Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor verzuipt
Jaja, het is en blijft nog een beetje problematisch met onze volvo.

Eerder bleek met de vervanging van de pomp dat de motor stationair goed liep, goed start en goed rijdt, totdat de naald van de turbometer in het geel komt. Dan zakt het vermogen helemaal in alsof er of teveel lucht en of te weinig brandstof wordt ingespoten voor het gevraagde vermogen. Dit is tot op heden nog niet verholpen, maar we konden in iedergeval met de auto rijden zolang we rustig optrokken zonder de turbo veel zijn werk te laten doen.

Op dit moment hebben wij echter een nieuw probleem. De motor lijkt te verzuipen. Waren van de week bezig met de inbouw van de lpg installatie (alleen leidingen en montage verdamper. Vervolgens wilde de auto aan het einde van de avond bij vertrek niet meer starten. De motor leek op 2 poten te lopen en sloeg daarna af. Eerder dachten wij dat dit kwam door een fout in de montage van nieuwe volvo bougiekables, rotor en kap. Met de oude set bleek het probleem echter ook aanwezig. Uiteindelijk hebben wij de anwb gebeld en een oudere man wist het probleem direct te vinden. De motor was verzopen. Na een paar minuten plank gas en stotterende motor hoorde je langzaam het toeren steeds iets meer oplopen waarna na een mooie knal en roetpluim (verbranding van de gassen in de uitlaat) de motor weer normaal stationair liep. Wij dus blij, maar wel met vraagtekens hoe of wat!? Vervolgens dus naar huis gereden, maar gisteren ochtend eigenlijk weer hetzelfde probleem. Starten, stukje rijden en daarna hikken en stotteren. Vermogen is dan geheel afwezig, maar na een paar minuten (mogelijk warm lopen van de motor) komt het vermogen weer terug en kun je weer rijden.

Hierij dus echt de vraag wat er nu weer aan de hand is. Lekkende injectoren (dit was toch echt getest en de injectoren zijn gereinigd)?

Daarnaast twijfelen wij nog steeds aan de systeemdruk. Met de nieuwe pomp zijn de oude problemen verholpen, maar is bij turbodruk in het gele gebied geheel geen vermogen meer aanwezig terwijl je de turbo vrolijk hoord fluiten.

Nu zijn wij het eigenlijk een beetje zat en staan op het punt de auto naar de garage te brengen (garage van de anwb monteur. Die man heeft jaren met deze motoren gewerkt en was zeer lovend over de kwaliteit en functioneren!!! Alleen nu de onze nog >Sad)

Antwoord
check nogmaals alle vacuumleidingen en alle inlaatleidingen heel goed op lekkage. Ook je gasklephuis enzo. Wellicht is je inlaatpakking lek? Spuit er met draaiende motor eens wat WD40 op. Bubbeltjes? Lek!

Verder kun je de stationairklep controleren. Dat staat hier ergens in het grote K-jet topic. Misschien een idee. Kan zijn dat die blijft lekken. Dan lopen je cilinders vol benzine en krijg je een verzopen motor.

Is je luchtfilter goed trouwens? Ik heb er hier nog een nieuwe liggen die je voor een zacht prijsje mag overnemen. Nieuw kostte die iets van 45 euro maar dat vraag ik er niet voor.

En ja inderdaad je systeemdruk checken. Zie ook K-jet topic. Heb je je brandstoffilter al vernieuwd?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
blijft je luchtweger niet een beetje hangen zodat ie benzine blijft inspuiten?
Antwoord
Ik kwam vandaag een stukje tegen over relais in Volvo's; misschien dat daar de oorzaak in zit?
(Zo goed als de Volvo's zijn, zo slecht zijn hun relais.......)

[img width=85 height=107]http://davebarton.com/1323592Relay.JPG[/img]
1323592 Radio (Noise) Suppression Relay

Also used as Cooling Fan Relay on some '88-93 240, 700, 900, and S80.

The failure of this relay will cause a No-Start condition

This relay is likely mounted under the hood at the right shock tower or near the coolant reservoir.

For B230FT (turbo) engines this relay is likely mounted near the left shock tower.

This Radio Suppression Relay and the Cooling Fan Relay used in the same year are
interchangable and can even be swapped during an emergency.

If the Radio Suppression Relay starts going bad, you will likely get intermittent starting problems (and/or intermittant running)
since the electrical pulse to the injectors will be interrupted.

If the engine turns over OK, but it won't fire, then this could be the problem.

Follow this link for a good discussion on these relays: http://www.brickboard.com/RWD/?id=732937

Bron: dave Borton Fuel Injection & Other Relays
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
alle filters zijn vervangen en het inlaattraject is met lopende motor geheel nagespoten met remmenreiniger. Hier geen enkele hik of verandering in het toerental. Voor zover nu aangenomen dus geheel lucht dicht.

of de luchtweger blijft hangen weet ik niet. Het systeem heb ik voor montage wel helemaal gereinigd en alle vlakken leken goed af te sluiten. De weger had toen ook geen probeem om normaal dicht te gaan ook niet een beetje stroever in het laatste stukje ofzo. Kan het sowieso nog even noemen als ik die mensen weer spreek.

De auto staat nu bij een garage waar mens nog echt kennis heeft van deze motor / techniek. We hebben nu even geen tijd en zelf kennis / meetapparatuur voor dit probleem en laten het eenmaal goed uitzoeken. Hopelijk komt er straks een definitieve oplossing. We hebben wel alle hier genoemde punten op papier gezet en meegegeven. Even afwachten voor deze week.

Antwoord
ik ben benieuwd, ik gok nog steeds op de luchtweger, die verklaart je symptomen 100%.
Antwoord
Denk je dat de luchtweger defect is, of dat deze gewoon niet helemaal sluit door een afstelling. Kan het bijvoorbeeld zijn dat een tever opengedraaide CO schroef de luchtweger niet helemaal meer laat sluiten bijvoorbeeld!?
Antwoord
Ik zou zeggen dat luchtweger niet helemaal sluit, of dat een onderdeel in de unit voor hetzelfde effect zorgt:

als de luchtweger een beetje geopend is, spuit deze constant brandstof in (ook als je auto alleen op contact staat vlgs mij). Dan verzuipt ie dus. En als ie eenmaal loopt, dan hoort de luchtweger toch te openen en zal je motor zich uiteindelijk herstellen.

Het zou denk ik niet met de CO schroef te maken mogen hebben, die regelt alleen de benzine/luchtverhouding, maar misschien dat je toch zoiets krijgt als je m helemaal in zou draaien?
Antwoord
Ik heb het gisteravond aan mijn vader doorgegeven. Deze neemt hierover nog even contact op met de garage.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  geen toeren maken met koude motor ID19 4 3.578 14 October 2010, 22:53
Laatste bericht: 242-turbo
  ideale olietemperatuur bij warme motor petervandoornum 11 10.755 23 January 2009, 21:11
Laatste bericht: eric vermeer
  motor start niet meer cooper 12 8.105 29 March 2008, 04:14
Laatste bericht: thuur
  240,1981 met 230et motor mspare 13 8.658 26 October 2007, 14:20
Laatste bericht: mspare
  Motor bekabeling 244 Turbo Henk 28 14.618 22 September 2007, 21:52
Laatste bericht: henqui

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)