Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nokkenassen B230F
#1
Binnenkort kleppen stellen aan de B230F. Wilde ook eens een andere nokkenas proberen. Niks te wild en het moet een vrijloper blijven !
Mengsel moet goed blijven ook, maar dat regelt de Bosch wel toch ?
Nu is de vraag natuurlijk welke nokkenstok te nemen/zoeken. Zoek iets meer tussen 1500 / 4500 toeren.
Iemand enig idee / advies.
Er is al veel over geschreven en heb er al een en ander over gelezen hier, maar ben er nog niet uit.
Alvast bedankt
Jos

245 1993
Antwoord
#2
zelf heb ik goede ervaring met de A nokkenas, zou ook graag de V eens willen proberen, die is wat feller (heb deze alleen maar meegemaakt in een B23ET, leek goed).

A heeft koppel dat erg lijkt op de M nokkenas, maar dan iets minder massaal op die lage toeren wanneer de motor toch alleenmaar gaat brommen. tot 4500 rpm trekt de A nokkenas goed, en zelfs al op 2500 rpm op de snelweg lijkt de wagen beter vooruit te komen. verbruik is niet anders. boven de 4500 rpm gaat de nokkenas wel door, maar is niet meer super fel (komt ook door standaard uitlaat bij mij lijkt me), het is en blijft een standaard nokkenas, maar wel een fijn compromis tussen koppel en iets meer power.

K en H assen zijn nog (stuk) feller dan de V schijnt, heb deze alleen niet gereden.

VX as is ook wel fijn maar zou ik niet snel meer voor betalen dan een A as.

op de volvobeurs zijn wel nokkenassen te vinden.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Ik heb net een X as ingebouwd (uit B230K, tot 1986, dus niet KH), helaas maar even mee proefgereden omdat ik een denkfoutje had gemaakt. De basiscirkel was 0,3 mm groter, en niet 0,03 zoals ik dacht, dus ineens bijna geen klepspeling meer (goeie tip: meet beide basiscirkels nauwkeurig per nok, en verreken dat in de nieuwe stelplaatjes). Daardoor liep-ie denk ik stationair ook wat hobbelig.

Maar eh, die as was dolle pret, meer kleplift, langer open, en veel meer overlap. De X as levert het profiel voor de uitlaatnok van de VX. Goed koppel onderin, en de motor blijft stevig doortrekken i.t.t. de M as. Tot 50 km/u in de eerste versnelling, mooi geluidje ook. Op LPG getest, maar met benzine zou de LMM gewoon meer lucht meten en dus meer benzine inspuiten, oftewel de computers passen zich aan.

Hier http://www.geocities.com/iadr1/b21.23cam.page.jump.html iemand die M, L, T, A, B, VX, en K assen voor turbo en NA heeft beoordeeld.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
ja inderdaad, een groot verschil is het geluid op hogere toeren, klinkt niet meer alsof ie uit elkaar gaat trillen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#5
Kleine discussie over de A nokkenas en katalysators:
http://www.brickboard.com/RWD/index.htm?...show_all=1
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
tsja, ik heb de nummers van de overlap niet vergeleken, maar mijn verbruik is nog steeds gelijk. ik heb wel best wat extra voorontsteking, dat kan helpen.

de uitkomst van mijn 4-gasmeting staat in "ik en mijn volvo", die waren niet slecht.

Ook lijkt de katalysatpr het te overleven, heb toch al best wat snelweg gereden en ook stukjes 5 minuten lang volgas (steile berg met 150 km/h op in duitsland bijvoorbeeld) en nergens problemen mee.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Ik rijd sinds een week met een T nokkenas rond, voelt iets soepeler aan. Koppel voelt iets minder agressief maar hij trekt wel iets verder door. Zoals JW al heeft geschreven, de motor klinkt niet meer alsof hij uit elkaar gaat trillen en dit is meteen het grootste pluspunt!
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Antwoord
#8
Sorry voor het late antwoord, mar bedankt voor jullie hulp zover ! Heb alles eens doorgenomen en de links gelezen. Een A lijkt me wel wat als ik het zo bezie. Blijft de B230F dan nog steeds een vrijloper ? Voorontsteking wijzigen na plaatsen A nokkenas ?
groeten
jos
245 1993
Antwoord
#9
beetje meer voorontsteking kan nooit kwaad bij de tamme B230F afstelling. LH 2.4: pin 18 en 19 van de EZK verbinden met massa, 3 graden extra voorontsteking (kleine kastje tegen schutbord bij passagiers-voeten).
De motor volgens mij een vrijloper, maar ik heb het nooit getest. even lifthoogtes vergelijken.

Ik zal eens een filmpje maken, dan is te zien hoe het koppel is enzo.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.654 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.287 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 596 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.408 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.514 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.569 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.430 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 5.636 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand
  Motorproblemen B230F concept75 8 6.869 13 June 2020, 22:26
Laatste bericht: Marc1970
  B230F in plaats van B21E Yezzz 13 9.411 29 May 2020, 08:36
Laatste bericht: Yezzz

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: