Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Achterremmen Girling vs. ATE
Hallo,

Ik wil achter de remschijven en blokken vervangen en de remklauwen onder handen nemen.

Op diverse websites zie ik het volgende:

Remschijven zijn hetzelfde ongeacht Girling of ATE
Revisiekit is hetzelfde ongeacht Girling of ATE
Remblokken zijn verschillend.

Zie ik dit goed? Mijn Auto heeft ATE achter.

Zijn de remklauwen van Girling en ATE onderling uitwisselbaar?

Groet, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Mijn 144 heeft LA een Girling en RA een Ate, nooit iets van gemerkt, uitwisselbaar dus. Ik dacht dat de Girling blokken wel in de Ate passen maar andersom niet (of andersom). Beide systemen hebben wel hun eigen 'mounting hardware'.
Revisiesetjes zullen niet hetzelfde denk ik.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Revisiesetjes zijn niet hetzelfde. Blokken zijn onderling ook niet uitwisselbaar, heeft te maken met de manier van montage.
Als er nu ATE op zit en je wil Girling, dan kan dat gewoon. Maar let dan wel op de blokken.
Antwoord
Wat mij overkwam: wilde een ATE remklauw LA vervangen door eenzelfde en dan nieuw. Bleek de wartel niet te passen op die nieuwe ATE en wel op een Girling.
245 DL 1983
Antwoord
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb nog wat rondgekeken op deze en andere (ook niet Volvo) fora en ik zie min of meer overal hetzelfde.
Als de zuigers vastzitten dan is het vaak beter om de klauwen te vervangen en gezien de leeftijd van de auto
ga ik er van uit dat de klauwen even oud zijn en waarschijnlijk dus ook "end of life".
Een revisie set compleet met zuigers kost iets meer als 1 klauw dus dat is de moeite niet en dan nog het
werk wat er aan zit met het risico dat het nog steeds niet goed is. (ben maar een hobby sleutelaar)

Biltema heeft alleen Girling vervangers maar ik begrijp inmiddels dat Girling en ATE onderling uitwisselbaar zijn.

Morgen maar even shoppen.

Groeten, Arnold
Antwoord
misschien ten overvloede, maar wissel ze dan wel allebei. zodat je beide kanten het zelfde merk hebt. anders passen je blokken alsnog niet. ;-) Enne mooie gelegenheid om ook de remslangen mee te nemen? of iig ik lees iets over nieuwe wartels hierboven.
Antwoord
Citaat:Als de zuigers vastzitten dan is het vaak beter om de klauwen te vervangen

Want?

Dat is duurder, dus beter?

Zonde van het geld; je haalt ze er toch af; of je ze nu vervangt of reviseert.
Probeert dan eerst onderstaande eens.

[h=1]Onderwerp: FAQ: Revisie remklauw[/h]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:Want?
Dat is duurder, dus beter?
Zonde van het geld; je haalt ze er toch af; of je ze nu vervangt of reviseert.
Probeert dan eerst onderstaande eens.
Onderwerp: FAQ: Revisie remklauw

Bedankt voor de link, jamer dat nu van net het laatste deel de plaatjes niet meer te zijn zijn.
Een revisieset met zuigers kost al ruim sek.600,- (in eur +/- 50,-?)
Remklauwen kosten 600kr per stuk. Maar als de zuigers nog te gebruiken zijn heb je wel een punt.
Hmmmm.... toch maar een revisiesetje.
Antwoord
Citaat: sek.600,- (in eur +/- 50,-?)

was het maar waar, tegenwoordig is 600SEK ~ €70

Maar, als een revisieset net zo duur is als een nieuwe klauw, dan wist ik het wel.
De revisisetjes die ik gebruikt heb, bestonden allen uit de rubber afdekhoesjes en de ring in de cylinder (~€10 nep / ~€25 Origineel, en dat per klauw)

De nep-rivisisetjes voldoen prima hoor, en met veel beleid en een beetje pielen, maak je van een oude , nietgangbare klauw, weer een ZGAN nieuwe klauw.
Anyhow, het is jou feessie, als je niet bang bent aangelegd, zou ik gewoon een el-cheapo revisisetje kopen en rustig aan je klauwen als nieuw maken.
Anders 2 nieuwe klauwen; da's de kortste klap.
(En de oude op de post doen naar mij :-)

Succes!
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Rob schreef:......(En de oude op de post doen naar mij :-).......

Succes!

Hahahaha..... nu ben ik om. Het wordt een revisie setje.

Bedanks voor jullie inbreng. Ik laat de afloop nog even weten. 18 Januari naar de (her)keuring.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Achterremmen volvo 264 Prins 2 4.620 30 August 2016, 22:10
Laatste bericht: Prins
  Verschil Girling geventileerd vs. on-geventileerd Poelman 6 5.965 15 November 2014, 16:54
Laatste bericht: Dopski
  Achterremmen rikus 1 2.476 2 November 2013, 18:31
Laatste bericht: Dirk342
  Girling geventileerde schijven 240, past dit op 164 ? volvodutchy 1 2.486 23 August 2013, 09:05
Laatste bericht: keter
  Girling of ATE? JDDV 9 10.252 20 May 2011, 07:40
Laatste bericht: v700r
  achterremmen vast p245 4 3.470 27 April 2011, 19:12
Laatste bericht: aernout
  solid girling remschijf naar geventileerd 240R 4 4.849 28 November 2010, 19:37
Laatste bericht: 240R
  Achterremmen steeds weer vast. TheSaint77 42 22.963 7 March 2009, 10:27
Laatste bericht: Black Moose
  welke achter rem heeft mijn 240 DL 1983? Girling of Ate? MartjeB 16 11.054 14 February 2009, 16:54
Laatste bericht: MartjeB

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)