14 March 2009, 21:49
Een paar weken geleden had ik het voornemen mijn achteras eens te wisselen voor een model met een langere overbrenging.Ik had een as met 3.54:1 die er voor zou moeten gaan zorgen dat de diesel minder toeren zou gaan maken.Toen ik mijn as er onder uit had gehaald zag ik tot mijn stomme verbazing dat dat OOK een 3.54 was @#$!%^!Bij ons op de zaak zegt iemand ââ¬ÅAlle l*llen heten Jan ââ¬Â¦..zou dat dan toch kloppen???)
Maar ja wie ââ¬Åaââ¬Â zegt moet ook ââ¬Åbââ¬Â zeggen ,dus ik een oproepje gedaan op volvolvo en op de volvo700-vereniging voor een as met 3,15 of 3,33:1.
Helaas geen reactie maar inmiddels ook wat gaan oriënteren op het verhaal dat Volvo ashuizen gebruikt van DANA en dat die ook onder Jeep zitten.Ook op dit forum is recent weer een topic geschreven waarin de verwarring over de assen onder de 240 aan de orde komen.Er zijn 2 typen nl. de 1030 en de 1031.Laat nu toevallig Gideon op dit forum 2 assen gratis af te halen hebben 1 maal de 1030 en 1 maal de 1031 zoals het zich op de foto laat aanzien.Die assen hebben beide een ratio van 3,74:1 en dat is niet de door mij gewenste overbrenging.Toch de assen maar gehaald om te kunnen passen en meten met een kroonwiel en pignon in de ratio 3,07!!Om te kunnen passen met spullen van jeep heb ik 2 sets kroonwiel/pignon kunnen lenen van Maasbach 4x4 uit Amersfoort.Om kort te gaan ;ik heb geen passende combinatie kunnen vinden die zou passen in de 1030 of 1031 assen.
Maar ik wil toch een 3.07 dus dan maar eindeloos surfen op jeep-fora (leve het WWW).Uiteindelijk diverse verhalen gevonden van mensen die assen naar eigen smaak ombouwen;ze pakken een dana as en verwijderen de asbuizen / fusee dragers etc. om het hele zaakje daarna op te bouwen naar eigen smaak.Dit geeft de burger weer moed dus de grenzen werden verlegd naar een re-tube van de Dana35.Het is geen uitvinding van mij ,ik volgde gewoon wat topics, veelal uit de USA.
Google maar eens op DANA RETUBE RETUBING AXELTUBES PUMPKIN SHAVING etc. er is wel e.e.a. te vinden.
5 assen ;
-jeep cherokee 3,55
-volvo 3,54 2X
-volvo 3,74 2X
Inwendige D35
Deze as mocht ik lenen van Maasbach en bij geschiktheid kopen.Helaas had deze as een 3.54 ratio en voor een 3.07 is een andere kroonwieldrager nodig.De Engelstaligen noemen dat de carrierbreak, dat houdt op dat een bepaalde kroonwieldrager/differentieel maar een beperkte serie kroonwielen kan worden gemonteerd.Bij DANA30 ligt de carrierbreak op <3.54 break 3,74> dus voor alles lager dan 3.54 heb je een carrier en voor alles hoger dan 3,74 heb je een andere carrier nodig.Bij de DANA35 ligt de carrierbreak helaas bij <3.31.Maar als je een andere carrier zet moet je ook de lagers vervangen afstellen etc. etc. Dus ik heb er nog een as bijgekocht met een reeds geschikte ratio van 3,07:1 van een jep cherokee.Nu hoefde ik alleen de asbuizen maar over te zetten om een geschikte as te krijgen.Zowel de 3.07 als de 3.55 zijn voorzien van een LSD = limited slip diff. Ik ben heel benieuwd hoe dat uit zal pakken in de praktijkââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦
Hierboven nog een plaatje van de DANA30 van jeep (vooras) en Volvo achteras, duidelijk is te zien het verschil in pignonlengte.De Volvo is de onderste set.
