Nog niet helemaal...
Heb afgelopen donderdag contact gehad met Smids autogas in Neunen...ik had hier ooit een vraag gesteld en zou teruggebeld worden. De persoon gaf aan dat het met de huidige lovato verdamper nooit goed zal gaan werken. De verdamper zou sowieso tot motoren met 2 liter inhoud en max 120 a 115 pk goed functioneren. Daarbij zou er sowieso een plunjer in het luchtfilterhuis aanwezig moeten zijn om bij schakelen op LPG de schotel te fixeren. Dit omdat de wisselende stand van de luchtweger anders nooit tot een goed LPG mengsel zou komen (teveel variabelen).
Hij heeft wel de oplossing geboden. Zij leveren pakketten voor het inbouwen van dampgasinjectie. Het zou gaan om een compleet pakket met verdamper, injectoren en computer voor plusminus â¬600,-. Daarbij zullen er echter twee sensoren aangebracht moeten worden (lambdasonde inboren in uitlaat) en nog eentje (ben even de naam kwijt) die de computer voeden met informatie.
Al met al zou dit een compleet pakket zijn met alle bedrading (kabelboom) en uitgebreide informatie voor zelf inbouw. Ikzelf noemde Megasquirt, hij verkocht dat ook, maar dat was het in dit geval niet. Het zou om een ander type computer gaan die voor deze motor probleemloos zou functioneren, zonder zelf met laptops etc. in de weer te moeten.
Heb dit al met mij pa besproken. Onlangs heeft hij het plunjer verhaal geprobeerd te simuleren door de luchtweger zelf te fixeren. Heb begrepen dat dit echter geen direct resultaat leek te geven.
Het is nu even afwachten...â¬600 euro is wel veel, aan de andere kant heeft de auto tot nu toe zo'n â¬8000,- euro gekost. Daarbij zou â¬600,- voor een daadwerkelijke oplossing (van backfire is dan ook nauwelijks of geen sprake meer) een overweging waard zijn.
A.s. zaterdag gaat mijn vader eerst nog langs Nordicar. Hebben daar al eerder gesproken over het bovengenoemde verhaal. Zij zijn er van overtuigd dat het wel gewoon moet kunnen werken. De auto rijdt nu natuurlijk al op LPG en bij hoge toeren wil de auto best doortrekken. Alleen het lage toerengebied is nu dus echt het probleem. Het lijkt alsof de tweede trap van de verdamper gewoon niet voldoende wordt aangestuurd.
Al met al dus even afwachten nog....
Verder deze week de stuurbekrachtigingspomp vervangen...sturen gaat weer vederlicht! (pomp was van mijn oude volvo die gesloopt is na een ongeluk. Pomp was toen verbogen, en bleek na montage niet meer te functioneren). Verder bleek na de revisie van de motor de retourleiding van de olie na de turbo bij het blok (pijpje met 0-ring) alsnog te lekken (alles nieuw). Hierbij hebben wij dit dus ook hersteld.
Al met al is alles dus nu eigenlijk afgerond, en is lpg de laatste stap. Hopelijk is er echter wel sprake van een oplossing voor de vakante van mijn ouders eind juli