@postma; is OF een SS autochrome spruitstuk OF een andere chinese nazaat ervan, niet extreem slecht (zoals iedereen op internet beweerd).
maar kan wel op sommige plekken gaan scheuren, dus als je zo'n ding koopt moet je wat aanpassingen doen, en dan heb je er wel plezier van.
waar je wel mee op moet passen is of je nog wel met je waterpomp uitkomt, dat is wel een probleem van sommige van die spruitstukken.
Ook de 'goede' spruitstukken van proturbo.fi hebben daar last van.
je moet can een 90 graden bocht daar bij je waterpomp maken en dan is het opgelost.
mensen met RHD auto's komen in de knoop met de pomp van de stuurbekrachtiging maar ook daar is weer een oplossing voor.
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
@Jelmar
Geen idee idd wat de kwaliteit doet van zo'n ding, 100 dollar is relatief gezien ook niet heel veel geld voor zo'n ding. Vind het vooral estetisch een toevoeging. Samen met de mooie ic leidingen, rode bobines, het olielek vrije blok (jawel!) etc. Natuurlijk zal het in het vermogen ook iets schelen.
Maar het staat gewoon super volgens mij.
het olie-lek-vrije blok ? weet jij meer dan ik zeker ;D
neehoor ik geloof dat inmiddels alle olie lekkages wel op zijn gelost.
punt is, op zwart zie je niks, kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. (bij het zoeken naar een olie-lek is een zwart blok verdomde lastig)
zo'n spruitstuk zou idd mooi staan, maar het moet natuurlijk ook wel nut hebben. of zie ik dat verkeerd ;D
@bozzma; even door tunen nu; is niet de bedoeling dat ik je weer kan bijbenen met mn 940 ;D
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Jelmar schreef:zo'n spruitstuk zou idd mooi staan, maar het moet natuurlijk ook wel nut hebben. of zie ik dat verkeerd ;D
Ach,... ja alst goed is heb je performance winst maar ook een estetische winst.Er zijn heel veel onderdelen die wel iets doen in prestatie maar ook zeker een mooie uitstraling hebben, lijkt mij tenminste,.... ;D
Van glimmende IC buizen gaat een auto niet harder ? ;D maar we gaan offtopic .....
Berichten: 1.442
Topics: 28
Lid sinds: Mar 2005
nou het oog wilt ook wat
en dan een glimmende IC buis is dan wel stoer.
oogt in ieder geval snel, dat heb je dan weer voor.
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Olielek-vrij blok. Ja... die was grappig .... ;D Overal waar iets kan lekken daar lekt het. Dat is een beetje een afgeleide van Murphy. En nog steeds heb ik niet alles onder controle. Maar dat is van later zorg.
Wat me ook een zorg zal zijn: Hoe het er uit ziet.
Wat me wel bezig houdt:
- Hoe het voelt (vermogen, koppel, brede powerband, oppakken, besturing, demping, overhellen, rammels en speling in aandrijflijn e.d.)
- Hoe het werkt, of het technisch een verbetering is t.o.v. het oorspronkelijke.
En meestal als ik iets vervang, dan vervang ik het door iets extreems: zoals de versnellingsbak --> een M90. Nou bleek deze een beetje verrot, dus niet echt een goed voorbeeld. Maar kijk naar de bobine's. Ik had wat nieuws nodig want de DIS voldeed niet.
Zo zal het ook wel een keer gaan met de turbo. En dan denk ik dat er ook maar een ander spruitstuk voor moet komen. Wellicht ICM met een 16V ?
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
jawel...daar is ' the magic word', ik zat er al op te wachten want het kon niet ontbreken in dit project!!
16V DOHC !!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Yup.
Maar dat kan nog wel een poosje duren. Want dan moeten de zuigers bewerkt worden, inlaat en uitlaat aangepast, en het distributiegedeelte moet anders.
En dan kun je je afvragen waarom je het doet.
Je HP target moet erg hoog liggen wil 16V zin hebben.
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Maar toch doet zo'n (mooie glimmende RVS) spruitstuk leuk mee in het tjoenen. Mooi verhaaltje gevonden hoe ik het bedoelde:
Het beste resultaat bij een atmosferische motor wordt bereikt door het toepassen van een "spaghetti" spruitstuk, hiervan is de flow beter dan het gegoten fabrieks spruitstuk en kan een perfecte afstemming berijkt worden die voor elke motor specifiek is, dit noemt men shockwave tuning. Dit effect zorgt ervoor dat de ene cilinder bij de verbrandingsslag een tegendruk verzorgt in de cilinder die net aan het vullen is. De maatvoering is erg belangrijk bij een dergelijke tuning.
Bron:
http://www.zijlstracaraudioendesign.nl/i...&Itemid=66
En Jeroen, het oog wil toch ook wat!?

Leukste zou zijn als je voor elke mod een testje zou doen op een rollerbank, kan je mooi je winst (of verlies ;D) monitoren,....