Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ideale olietemperatuur bij warme motor
Hallo volvoliefhebbers,

Weet iemand wat de ideale olietemperatuur is voor een 240 Turbo bij een warme motor op de snelweg constant 120-130 km/uur?

Bij mij geeft de meter aan 130 graden Celsius. Is dat niet een beetje te veel?
De watertemperatuur zit mooi in het midden. Maar het midden van de olietemperaturmeter geeft 110 graden aan en daar zit ik zo'n 20 graden boven.
Wie weet meer?

groeten,

Peter van Doornum
olvo 245Turbo
Antwoord
130 graden is wel wat aan de warme kant voor gewoon cruisen op de snelweg lijkt me. zeker dat de sensor goed meet?
Voel eens aan de radiateur van de oliekoeler of die wel warm is bij het rijden. De thermostaat van de koeler (tussen blok en filter in gemonteerd) gaat bij 75 of 95 graden open.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
ja, 130gr is niet normaal. Die van mij kwam niet boven de 95 graden bij dat soort snelheden en is vlgs mij noot boven de 115 geweest, ook niet bij filerijden of een tijdje goed gassen.

Kon altijd wel aan de temp zien wanneer het weer tijd was om een halve liter olie erbij te gooien. Dat is je probleem niet neem ik aan?
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
Ticcie schreef:ja, 130gr is niet normaal. Die van mij kwam niet boven de 95 graden bij dat soort snelheden en is vlgs mij noot boven de 115 geweest, ook niet bij filerijden of een tijdje goed gassen.

Kon altijd wel aan de temp zien wanneer het weer tijd was om een halve liter olie erbij te gooien. Dat is je probleem niet neem ik aan?

precies bij mij komt hij ook nooit boven de 95 graden alleen in de zomer als ik file rij wil hij wel tegen de 100 graden worden of als het oliepeil tegen minium staat idd

mischien te weinig olie of een verstopt defecte oliekoeler/thermostaat
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
Citaat:Voel eens aan de radiateur van de oliekoeler

Een van de twee slangen(van de oliekoeler) moet na een snelwegrit heet zijn .
Bij mij komt ie ook niet boven de 95 graden.

Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Bedankt voor de waardevolle reacties.

Ik merk uit de reacties, dat de temperatuur veel te hoog is. Omdat ik een omgebouwde 200F motor heb, vraag ik me dan ook af of er wel een oliekoeler op zit. Zit die wel in een 200F motor. De turbo die er nu opzit is van een 740 en die is niet (water)gekoeld.
Ik heb ook gehoord dat het mengsel te arm is, wat dan weer zou komen doordat er niet de goede turboinjectoren op zitten. Laatst heb ik de lmm laten verplaatsen. Hij zat eerst na de intercooler en nu zit hij aan de andere kant tussen het luchtfilter en de turbo waar hij voort te zitten. Alleen merk ik nu dat de turbo langzamer aanspreekt wat volgens de monteur komt doordat het mensel te arm is.
Volgens hem kan het te arme mensel leiden tot een vehoogde motortemperatuur en dus ook een te hoge olietemperatuur?

Als de olietemperatuur inderdaad te hoog is met zo'n 130 graden, is het dan wel verstandig om ermee te gaan rijden?
Moet er dan geen oliekoeler worden gemonteerd?

groeten,

Peter van Doornum
olvo 245Turbo
Antwoord
een oliekoeker is dan zeker verstandig. elke koeler van een 2/7 serie turbo (benzine) werkt, maar er zijn wel eens wat verschillen. sommige latere 7 series hebben het filter met een arm naar achteren geplaatst, iets waarvoor bij een 240 meestal geen plaats is, maar dat hangt erg af van hoe de downpipe gemaakt is.

het motormanagement is relatief makkelijk om te bouwen naar turbo specificaties (ik dacht te herinneren dat het een relatief late 240 betreft). Het verplaatsen van de luchtmassameter zou eigenlijk geen invloed moeten hebben op het mengsel. In ieder geval is het goed dat deze nu zit op de plek waar ie voor ontworpen is, voor de turbo. Het management ziet een verandering in luchtstroom natuurlijk wat minder snel met de LMM voor de turbo, misschien dat ie daardoor wat minder snel reageert.

waar zit de temperatuursensor? wat voor type is het? er hoort volgens mij een 150C sensor in. zet je er een 120C sensor op (zoals bijv voor koelwater gebruikt is), dan geeft de meter 150 aan als de sensor 120 ziet. Maar daar los van, turbo zou ik met oliekoeler rijden.

de computers van een 740/940 van my 1990 en verder werken, zolang het niet de laatste 940 versie is met immobiliser (is ook op te lossen maar dat is onnodig). Injectoren+ voorweerstanden van een turbo. dat is eigenlijk genoeg. Injectoren van een 850 t5 gaan ook en hebben geen weerstanden nodig.

Het kan dat met de juiste turbo computers (en injectoren) de motor wat minder krachtig is, omdat de ontsteking minder vervroeging krijgt. van de andere kant kan de motor ook weer meer power hebben doordat deze de juiste hoeveelheid brandstof krijgt... voor de veiligheid is het turbo spul in ieder geval beter.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
hmmm... even kijken of ik dit goed begrijp....

Je hebt een 245... daar zit een B200F in.. en daar is een turbo tegenaan geknutseld ???
en je rijd -waarschijnlijk- met injectoren voor een atmosferische motor... en of de juiste ecu erin zit is ook nog maar de vraag...

En je hebt problemen.....

Dat is raar..... :Smile :Smile :Smile :Smile
Antwoord
Hallo Jelmar,

Je hebt helemaal gelijk. Overigens is het wel netjes gebeurd en toen de lmm nog rechts zat, dus na de intercooler liep hij goed en snel.
Nadat ik de lmm op advies van forumleden heb laten verplaatsen naar links, tussen luchtfilter en turbo, pakt de motor veel langzamer toeren op en heb ik voelbaar minder vermogen. Het lijkt net of het mengsel te schraal is.

groeten,

Peter
olvo 245Turbo
Antwoord
Ticcie en Eric Vermeer hadden de juiste vermoedens;
- beetje te weinig olie in de bak!
Wou ik toch even doorgeven...bedankt voor de tips!

Peter van Doornum
olvo 245Turbo
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen toeren maken met koude motor ID19 4 3.479 14 October 2010, 22:53
Laatste bericht: 242-turbo
  motor start niet meer cooper 12 7.791 29 March 2008, 04:14
Laatste bericht: thuur
  Motor verzuipt daanheijn 8 7.485 6 March 2008, 16:46
Laatste bericht: daanheijn
  240,1981 met 230et motor mspare 13 8.284 26 October 2007, 14:20
Laatste bericht: mspare
  Motor bekabeling 244 Turbo Henk 28 14.018 22 September 2007, 21:52
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)