Jeep + Volvo-as de Volvo as is hier al van zââ¬â¢n asbuizen ontdaan door het huis rond de proplassen in te slijpen (verloren-huis-methode)
Difhuizen vergeleken, het Volvo huis is 40 mm smaller dan de Dana 35 maat van uitsteken van de pignonas is overigens wel gelijk 30/35
De plasmasnijder is geknipt voor het verwijdeen van de harde proplassen (verloren-pijp-methode)
Wel goed kijken of er echt geen braam meer op de asbuis achterblijft na 3mm uitpersen want dat kan je ashuis ruïneren.
Uitpersen stompjes asbuis (na uitsnijden lassen) die nog in het DANA35 huis achterbleven
Uitmeten ashoeken uiteraard belangrijk om straks de goede hoek te krijgen van je pignonas-flens t.o.v. de aandrijfas/wagenlijn.Een gewone waterpas en een instelbare waterpas met gradenboog is daarbij heel handig gebleken.
Afdraaien van de linker steekas omdat bij passen van de zaak (hieronder) te zien blijkt dat de carrier de steekas net niet ver genoeg ââ¬Åbinnenlaatââ¬Â.As laat zich goed draaien (tot mijn verbazing)
Huis met kale steekassen meten ,rekenen ,meten ,rekenen etc.
Na het aftekenen van de lijn die de askanteling aangeeft en persdiepte het inpersen van de 1e asbuis onder de werkplaatspers.Van te voren huis en asbuis ingesmeerd met groene loctite voor supergoede borging.Het persen kostte ruwweg zoââ¬â¢n 20 ton kracht.
Om het inelkaar-drukken van het difhuis te voorkomen voor alle zekerheid nog een pijp gedraaid op de draaibank die precies tussen de aanlegvlakken past van de carrierlagers.Voorkomen is beter dan genezen immers.Ook heb ik ,om wegknikken tijdens beginfase van inpersen te voorkomen, een pijp ter centrering in de asbuis geplaatst die ook gecentreerd is in de tegenoverliggende asbuisboring.
Inpersen 2e buis
Proplassen van de nieuwe asbuizen.Zelfs orginele assen hebben vaak gescheurde proplassen, dit vanwege de verschillende materialen.De asbuizen zijn een soort constructiestaal de ashuizen een soort gietstaal.Er zijn wel electroden die geschikt zijn maar die zijn behoorlijk duur (en gaan per pak uiteraard).
Nut van de proplassen is ook meer borging tegen uitschuiven/verdraaing van de asbuizen i.p.v. toevoeging aan totale as-sterkte.
Om straks weer een snelheids-signaal te hebben moest er ook weer een pijpje worden ingelast om plaats te bieden aan de Volvo snelheids-sensor die de tanden op het kroonwiel gebruikt om er een signaal vanââ¬Â te makenââ¬Â
Testen opnemer nadat het pijpje in het deksel is gelast, de multimeter geeft een gemiddelde aan, in werkelijkheid is het geen vlakke spanning maar een golf of blokspanning.Multimeter geeft echter wel redelijke indikatie als je aan het kroonwiel/steekas draait.
Het stralen van de as is niet zo goed voor fototoestellen lees ik op pagina 234 van de bijsluiter dus heb ik alleen een foto van de uitvoerend artiest.
Wordt vervolgtââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦.(as ligt nu te drogen van grondlaag en wordt komende weken opgebouwd en belangrijker nog : ondergebouwd, kan haast niet wachten 2100omw/min bij 100KM/uur)
Als je ook zin hebt gekregen: op het "jeepforum" staan wel eens DANA 35 assen te koop en op marktplaats staan er ook 2...........
Update / vervolg;
Na de het stralen van de achterasdelen 2x in de roestwerende verf gezet.Gelijk ook maar even wat andere delen meegenomen die in de buurt zaten.
En wat droogt er nu lekkerder dan een voorjaarszonnetjeââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦Ã¢â¬Â¦.
Doorzichtje door asbuis>> difhuis >> asbuis , lijkt redelijk in lijn te liggen gelukkig.
Zicht op de pignongaffel die straks het kruis-stuk moet gaan herbergen van de orginele Volvo aandrijfas.
