Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fotos van mijn zwarte 245
Zwarte Flirt schreef:Scandcar in Moergestel verkoopt o.a. de kabel. (http://volvoklassiekeronderdelen.nl)
Ik kon hem bij de onderdelen niet vinden maar bel maar even dan hoor je het wel en sturen ze hem als ze hem hebben wel op.
De montage is niet zo moeilijk, alleen om hem op de tast aan de teller vast te schroeven vond ik een (#*@ :-X) klus.
Succes! ;D

Had ik mijn pa voor. Die heeft ECHT kracht in zn handen. Bij de mijne destijds: 'Pa, ik krijg m er echt niet op.' Hij: 'kom hier...plop.' ;D

indien geïnteresseerd, ik zal zn tarief even vragen en desgewenst posten ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
TheSaint77 schreef:Had ik mijn pa voor. Die heeft ECHT kracht in zn handen. Bij de mijne destijds: 'Pa, ik krijg m er echt niet op.' Hij: 'kom hier...plop.' ;D

indien geïnteresseerd, ik zal zn tarief even vragen en desgewenst posten ;D

Haha, komt me bekend voor Big Grin
[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
;D ;D ;D ;D
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
gisteren en vandaag bezig geweest net de kachel en de km teller.
kmteller bij de bak losgemaakt, na zo'n 5 cm komt er een scherpe bocht, en daar is de kabel gebroken.
geprobeerd de kabel er uit te halen maar krijg 'm niet van de tellerunit af. Moet je nou links-om of rechtsom draaien? moet je eerst drukkn en dan draaien, of niet draaien? ik wil niks kapot maken natuulijk maar krijg het niet voor mekaar.

Kachel gedemonteerd, zo'n 3 uur bezig geweest met demontage, kachelhuis uit elkaar gehaald, troep er uit gehaald, motor getest, werkt nog, alle drie de standen. Weer in elkaar gezet, getest doet het nog. in de auto gehangen, los op de originele plek, getest, werkt nog. vast gezet, getest werkt nog. alles aangesloten, werkt nog. alles opgebouwd, werkt nog, alle drie de standen. ga proefrijden, motor warm laten worden, ventilator aangezet, stand 1 werkt, 2 werkt, 3 werkt, zet 'm terug in stand 1 stopt er mee, stand 2, niks, stand 3 werkt wel, maar na 10 seconden stopt ie hier ook$**&^%$#%^.
Heeft nog heel ff in stand 3 gewerkt hierna, maar krijg 'm niet meer aan de gang, grmbll.

afgelopen avond mijn dochters naar Ommen gebracht, kachel wordt warm, wordt daarna weer koud.
Ik denk lucht in de kachelradiator, slang naar verdamper dichtgedrukt, water moet dus door kachelradiator, onderste slang wordt ook warm, weer verder rijden, kachel blijft ff warm om vervolgens weer koud te worden ???
ik weet het niet meer, uurtje of 8 bezig geweest met de kachel, ventilator werkt nog steeds niet en wordt niet meer warm. En alles in de vrieskou voor op de stoep, baal als een stekker Sad
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Black Moose schreef:gisteren en vandaag bezig geweest net de kachel en de km teller.
kmteller bij de bak losgemaakt, na zo'n 5 cm komt er een scherpe bocht, en daar is de kabel gebroken.
geprobeerd de kabel er uit te halen maar krijg 'm niet van de tellerunit af. Moet je nou links-om of rechtsom draaien? moet je eerst drukkn en dan draaien, of niet draaien?


En alles in de vrieskou voor op de stoep, baal als een stekker Sad


Als je dit alles in de vrieskou op de stoep hebt gedaan, dan ben je wel een bikkel :o Jij kunt zo bij het leger gaan solliciteren Wink

De km.kabel is aan de teller met een soort bajonetsluiting; een beetje indrukken en linksom losklikken.
Aan de bak zit als ik me goed herinner de kabel met een rond dopje (met ribbeltjes) geschroefd op de bak.
Dit kan nogal vastzitten maar als je een waterpomptang op het dopje zet en linksom draait kun je na een paar slagen het dopje verder met de hand eraf draaien. Als het dopje eraf is trek je de kabel er zo uit.

Let goed op de lengte als je een andere km. teller kabel haalt ! Er zijn versch. lengtes voor 4-bak/automaatbak/5-bak.



http://auto-diversen.marktplaats.nl/onde...stels.html
Antwoord
wat die kachel betreft zou ik als ik zo vrij mag zijn denken aan het volgende;

het elektrisch circuit ziet er als blokschema zo uit;

accu + pool>> accesoirestand van contactslot >> zekeringkast >> ventilatorschakelaar >> kachelweerstand (dat keramieke ding) >> kachelmotor >> massapunt aan carrosserie >> accu - pool.

in volgorde van storingsgevoeligheid zou ik de volgende zaken nakijken / verdenken ;

-zekeringkast/houders
-contactslot
-ventilatorschakelaar
-kachelmotor

ik weet niet hoe veel ervaring je hebt met elektro en als je het allang weet sla je het gerust over, dan kan een ander er misschien wat mee.

allereerst ben je nog het beste uit als je de storing hebt zoals nu beschreven dat je ventilator gewoon niet werkt.
je kunt dan via meten iets te weten komen, immers als de storing zo nu en dan zich voordoet kan je meten maar zal je niet snel de oorzaak opsporen omdat die op moment van werking er eenvoudig niet is.

