Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Binnenkort kleppen stellen aan de B230F. Wilde ook eens een andere nokkenas proberen. Niks te wild en het moet een vrijloper blijven !
Mengsel moet goed blijven ook, maar dat regelt de Bosch wel toch ?
Nu is de vraag natuurlijk welke nokkenstok te nemen/zoeken. Zoek iets meer tussen 1500 / 4500 toeren.
Iemand enig idee / advies.
Er is al veel over geschreven en heb er al een en ander over gelezen hier, maar ben er nog niet uit.
Alvast bedankt
Jos
245 1993
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
zelf heb ik goede ervaring met de A nokkenas, zou ook graag de V eens willen proberen, die is wat feller (heb deze alleen maar meegemaakt in een B23ET, leek goed).
A heeft koppel dat erg lijkt op de M nokkenas, maar dan iets minder massaal op die lage toeren wanneer de motor toch alleenmaar gaat brommen. tot 4500 rpm trekt de A nokkenas goed, en zelfs al op 2500 rpm op de snelweg lijkt de wagen beter vooruit te komen. verbruik is niet anders. boven de 4500 rpm gaat de nokkenas wel door, maar is niet meer super fel (komt ook door standaard uitlaat bij mij lijkt me), het is en blijft een standaard nokkenas, maar wel een fijn compromis tussen koppel en iets meer power.
K en H assen zijn nog (stuk) feller dan de V schijnt, heb deze alleen niet gereden.
VX as is ook wel fijn maar zou ik niet snel meer voor betalen dan een A as.
op de volvobeurs zijn wel nokkenassen te vinden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik heb net een X as ingebouwd (uit B230K, tot 1986, dus niet KH), helaas maar even mee proefgereden omdat ik een denkfoutje had gemaakt. De basiscirkel was 0,3 mm groter, en niet 0,03 zoals ik dacht, dus ineens bijna geen klepspeling meer (goeie tip: meet beide basiscirkels nauwkeurig per nok, en verreken dat in de nieuwe stelplaatjes). Daardoor liep-ie denk ik stationair ook wat hobbelig.
Maar eh, die as was dolle pret, meer kleplift, langer open, en veel meer overlap. De X as levert het profiel voor de uitlaatnok van de VX. Goed koppel onderin, en de motor blijft stevig doortrekken i.t.t. de M as. Tot 50 km/u in de eerste versnelling, mooi geluidje ook. Op LPG getest, maar met benzine zou de LMM gewoon meer lucht meten en dus meer benzine inspuiten, oftewel de computers passen zich aan.
Hier
http://www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html iemand die M, L, T, A, B, VX, en K assen voor turbo en NA heeft beoordeeld.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ja inderdaad, een groot verschil is het geluid op hogere toeren, klinkt niet meer alsof ie uit elkaar gaat trillen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kleine discussie over de A nokkenas en katalysators:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
tsja, ik heb de nummers van de overlap niet vergeleken, maar mijn verbruik is nog steeds gelijk. ik heb wel best wat extra voorontsteking, dat kan helpen.
de uitkomst van mijn 4-gasmeting staat in "ik en mijn volvo", die waren niet slecht.
Ook lijkt de katalysatpr het te overleven, heb toch al best wat snelweg gereden en ook stukjes 5 minuten lang volgas (steile berg met 150 km/h op in duitsland bijvoorbeeld) en nergens problemen mee.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 292
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2008
Ik rijd sinds een week met een T nokkenas rond, voelt iets soepeler aan. Koppel voelt iets minder agressief maar hij trekt wel iets verder door. Zoals JW al heeft geschreven, de motor klinkt niet meer alsof hij uit elkaar gaat trillen en dit is meteen het grootste pluspunt!
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Berichten: 390
Topics: 73
Lid sinds: Jul 2006
Sorry voor het late antwoord, mar bedankt voor jullie hulp zover ! Heb alles eens doorgenomen en de links gelezen. Een A lijkt me wel wat als ik het zo bezie. Blijft de B230F dan nog steeds een vrijloper ? Voorontsteking wijzigen na plaatsen A nokkenas ?
groeten
jos
245 1993
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
beetje meer voorontsteking kan nooit kwaad bij de tamme B230F afstelling. LH 2.4: pin 18 en 19 van de EZK verbinden met massa, 3 graden extra voorontsteking (kleine kastje tegen schutbord bij passagiers-voeten).
De motor volgens mij een vrijloper, maar ik heb het nooit getest. even lifthoogtes vergelijken.
Ik zal eens een filmpje maken, dan is te zien hoe het koppel is enzo.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni