Topics: 42
Hallo,
sinds een korte tijd hoor ik als ik de sleutel in het contact steek een zoemend geluidje van onder het dashbord.
Naar loop van tijd werd het steeds erger.
Vanmorgen bleef het zoemende geluidje aanhouden...
Na onderzoek bleek dat het een soort van relais was dat onder het dashbord kastje zit. (6 pinnetjes)
Als ik dit loshaal en de sleutel in het contact doe, hoor ik geen gezoem meer.
Maar dan knipperen ook al mijn lampjes van mijn gasinstallatie...Volgens mij rijdt ie dan niet meer op gas.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
- is mijn relais kapot?
- heb ik een kabelbreuk??
- iets anders?
Verder kan ik wel gewoon starten op benzine.
Ik heb er nog niet mee gereden, ik hoop dat het nog wel gewoon kan.
Mijn idee is dat dit het relais is voor de gasinstallatie en dat ie ergens verkeerd contact maakt.
Wie kan mij helpen??
Groeten Mark
Topics: 22
Gebr. van Orsouw zitten bij jou in de stad en zijn zaterdags meestal ook aanwezig.
Denk dat ze je zo aan een relais kunnen helpen. :
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Dit is het relais dat zo tikt. Is dit (zoals ik denk) het relais voor het gassysteem??
Kan ik zonder dit relais wel gewoon op benzine blijven rijden??
Groeten Mark
Topics: 5
''Gurt-Warngerät'' ???
Dat zou een relais voor het gordelwaarschuwingssysteem zijn.. of hebben ze dat voor het gassysteem gebruikt?
Ik weet niet of dit het goede relais is... (aan de benaming te zien niet, maar wie weet hebben ze het voor iets anders gebruikt)
760 | Groen | Snel
bij mijn beste weten zou je LPG/benzine relais onder de motorkap moeten zitten.
zit zelfs een zekering tussen, wellicht heeft die de geest gegeven ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Mooi zo, dat dit de gordelverklikker is. Die heb ik niet nodig, kabeltjes bungelen er los bij (ws kortsluiting in dat circuit)
Alleen nu is het probleem dat ie niet goed op gas loopt. Ws ook een electrisch probleem..
Als ik de knop omzet, hoor ik vanachteren een tikje komen (relais voor het gassysteem/pomp?) waarna de toeren dalen en vaak stilvalt.
Zekering heb ik al gecheckt (zat onder de motorkap bij de bobine) die was nog goed.
Ik gok dat het nog steeds een elektrisch probleem is.
Wellicht ook met vocht, want de binnenkant van de auto was helemaal nat! plafond, ruiten rondom....
Ws een lekkage en daarna verdampt...
Hebben meer mensen hier last van??
Groeten Mark
Topics: 22
Ga eens in de deuren achter de bekleding kijken hoeveel water er onderin staat, idem in de wielkasten en op de vloer onder de bekleding. :

Maar dat vocht is zeker een aanleiding voor dit en volgende problemen. :'( :'( :'(
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
eeeuhhh,
wellicht stomme vraag, maaaaaaaarrrreeeeeh ;D ;D ;D
zit er wel LPG in je tank??
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 6
De tik van achteren is het inslaan van het relais op de gastank. Harde tik bij inschakelen en zachte tik bij uitschakelen. Wanneer het systeem op LPG staat moet bij inschakelen van het contact een harde tik te horen zijn, wanneer deze wegvalt (zachte tik) kun je dus niet meer rijden op LPG en heb je een electronisch probleem.
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
maar je hebt zowel voor als achter een relais
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99