Bij het demonteren van de eindflens sneuvelde 1 van de kruisstuknaaldlagers dus moest er een nieuw kruisje komen.Gelukkig gebruikt jeep behalve achterassen van DANA-SPICER ook aandrijfassen / tussenassen van die fabriek, juist ja net als Volvo dus kon ik behalve een nieuwe pignonkeering gelijk ook even een kruisje kopen bij de 4x4 specialist Maasbach die mij steeds vriendelijk te woord staat en het wel grappig vind een Jeep as onder een Volvoââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦..
Na het afstellen van het dif kunnen de steekassen er in met keeringen en lagers.Het afstelen van het dif noem ik maar zo tussen neus en lippen door maar is een heel interessant karwei en een topic op zichzelf.Ik heb alle benodigde info uit dit topic gehaald en dat moet je eigenlijk echt eens (vluchtig) lezen / bekijken!!!!
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/
Binnenaanzichtje van het ingelaste pijpje waar de snelheidsopnemer in komt.Voor de zekerheid nog maar even afgekit van binnenuit.
O ja, er moet nog olie in en ook nog eens speciale olie; Jeep schrijft voor LSD diffen olie voor met de specificatie 90W140 LS .Bovendien is het beter volgens de specialist er ook nog een busje Kendall frictie-modifier aan toe te voegenââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦Anders kunnen je frictieplaten op den duur gaan kraken knoeperen of hoe je het ook wilt noemen.
En dan is eindelijk het uur U aangebroken; de as kan er onder!!!
Detailopname van de nieuwe situatie aandrijfasaansluiting;
Na veel werk kon er dan eindelijk (een paar weken later dan gedacht) een proefrit gemaakt worden.Nooit geweten dat en 245 zoââ¬â¢n windgeruis geeft bij 120KM/uur.(eigenlijk best raar voor zo'n aerodynamisch karretje) Conclusie, de motor maakt flink minder herrie en de as zelf hoor ik helemaal niet meer!Wat een verschil zeg,helaas is het verschil in trekkracht rechtevenredig; hij is flink luier geworden,de motor moet nu gaan werken om een beetje gang te maken.Het wagen-zieke deel van het gezin is ook weer helemaal gelukkig,de turboboost is een stuk minder voelbaar in de maagstreek dus ââ¬ÅIn the endââ¬Â alleen maar blijde gezichten.
Maar ja wie ââ¬Åaââ¬Â zegt moet ook ââ¬Åbââ¬Â zeggen ,dus ik een oproepje gedaan op volvolvo en op de volvo700-vereniging voor een as met 3,15 of 3,33:1.
Helaas geen reactie maar inmiddels ook wat gaan oriënteren op het verhaal dat Volvo ashuizen gebruikt van DANA en dat die ook onder Jeep zitten.Ook op dit forum is recent weer een topic geschreven waarin de verwarring over de assen onder de 240 aan de orde komen.Er zijn 2 typen nl. de 1030 en de 1031.Laat nu toevallig Gideon op dit forum 2 assen gratis af te halen hebben 1 maal de 1030 en 1 maal de 1031 zoals het zich op de foto laat aanzien.Die assen hebben beide een ratio van 3,74:1 en dat is niet de door mij gewenste overbrenging.Toch de assen maar gehaald om te kunnen passen en meten met een kroonwiel en pignon in de ratio 3,07!!Om te kunnen passen met spullen van jeep heb ik 2 sets kroonwiel/pignon kunnen lenen van Maasbach 4x4 uit Amersfoort.Om kort te gaan ;ik heb geen passende combinatie kunnen vinden die zou passen in de 1030 of 1031 assen.
Maar ik wil toch een 3.07 dus dan maar eindeloos surfen op jeep-fora (leve het WWW).Uiteindelijk diverse verhalen gevonden van mensen die assen naar eigen smaak ombouwen;ze pakken een dana as en verwijderen de asbuizen / fusee dragers etc. om het hele zaakje daarna op te bouwen naar eigen smaak.Dit geeft de burger weer moed dus de grenzen werden verlegd naar een re-tube van de Dana35.Het is geen uitvinding van mij ,ik volgde gewoon wat topics, veelal uit de USA.
