo's | volvo 245 polar 1993 | volvo 944 IC 1996 | volvo 245 GLT 1988 |volvo 244 GLE 1980 |volvo 245 GL 1982 | volvo 340 GL Redline 1990 | volvo 340 winner 1985 | volvo 340 DL special 1987 |