je zou als volgt kunnen meten;

-auto op contact (even je bobine-massa(naar stroomverdelerhuis)losnemen om mogelijke opwarming/ploffen van bobine te voorkomen)
-kachelventilator op stand 2
- meet over de ventilator-zekering de spanningsval d.w.z. je zet de multimeter op volt meten en meet met de ene meetstift op zekeringklemmetje voor en met de andere stift op klemmetje achter.
indien hier alles in orde is zal je geen spanning meten> de meter geeft 0 volt aan (of hooguit 0,3 volt)
is er WEL wat aan de hand dan zal je bijvoorbeeld 8 volt meten tussen die klemmetjes.
waarschijnlijk zal met een beetje rommelen aan de zekering de motor wel aanslaan (als de storing daar tenminste zou zitten)

-op dezelfde manier kan je ook het contactslot doormeten,kijk of er spanningsval is over het contact(een schema om de draden te herkennen is daarbij wel heel zinvol zie http://www.k-jet.org voor downloads van schema's en andere info.
zo kan je per component bekijken of er ergens een grote spanningsval is die zorgt voor jouw probleem.

het is dus belangrijk dat je de stroomkring gesloten houdt;alle verbindingen in tact laten
verder moet je proberen de stroomkring voor ogen te houden;ga met je boerenverstand na hoe de srtoom loopt en probeer zo zelf door meten je conclusies te trekken.

een andere methode is;
je ene meetstift (de zwarte) op een goed massapunt plaatsen.
je rode meetsift plaats je vervolgens op div. punten in de stroomkring
je begint bijvoorbeeld met de constante plus op je contactslot en meet een spanning van bijv. 12,37 volt
die spanning moet dus uiteindelijk op de kachelweerstand terecht komen via bovenbeschreven lijntje ...>>..>>...>>..>>..>>
door zo punt voor punt bij langs te lopen zie je heel mooi hoeveel er van die spaning overblijft.
het is logisch als je steeds iets minder overhoudt, iedere stekkerverbinding/zekering/schakelcontact etc. heeft enig verlies.
maar in jouw geval zal je onherroepelijk op een enorm verschil stuiten als je voorbij boosdoener meet.

het zou tenslotte (denk aan het feit dat de zwakste schakel de kracht van het geheel bepaald)zelfs de verbinding kunnen wezen van de motor naar de carrosserie.

:o oei! toch nog een hele lap tekst geworden, maar na zoveel kou kan je lekker opwarmen bij de computer.

Moraal; geef nooit op de oplossing is dichterbij dan je denkt!

EDIT;

het kan nog simpeler (wel een grove meetmethode) ga voorzichtig met je vinger verdachte plekken na en voel of er ergens warmteontwikkeling is door te grote overgangsweerstand.
ik heb tijdens het rijden eens m'n vinger gebrand aan een brandstofpompzekering!weet je ook snel waar de fout zit.
hetzelfde geldt voor je andere orgaan;de neus, dit standaard instrument kan ook overgangsweerstand opsporen soms gaat er een lichte verbradingslucht uit van defect onderdeel.
Misschien had ik mijn betoog beter hiermee kunnen beginnen en dan het moeilijke voor het laatst bewaren




Antwoord
Kachel is weer warm, kabel naar de thermostaat was bij inbouwen losgeraakt. Door de buis aan de linkerkant los te halen kon ik er net bij, gelukkig.
Wat betreft een gereviseerde, ik weet het niet. Misschien alleen de koolborstels vervangen? Bij mij deed ie het ook.
Motor krijgt spanning, deze zakt ook iets in elkaar als ik 'm in stand 1, 2 of 3 zet, dus belasting is aanwezig.
Aanlopen kan haast niet, want hij zit harstikke vrij in het kachelhuis. Maar begon steeds langzamer te draaien, om daarna te stoppen.
Ong. een maand geleden, op weg naar van Orsouw, had ik een brandlucht in de auto en ik kwam er na een tijdje achter dat het de kachelmotor was. Misschien is de spoel toch doorgebrand.
Nog ff een fotootje van de rotzooi in het kachelhuis
[Afbeelding: Foto-NG8ULSHB.jpg]
Foto van de aansluiting van de kmtellerkabel achter op de snelheidsmeter
[Afbeelding: Foto-OQ8T3CLI.jpg]
Wat moet ik nu verdraaien en welke kant op? Het geribbelde gedeelte, of het zwarte gedeelte wat daar onder zit?
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
zo zo
Antwoord
Black Moose schreef:Wat moet ik nu verdraaien en welke kant op? Het geribbelde gedeelte, of het zwarte gedeelte wat daar onder zit?

Alleen het geribbelde gedeelte, linksom als ik me goed herinner.
Antwoord
nieuwe kabel opgehaald en vorige week gemonteerd. Ik kreeg de kabel niet losgedraaid omdat er een soort zegel op zat, zodat je kan zien of ie al een keer los is geweest.
[Afbeelding: Foto-HSAVI3M3-D.jpg]
op de bak zat ook een soort zegel, helaas geen foto van, maar was een kunststof dopje die over de imbusbout was geklemd, met de km-stand is dus niet gesjoemeld ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 220.116 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.173 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.748 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 189.272 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 108.164 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 60.651 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Zwarte 940 2.3 LPT Arjan240 13 11.427 20 August 2018, 00:53
Laatste bericht: Arjan240
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.583 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 43.690 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 14.670 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)