Google maar eens op DANA RETUBE RETUBING AXELTUBES PUMPKIN SHAVING etc. er is wel e.e.a. te vinden.
5 assen ;
-jeep cherokee 3,55
-volvo 3,54 2X
-volvo 3,74 2X
Inwendige D35
Deze as mocht ik lenen van Maasbach en bij geschiktheid kopen.Helaas had deze as een 3.54 ratio en voor een 3.07 is een andere kroonwieldrager nodig.De Engelstaligen noemen dat de carrierbreak, dat houdt op dat een bepaalde kroonwieldrager/differentieel maar een beperkte serie kroonwielen kan worden gemonteerd.Bij DANA30 ligt de carrierbreak op <3.54 break 3,74> dus voor alles lager dan 3.54 heb je een carrier en voor alles hoger dan 3,74 heb je een andere carrier nodig.Bij de DANA35 ligt de carrierbreak helaas bij <3.31.Maar als je een andere carrier zet moet je ook de lagers vervangen afstellen etc. etc. Dus ik heb er nog een as bijgekocht met een reeds geschikte ratio van 3,07:1 van een jep cherokee.Nu hoefde ik alleen de asbuizen maar over te zetten om een geschikte as te krijgen.Zowel de 3.07 als de 3.55 zijn voorzien van een LSD = limited slip diff. Ik ben heel benieuwd hoe dat uit zal pakken in de praktijkââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦
Hierboven nog een plaatje van de DANA30 van jeep (vooras) en Volvo achteras, duidelijk is te zien het verschil in pignonlengte.De Volvo is de onderste set.
Jeep + Volvo-as de Volvo as is hier al van zââ¬â¢n asbuizen ontdaan door het huis rond de proplassen in te slijpen (verloren-huis-methode)
Difhuizen vergeleken, het Volvo huis is 40 mm smaller dan de Dana 35 maat van uitsteken van de pignonas is overigens wel gelijk 30/35
De plasmasnijder is geknipt voor het verwijdeen van de harde proplassen (verloren-pijp-methode)
Wel goed kijken of er echt geen braam meer op de asbuis achterblijft na 3mm uitpersen want dat kan je ashuis ruïneren.
Uitpersen stompjes asbuis (na uitsnijden lassen) die nog in het DANA35 huis achterbleven
Uitmeten ashoeken uiteraard belangrijk om straks de goede hoek te krijgen van je pignonas-flens t.o.v. de aandrijfas/wagenlijn.Een gewone waterpas en een instelbare waterpas met gradenboog is daarbij heel handig gebleken.
Afdraaien van de linker steekas omdat bij passen van de zaak (hieronder) te zien blijkt dat de carrier de steekas net niet ver genoeg ââ¬Åbinnenlaatââ¬Â.As laat zich goed draaien (tot mijn verbazing)
Huis met kale steekassen meten ,rekenen ,meten ,rekenen etc.
Na het aftekenen van de lijn die de askanteling aangeeft en persdiepte het inpersen van de 1e asbuis onder de werkplaatspers.Van te voren huis en asbuis ingesmeerd met groene loctite voor supergoede borging.Het persen kostte ruwweg zoââ¬â¢n 20 ton kracht.
Om het inelkaar-drukken van het difhuis te voorkomen voor alle zekerheid nog een pijp gedraaid op de draaibank die precies tussen de aanlegvlakken past van de carrierlagers.Voorkomen is beter dan genezen immers.Ook heb ik ,om wegknikken tijdens beginfase van inpersen te voorkomen, een pijp ter centrering in de asbuis geplaatst die ook gecentreerd is in de tegenoverliggende asbuisboring.
Inpersen 2e buis
Proplassen van de nieuwe asbuizen.Zelfs orginele assen hebben vaak gescheurde proplassen, dit vanwege de verschillende materialen.De asbuizen zijn een soort constructiestaal de ashuizen een soort gietstaal.Er zijn wel electroden die geschikt zijn maar die zijn behoorlijk duur (en gaan per pak uiteraard).
Nut van de proplassen is ook meer borging tegen uitschuiven/verdraaing van de asbuizen i.p.v. toevoeging aan totale as-sterkte.
Om straks weer een snelheids-signaal te hebben moest er ook weer een pijpje worden ingelast om plaats te bieden aan de Volvo snelheids-sensor die de tanden op het kroonwiel gebruikt om er een signaal vanââ¬Â te makenââ¬Â
Testen opnemer nadat het pijpje in het deksel is gelast, de multimeter geeft een gemiddelde aan, in werkelijkheid is het geen vlakke spanning maar een golf of blokspanning.Multimeter geeft echter wel redelijke indikatie als je aan het kroonwiel/steekas draait.
Het stralen van de as is niet zo goed voor fototoestellen lees ik op pagina 234 van de bijsluiter dus heb ik alleen een foto van de uitvoerend artiest.
Wordt vervolgtââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦.(as ligt nu te drogen van grondlaag en wordt komende weken opgebouwd en belangrijker nog : ondergebouwd, kan haast niet wachten 2100omw/min bij 100KM/uur)
Als je ook zin hebt gekregen: op het "jeepforum" staan wel eens DANA 35 assen te koop en op marktplaats staan er ook 2...........
Update / vervolg;
Na de het stralen van de achterasdelen 2x in de roestwerende verf gezet.Gelijk ook maar even wat andere delen meegenomen die in de buurt zaten.
En wat droogt er nu lekkerder dan een voorjaarszonnetjeââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦Ã¢â¬Â¦.
Doorzichtje door asbuis>> difhuis >> asbuis , lijkt redelijk in lijn te liggen gelukkig.
Zicht op de pignongaffel die straks het kruis-stuk moet gaan herbergen van de orginele Volvo aandrijfas.
Bij het demonteren van de eindflens sneuvelde 1 van de kruisstuknaaldlagers dus moest er een nieuw kruisje komen.Gelukkig gebruikt jeep behalve achterassen van DANA-SPICER ook aandrijfassen / tussenassen van die fabriek, juist ja net als Volvo dus kon ik behalve een nieuwe pignonkeering gelijk ook even een kruisje kopen bij de 4x4 specialist Maasbach die mij steeds vriendelijk te woord staat en het wel grappig vind een Jeep as onder een Volvoââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦..
Na het afstellen van het dif kunnen de steekassen er in met keeringen en lagers.Het afstelen van het dif noem ik maar zo tussen neus en lippen door maar is een heel interessant karwei en een topic op zichzelf.Ik heb alle benodigde info uit dit topic gehaald en dat moet je eigenlijk echt eens (vluchtig) lezen / bekijken!!!!
http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/
Binnenaanzichtje van het ingelaste pijpje waar de snelheidsopnemer in komt.Voor de zekerheid nog maar even afgekit van binnenuit.
O ja, er moet nog olie in en ook nog eens speciale olie; Jeep schrijft voor LSD diffen olie voor met de specificatie 90W140 LS .Bovendien is het beter volgens de specialist er ook nog een busje Kendall frictie-modifier aan toe te voegenââ¬Â¦Ã¢â¬Â¦Anders kunnen je frictieplaten op den duur gaan kraken knoeperen of hoe je het ook wilt noemen.
En dan is eindelijk het uur U aangebroken; de as kan er onder!!!
Detailopname van de nieuwe situatie aandrijfasaansluiting;
Na veel werk kon er dan eindelijk (een paar weken later dan gedacht) een proefrit gemaakt worden.Nooit geweten dat en 245 zoââ¬â¢n windgeruis geeft bij 120KM/uur.(eigenlijk best raar voor zo'n aerodynamisch karretje) Conclusie, de motor maakt flink minder herrie en de as zelf hoor ik helemaal niet meer!Wat een verschil zeg,helaas is het verschil in trekkracht rechtevenredig; hij is flink luier geworden,de motor moet nu gaan werken om een beetje gang te maken.Het wagen-zieke deel van het gezin is ook weer helemaal gelukkig,de turboboost is een stuk minder voelbaar in de maagstreek dus ââ¬ÅIn the endââ¬Â alleen maar blijde gezichten.