Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bedrading...ik kom er niet meer uit.
HansDAF, erg bedankt, hier kan ik zeker wat mee.

Nog even over de draad op de verdeler; ik heb nu twee draden aangeloten, ik neem aan dat er slechts ÃÂÃÂn draad wordt aangesloten (die van de bobine naar de verdeler loopt)?

Zijn er nog wijzigingen in het schema als de auto op LPG rijdt? Als ik nu de bobine aansluit op de verdeler, dan krijgt de converter een signaal dat ongeveer 3 seconden duurt, alsof er een gaskraantje open wordt gezet. De auto kan daarna gewoon gestart worden. Ik neem aan dat de converter ook in hetzelfde circuit meedoet als in de schema's aangegeven?

HansDAF schreef:Zag een draad op de foto's (groen/geel) die waarschijnlijk in een stopkontakt thuis hoort.
Zou ik gelijk ook even vervangen...

Bedoel je hiermee die groene draad die op foto 2 is aangesloten op de zwarte draad? Ik weet niet hoe dat onderdeel heet naast de bobine zit, waaruit een zwarte, gele, rode en groene draad komt. Er staat op het plaatje dat deze groene naar de 'points' moet lopen. Vandaar dat ik de groene draad heb aangesloten op de zwarte die naar de verdeler loopt.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Hier een schema van een LPG installatie
http://i292.photobucket.com/albums/mm15/...schema.jpg
Je ziet dat er een draad van de bobine (-) loopt naar het veiligheidsrelais.
Deze trekt de gasafsluiters open op het moment dat de bobine vonkt.
Zou de motor afslaan (en dus niet meer vonkt) dan wordt ook de toevoer van LPG afgesloten.
Prettig idee zou ik zo zeggen...........

Benader je vraagstuk in 3 delen:
1.Zorg dat de D+ weer op de dynamo aangesloten wordt, en de sluiting weg.
2.Sluit de draden van de bobine weer aan volgens schema.
3.Sluit de draad van het veiligheidsrelais weer aan op de - van de bobine.

Laat je even weten als ie het weer doet ??
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Die geel/groene draad leek alsof ie van massief koper is, zoals in een stopkontakt.
Als dat zo is zal ie in de loop van de tijd kapot trillen omdat de draad te stug is.
Anders lekker laten zitten.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
Ja, dat zal ik doen. Ik ga er over een week weer mee bezig.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Ben vandaag met de bedrading bezig geweest. De kortsluiting is weg en de motor loopt weer, maar ik hou twee draden over. De temperatuur wordt niet weergegeven op het dashboard (meter loopt meteen op na starten).

Op de eerste foto de twee draden, waarvan ik niet weet waar ze op aangesloten moeten worden:

[Afbeelding: P1010102.jpg]

De zwarte draad met de blauwe aansluiting komt vanaf het schutbord (zie onderstaande foto 2):

[Afbeelding: P1010103.jpg]

De draad met de witte aansluiting bestaat uit twee draden (een rood/blauwe en een blauwe). Deze komen vanuit de stekkerdoos:

[Afbeelding: P1010104.jpg]

De aansluiting van de bobine:

[Afbeelding: P1010105.jpg]

Wie kan mij helpen met deze draden? Waar moeten ze worden aangesloten? Zoals eerder aangegeven, de temperatuurmeter gaat bij starten meteen in de uiterste stand omhoog staan.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Harry,

Allereerst: je temperatuurmeter is massaschakelend, d.w.z. dat er vanuit je dashboard plus op de meter staat en in de massadraad geschakeld wordt. Niet met een schakelaar maar met een variabele weerstand(temperatuursensor)Zodra de weerstand groter of kleiner wordt verandert de stand van je temp meter. Waarschijnlijk ligt de massadraad van je meter direct aan massa. Ik vermoed dat dit de draad is die op je bobine aangesloten is. Zodra de contactpunten van je stroomverdeler sluiten maakt deze bobine massa. Doordat dit via de bobine loopt (met bijbehorende weerstand)geeft je temp. meter waarschijnlijk maximaal aan.
Volgens mij hoort die draad daar helemaal niet thuis.
Maak deze draad los van de bobine en kijk of je temp. meter wegzakt.
Op het schema is de draad die verbonden is met je sensor geel en zit in dezelfde connector als de aansluitingen voor je startmotor.
Zal morgen even een electrisch schema posten.
Antwoord
De temperatuursensor, waar zit deze eigenlijk? Naast de oliefilter zit een sensor, maar is dit niet de oliemeter? Ik heb gisteren lang gezocht naar de temperuursensor, niet gevonden. Maar goed, ik ben ook echt een leek op dit gebied.

HansDAF, bedankt voor je aanwijzingen. Ik daardoor al een stuk verdergekomen.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Temp sensor zit in de cilinderkop, onder inlaat van de tweede of de derde cilinder.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik ben er uitgekomen. Het heeft me uiteindelijk 10 zekeringen gekost, maar alles functioneert weer. Bedankt voor jullie hulp, dat scheelt weer een hoop tijd, geld en energie.
Volvo 740 tic '84.
Antwoord
Super !
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Knipperlicht en alarmlichten doen het niet meer Linde en koen 1 172 24 May 2025, 21:56
Laatste bericht: BartJu
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 710 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 polar start niet meer Denny 5 1.386 27 October 2023, 18:23
Laatste bericht: Marc1970
  B230F start soms niet Van Schellen 4 1.218 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  V40 2002 binnenverlichting werkt niet RemcoStarterV40 0 916 13 April 2023, 18:58
Laatste bericht: RemcoStarterV40
  Over lichtschakelaar bedrading en vage relais... Woutair 2 1.584 14 December 2022, 20:34
Laatste bericht: HSGHOR
  Dim verlichting doet het niet - OPGELOST - Boet 2 1.821 17 November 2022, 18:11
Laatste bericht: Boet
  Knipperlicht relais blijft vast hangen - EDIT de auto start helemaal niet meer marc-f 11 5.058 12 October 2022, 22:31
Laatste bericht: Rob
  Achterlicht werkt niet, remlicht wel Bart240 5 5.608 5 September 2022, 12:00
Laatste bericht: Bart240
  Help, Spoed! Volvo 240 start niet meer marc-f 4 1.810 3 August 2022, 15:13
Laatste bericht: marc-f

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: