Topics: 1
beste allemaal,
ik heb een vraag over mijn volvo 240 estate. We hebben er veel plezier aan. Ik denk dat er iets niet in orde is met de electra van de auto. Hij heeft vooral bij hard werken kuren.
De auto start altijd normaal, maar er blijven een drietal lampjes branden. De accu, handrem en achterlicht. Bij hard werken (trekken van een trailer) heeft hij de laatste keer een zekering eruit gegooid. Er kwam opeens een plastic verbrand luchtje uit de auto. Ook de achterverwariming gooit hij er steeds uit, dus die hebben we er maar even uit gelaten. (bij een nieuwe gelijk vonken)
Gister heeft mijn schoonvader nog gereden in onze auto en hij sloeg tot twee maal af. Verder reed hij prima, gaf hij aan. Na een 4/5/ minuten wachten kon hij de auto weer starten en wegrijden.
heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? M.i. zoeken naar een speld in een hooiberg.
groeten
peter
Topics: 42
massakabel & accupolen OK???
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
jepz,
Ik heb van de week een nieuwe accu laten plaatsen (was ook slecht), maar probleem niet verholpen. Ik heb alles door laten meten, maar accu is goed, hij wordt ook goed geladen, verder waren hier geen problemen te ondekken in het doormeten.
Het lijkt er idd wel op dat hij ineens de accu niet meer wil zien...
Topics: 42
laadstroom ook gemeten ??? ???
dynamo kan ook slecht zijn, of de bekabeling gecorrodeerd :-\ :-\
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 8
Alternator (dynamo), spanningsregelaar..... Veel meer kan het niet zijn denk ik.
Topics: 35
Klinkt inderdaad als een defecte spanningsregelaar. Ik zou dat als allereerste even checken, en pas als tweede de dynamo. Die vaag oplichtende lampjes tonen aan dat de dynamo niet bijlaadt en dat stroom wordt onttrokken aan de accu. Dat wordt in de eerste plaats geregeld d.m.v. de spanningsregelaar.
Kijk even of de lampjes terug uit gaan als je een flinke stoot gas geeft? Ik heb dat probleem ook eens gehad en d.m.v. een goeie dot gas 'schoot' de dynamo plots 'wakker' en ging weer bijladen. Dat hielp alleen maar de eerste paar keren, daarna gingen de lampjes niet meer uit. Spanningsregelaar dan vervangen en klaar.
Topics: 107
pmesse schreef:beste allemaal,
De auto start altijd normaal, maar er blijven een drietal lampjes branden. De accu, handrem en achterlicht. Bij hard werken (trekken van een trailer) heeft hij de laatste keer een zekering eruit gegooid. Er kwam opeens een plastic verbrand luchtje uit de auto. Ook de achterverwariming gooit hij er steeds uit, dus die hebben we er maar even uit gelaten. (bij een nieuwe gelijk vonken)
groeten
peter
Miksschien ergens sluiting van een draad bij de achterklep? Normaal denk ik bij dasboardlampjes die blijven branden ook aan de spanningsregelaar in eerste instantie, maar het doorbranden van zekeringen duidt toch op een ander - of een bijkomend euvel.
laadstroom is ook gemeten. Dynamo laad gewoon bij. Kan zijn dat koolborstels iets versleten zijn? dat er net te weinig doorgegeven wordt? Nog niet nagekeken, maar omdat hij gewoon goed bijlaadde kon dit m.i. niet zijn.
kan het te maken hebben met defect in de achterklep? bedrading? zekering hebben we er uit gelaten.
Vandaag nog gereden, maar bij juist teveel gas geven lichten de lampjes op. Bij het berijden van een heuvel had hij het even moeilijk en bleven de lampjes langer branden.
Vandaag wel met een staalborsteltje de zekeringenkast eens goed schoongemaakt.....
Topics: 82
Spanningsregelaar en koolborstels (min. lengte 5 mm) zitten aan een elektronisch Bosch piefje onderin de dynamo, als je dit vervangt heb je in een keer twee mogelijke problemen verholpen. Kijk ook of de sleepringen waar de koolborstels tegenaan zitten nog glad zijn.
Staan de V snaren nog een beetje strak? Zit de dynamo nog stevig en recht in lijn met de andere poelies vast? Zit de onderste poelie nog in elkaar? Deze bestaat uit een kern die op de krukas zit, een rubber laagje en dan pas de eigenlijke 'profielen' die de V snaren aandrijven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 107
pmesse schreef:Vandaag nog gereden, maar bij juist teveel gas geven lichten de lampjes op. Bij het berijden van een heuvel had hij het even moeilijk en bleven de lampjes langer branden.
Toch maar beginnen met de spanningsregelaar te vervangen dan